This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Gewicht/Weight zaken enzo.

Je kan gewoon niet in het algemeen zeggen dat trommel lichter is als schijf. Licht aan type velg, remschijf etc etc.

Achter zal het iig wel lastiger worden om een DD systeem te maken dat lichter is als een trommelrem.
Ik denk wel dat je met een schijfrem constructie op je voorwiel, misschien nog wel lichter uit kunt komen als met een trommel. Maar dan wel meer zoals Johan v. Schie dit deed, met een MTB schijfrem systeem ed.
 
Ja maar jullie zitten mooi te rekenen he, maar jullie kijken alleen naar roterende massa. Bij een schijfrem komt er ook nog een remklauw, remleiding en rempomp bij. Bij mijn voorrem weegt dit allemaal bij elkaar 900 á 1000 gram. Dit is dan wel geen roterende massa maar wel massa.

Voordat mensen over mijn sprinter zeggen ik rijd met schijfrem voor omdat het zo uit kwam en ik het mooier vind Mijn roterende massa bij het voorwiel is 3.1KG (voorwiel, band, schijf, bussen, as). Dit is een 10 inch velg, velg kaal is 1.6KG.
 
het draait toch niet mee ?
of zie ik dat nu verkeerd..
alles wat om zn eigen as draait is roterende massa..volgens mijn logica
 
Nou die bussen draaien toch mee met de velg 8P of zie ik het verkeerd? Ik geef wel toe dat ik niet van de schei/natuurkunde ben. Het zijn alu bussen die tussen mijn voorvorkpoten en lagers van me velg zitten. Overigens praten we maar over 25 gram, maargoed

Wat wil wel weet is dat massa aan de meeste buitenste zijde meer traagheid geeft dan in het hard, misschien bedoelt Wieger dat?
 
@ wieger.

Is een origineel pia subframe zo zwaar dan?? dat je een compleet buizensysteem ipv je subframe hebt?
 
Owja nu je het zegt 8P die zitten vast tegen het binnenlager en voorvork poot, haha my bad }:O
 
mijn velg met schijfrem + buitenband+ binnenband+velglint wegen in totaal 1,7 kg.
en dan komt er het hydraulische remsetje nog bij, wat ook nog minder weegt.

en wat betreft pk verhouding tot gewicht bij NIET ROTERENDE DELEN, is dat 8,8/8,9 kg is 1 pk.

mvg heiko
 
Mooie oplossing Wieger.

Ik hoop binnekort ook een veel lichter stnd frame te hebben.
Heb er weer even zin in
 
is die factor niet afhankelijk van het totaalgewicht ?
of ben ik weer eens in de war :?

Boeie...bij scooters gaat deze maatstaaf iig goed op, dat heb ik meerdere malen in de praktijk getest, en daar gaat het hier om toch?
 

Wat denkje van een trommelvelg die zwaarder is dan een schijfvelg.
Je opmerkingen getuigen niet echt van veel verstand

Dit hangt zeker af van het soort velgen waar je mee gaat rijden...

En wat maak jij voor een ondoordachte conclusies, voel je je dan zoveel slimmer omdat je aldan niet goed tegenargument kan geven...

Ik noem mezelf geen gevorderde maar het is ook een idee...
Wat een sfeer hier in jullie elite clubje
 
Vince, ik zeg: Een voorwiel+voorvork met een schijfrem hoeft niet Altijd zwaarder te zijn dan een trommelvork+wiel.

En dan ga jij een schijf+klauw+hendel vergelijken met 2remschoentjes.. Eerlijk vergelijken moet je. En geen appels met peren
 
ok dat gaat misschien niet op voor alle velgen maar sd gaan rijden geeft ook het voordeel dat je 10" kan gaan rijden

wat toch een hoop kan schelen in gewicht
nu genoeg daarover, zoveel maakt het toch niet uit
 
nu een leuke :+

Iedereeen verlicht wel zn vork, maar het zwaarste is toch de balhoofdpen.
Iemand die zijn balhoofpen al heeft afgedraaid of doorboort? aangezien er geen horizontale krachten op komen, alleen verticale kan dat ding best wat hebben.

en over stuurtjes.
Op stuurtjes kun je ook nog veel winnen.
Pak ipv afgedraaide tntclamp icm vooruitstaande clamp+m-stuur of TNT stuur

eens een mountainbike clamp(omhoog) en een mbt stuur. scheelt je ook alweer een hoop.