This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Gewicht/Weight zaken enzo.

dit is tog het gewicht topic ipv rem topic
dat gelul over die remmen tuurlijk moet je wel gewoon net spul hebben
en ik vind ook dat beun werk afgekeurd moet worden makelijk zat
maar het is een sprint daar moet je gas geven remen is na zorg want je heb ook nog weet ik veel hoe veel meter uitloop
(en met remmen is na zorg bedoel ik wel met vatsoenlijke remmen)

groetjes arthur
 
Dit is een topic waarin mogelijkheden om gewicht te besparen zoals remmen besproken worden. Een mtb rem bespaart gewicht, maar behoudt het voor een sprinter wel zijn functie?



Ik heb ooit zo`n schijf gehad met het idee heb te monteren...nooit gedaan. Maar mijn idee erachter was simpel; bij controle inknijpen en zie! het voorwiel kan niet meer bewegen! tijdens de sprint niet gebruiken en alleen de achterrem gebruiken.

Btw, VanSchie gebruikte dit ook sinds...(op een frame)
Mag aannemen dat hij ook alles goed door heeft gedacht. Of keuren ze niet @ Jubbega?
 
Vergeet niet dat je hier in gevorderden post he! (ik doel op bovenstaande post ja). Houdt het een beetje op niveau aub
 
Voor de mensen die overwegen om met elektrische waterpomp te rijden; vandaag een bosch waterpomp binnen gehad 345 gram, een accu weegt ongeveer 1 á 1,5 KG.

Zou er vermogens toenname zijn zonder mechanische pomp? Al is het maar een fractie? Als het meer als 0.1 is (is het wel meetbaar?) dan is het al interresant om met elektrische pomp te rijden.
 
ik heb een vermogenwinst gezien van 0,3 pk.
Schijnbaar omdat de krukas dan minder weerstand heeft.

Reden genoeg om het te proberen toch?
 
wat voor meting was het?
want aan een meting op het achterwiel heb je ook erg weinig op zo'n moment...
 
Ben ik benieuwd wat positiever uitpakt, 0,3 pk erbij of 1,8kg lichter...

Zoals ik al eerder zei, remmen moeten gewoon degelijk zijn. Mooi voorbeeld: youri reed met zijn slider (nx speed slider die parelmoere) en ik op mijn zip. We trokken een sprintje en hij ging onderuit met een gangetje van rond de 60/70km/h omdat zijn gas bleef hangen en een niet goed werkende voorrem had. Zijn scooter schoof het gras in maar youri zelf gleed pal voor mijn scooter. Ik reed toen met een erg leuk remsetje (moto-master schijf, stale remleiding etc) en kon het gelukkig net net aanremmen. (lees scheelde 50cm ofzo).
Hierdoor ben ik zelf gelukkig niet onderuit gegaan en heb ik youri wat schade aan zichzelf bespaard.

Ook hiermee moet je rekening houden, er zijn genoeg mensen die net na de start oid onderuit gaan. EN dan heb je kans dat je een noodstop moet maken waarbij je zeker je voor en achterrem nodig hebt en als je dan met een mtb remmetje aankomt.. kan je dit niet voldoende aanremmen imo.
Kijk aub niet alleen naar je remafstand aan het einde van de 150m en let ook op zulke dingen hoe zeldzaam ze soms ook zijn maar daarom niet minder belangrijk.
 
Ik weet niet hoeveel PK gelijk staat aan hoeveel KG maar ik denk dat +- 5 á 10KG ongeveer gelijk is aan 1 SAE PK. Als het 10 KG is zou het inhouden dat als je 0,1 toenname hebt het al gelijk op gaat.

Owja bij mij is het straks een stuk minder als 1,8KG omdat ik de goede spullen heb gevonden. Maargoed ik ging uit van een "gemiddelde" accu.

wat voor meting was het?
want aan een meting op het achterwiel heb je ook erg weinig op zo'n moment...

Waarom heb je er dan weinig aan? Wellicht ontbreekt hier een stukje kennis van mijn kant..
 
Uit verschillende bronnen heb ik gehoord dat 10kg gelijk staat aan 1pk SAE.

Dat betekent dat als jij 10kg minder weegt, dat je 1 pk minder nodig hebt om gelijk met hem te zijn.
Ik weet zelf niet in hoeverre dit klopt. Misschien dat hier wat uitleg over kan worden gegeven?
 

Als ik dat hoor krijg ik altijd het gevoel van een broodje aap verhaal.

Dit omdat het gewoon erg afhankelijk is van een hoop andere factoren. (lucht weerstand etc.) ik geloof er dus niet in. Misschien als je 2 precies dezelfde frames heb en de ene rijder 90 kilo weegt en de andere 100 je dan mischien een pk meer nodig zou hebben... Maar dan nog, heb ik mijn twijfels of je dit wel zo kan berekenen... misschien dat iemand dit wel kan bevestigen?

Simpel voorbeeld:

Een rijder van 70 kilo en een rijder van 80 kilo.

De rijder van 70 kilo rijd op een hoge scooter met standaard wielbasis.
De rijder van 80 kilo rijd op een laag frame met langere wielbasis.

Bijde scooters zijn even zwaar alleen weegt de ene rijder 10kilo meer. Ik geloof niet dat die van 70 kilo dan even snel als die van 80kilo als ze allebei het zelfde vermogen hadden... ik zeg dat dan die van 80 kilo het wel wint... ivm luchtweerstand etc.
 
theorie van luc foekema:

 
Ik weet niet of mijn berekening klopt maar stel je eens het volgende voor:

Je hebt een sprinter van 50KG zonder elektrische waterpomp en accu. Hij scoort momenteel 22 PK.

Als je sprinter 1,5 KG zwaarder word door de toevoegingen hiervan krijg je (volgens mij) de volgende som:

50/51.5*50/47*22 = 22.72

Dan zou je dus (theoretisch) 0.7PK aan vermogens toenname moeten hebben. Echter is bij mij de toevoeging geen 1,5 KG.

Zie net dat mijn berekening volgens mij voor geen meter klopt. Waar slaat de vermenigvuldiging met 50 eigenlijk op ? Iemand anders die het wilt proberen ?
 
Snap idd ook niet waar die 50 voordient in die formule...

Wel denk ik dat 0,7 pk voor 1,5 erg veel is...
 
ik heb effe geen tijd om het na te rekenen, maar ik zie wel dat jij alleen het gewicht van de scooter neemt. en niet het gewicht van scooter + rijder wat luc wel doet.

dus je zou de eerste 50 bijv moeten vervangen door 120 als je zelf 70 kg weegd.
 
Ik heb het nu even op een andere manier gedaan, of het klopt weet ik niet, ik ben niet zo'n kei in wiskunde

Maargoed luc heeft het over 24PK en 21.66PK met een verschil van 20KG:

24-21.66 = 2.34 / 20 = 0.117PK

Dat zou dus zeggen dat 1KG gelijk staat aan 0.117 PK? dus heb je 1.5 extra gewicht moet je 0.1755PK meer hebben voor hetzelfde vermogen op de weg ? Of als je meer haalt is het juist voordeliger.

Wie kan mijn berekening bevestigen, of zeggen dat het voor geen meter klopt ?