Hoe kan je een effect nu niet snappen? Bokeh kan je erg subjectief bekijken.
Foto's moeten scherp zijn, lijkt wel alsof er naar een excuus wordt gezocht om onscherpe foto's te maken, om zo te kunnen zeggen, nee die foto is niet mislukt, dat is bokeh.
Wat bedoel je met inleveren op kwaliteit? Omdat lenzen produceren duurder wordt? Waarom leg je een link tussen kwaliteit en bokeh?
Imo worden de lenzen steeds beter en beter, maar ook duurder en duurder. Veel duurder.
heb je wat linkjes van presets?Mooie foto's trouwens Vass, imho ben je erg goed op weg. Met Youri's opmerkingen ben ik het geheel eens. Maar zoals je zelf zegt is het in een aantal foto's nieteens storend. Toch denk ik dat als je de crosser helemaal scherp krijgt de foto sneller naar het onderwerp trekt. Trouwens, die vignettering? Is dat van je lens of heb je dat zelf toegevoegd? Bij een scherpe foto met goede kleuren vind ik het net niet helemaal passen. Voor het goede zou je de foto imho dan ook iets minder moeten satureren en eventueel nog een color overlay geven.
Zelf heb ik eindelijk lightroom een beetje onder controle. Op inet kan je ook leuke presets downloaden zodat je er een beetje ervaring mee krijgt wat LR kan. Ik vond mezelf eerst veel te beperkt tov PS, maar LR doet haast alles en dat een stuk sneller. Eventueel kan je het origineel ook even naar PS zenden en weer terug halen. Zit er allemaal ingebakken. Werkt prima. Alleen geen lens correction. Nu nog tijd om ook eens werkeljk goede shots te maken.
heb je wat linkjes van presets?
http://digitalfreak.net/2008/12/22/lightroom-600-free-presets-to-download/
Zo jou horen we voorlopig niet meer.
Thanks Xander voor de feedback.