Welke opleiding ga je doen? #3

Ik vertrek in Februari voor 5 maanden naar Budapest om daar te studeren.
Je moet aardig wat dingen regelen (huisvesting, Erasmusbeurs ed), maar ik heb het geluk dat het een partnerschool is van mijn opleiding, daardoor gaat het allemaal wel makkelijker.

Vanwaar de keuze voor Boedapest? De meeste studenten die ik spreek willen allemaal naar de VS/Zuid-Afrika/Australie :p. Ik wil zelf ook graag een half jaar naar het buitenland, een land in Zuidoost-Azie lijkt me wel wat :).
 
Vanwaar de keuze voor Boedapest? De meeste studenten die ik spreek willen allemaal naar de VS/Zuid-Afrika/Australie :p. Ik wil zelf ook graag een half jaar naar het buitenland, een land in Zuidoost-Azie lijkt me wel wat :).

Ik had ook de keuze uit oa. Amerika en Zuid-Afrika.
Toch voor Budapest gekozen. Waarom? Oost-Europa is imo HET opkomend gebied, welvaart gaat er steeds groter worden met alle gevolgen van dien. Erg interessant gebied.

Daarnaast ben ik na afgelopen zomer (roadtrip door Oost-Europa) helemaal hooked aan het gebied.
 
Snap ik. Ik heb de minor ERP gekozen. Echt zwaar aant worden.

2 officiele internationale certificeringen die school betaald (HU) 8)
Kosten gewoon honderden euro's per certificaat hehe.

PRINCEII certificaat. (projectmanagement)
Microsoft Dynamics AX (ERP pakket)

We hebben nu 4 dagen in de week 6 uur achter elkaar een microsoft GOLD business partner die ons alles uitlegt. Heel zwaar, maar wel echt leuk. Hoe kan school dat nou betalen? Das gewoon fulltime een senior consultant van MPRISE, t mag wat kosten?
1 dag in de week hele dag een pief lopen die ons alles uitlegt over PRINCE2. Vrijdag examen. Ben benieuwd. Betaal er niks voor, en staat wel fucking nice op je CV.
Echt vet goed geregeld van de HU :)
 
Pff vrijdag is het dus zo ver.
Al hele week aant blokken voor dat PRINCE2 examen :p
Vrijdag om 9 uur heb ik het. 75 multiple choice, 1 uur de tijd.
Gelukkig hoef je er maar 38 goed te hebben. Maar wel erg weinig tijd :/
Spannend :D
 
Goed te doen hoor, s'avond rijden vind ik super :W

Zit elke maandag in nieuwegein op school (3 tot 9) en s'avonds terug (naar alkmaar) lkker rustig.
Volgend jaar ws 2 avonden in de week naar nieuwegein.

Dan zal je mij regelmatig voorbij zien crossen in die bocht denk :W


Snap ik. Ik heb de minor ERP gekozen. Echt zwaar aant worden.

2 officiele internationale certificeringen die school betaald (HU) 8)
Kosten gewoon honderden euro's per certificaat hehe.

PRINCEII certificaat. (projectmanagement)
Microsoft Dynamics AX (ERP pakket)

We hebben nu 4 dagen in de week 6 uur achter elkaar een microsoft GOLD business partner die ons alles uitlegt. Heel zwaar, maar wel echt leuk. Hoe kan school dat nou betalen? Das gewoon fulltime een senior consultant van MPRISE, t mag wat kosten?
1 dag in de week hele dag een pief lopen die ons alles uitlegt over PRINCE2. Vrijdag examen. Ben benieuwd. Betaal er niks voor, en staat wel fucking nice op je CV.
Echt vet goed geregeld van de HU :)


Naice, laat me raden door manhattan of HSO? Die toets is echt ziekelijk zwaar maar mooi dat je hem van school krijgt! Kost inderdaad flink knaken. Dynamics AX is wel erg uitgebreid toch ben ik van mening dat er betere producten te koop zijn. Welke opleiding doe je als ik vragen mag?
 
Last edited:
Naice, laat me raden door manhattan of HSO? Die toets is echt ziekelijk zwaar maar mooi dat je hem van school krijgt! Kost inderdaad flink knaken. Dynamics AX is wel erg uitgebreid toch ben ik van mening dat er betere producten te koop zijn. Welke opleiding doe je als ik vragen mag?
Axapta cursus wordt door MPRISE gegeven.
PRINCE2 cursus wordt door EXPECTO gegeven :)
Heb jij AX ook gedaan, die cursus?

Ik weet niet, ik vind AX wel erg gebruiksvriendelijk. Zeker met de integratie met office. De sneltoetsen zijn hetzelfde, en het oogt erg bekend. Zeker de dynamics 2009 versie ziet er erg gelikt uit. Zeer mooi. Ik ben niet bekend met SAP oid, maar ik vind AX erg prettig werken. Inderdaad echt megagroot pakket :)
Ik doe Bedrijfskundige Informatica op de HU :)

Net een oefentoets op internet gedaan van PRINCE2, had 24fouten vd 75. Dat mag dus makkelijk, maar toch ga ik denk ik flink twijfelen daar :|
 
Ben nu 3 dagen bezig geweest met een take-home tentamen. Eerste dag echt van 9 tot 9 aan gewerkt. Gisteren nog een normale dag en vandaag afgemaakt. Ben wel redelijk kapot nu :Z. Alleen morgen gelijk door naar de volgende paper ;(
 
:) Ik ook, dus je bent niet alleen :)
Wanneer heb jij t? Heel ff sf'en voor de ontspanning. Daarna eten en weer verder bikkelen. Moet dat certificaat hebben! :p Herkansing dok ik 140 euro voor :p
 
@ Dartmaster

Nee ben wel mee bezig om zelfstandig die toets te gaan maken, de overview toets dan, ik ga niet te diep in op Financials etc. Mijn vader is dat betreft ERP guru :p. Hij is zelfs senior consultant en kan me dat mooi uitleggen. Buiten dat vind ik het zelf erg uitdagend en interessant product. Kijk vaak mee over zijn schouder ook toen hij bezig was voor AX toets.

AX is echt voor de grote jongens. Is inderdaad mooi dat het verwerkt is met office maar dat is een kwestie van bouwen :). Je hebt ook nog producten van Baan, Infor, Sap ed. Is in mijn menig echt voor grote multinationals. Als je op MKB niveau kijkt bied Exact ook al leuk pakket aan!

Ben nu bezig met vrijekeuze vakken. Dat zal denk ik of Italiaans of Spaans worden. Ook al bezig met kijken naar mijn minor. Toch vind ik het lastig, Consultancy, Logistiek, E-Marketing en ERP zijn wel de richtingen die mij trekken :).

En dat betreft is de opleiding ook zo fucking breed dat ik soms niet weet van wat ik nou exact wil gaan doen. Marketing heeft denk ik toch wel mijn pre. Maar om nou sales, consultant of accountmanager te zijn vind ik ook niet erg :p
 
Tentamen mag ik thuis maken ;) . Werd maandag vrijgegeven en toen gelijk begonnen. Alleen wel lastig en super veel.
Ah oke, verkeerd gelezen :) Dacht dat je aant blokken was voor je tentamen :)
@ Dartmaster

Nee ben wel mee bezig om zelfstandig die toets te gaan maken, de overview toets dan, ik ga niet te diep in op Financials etc. Mijn vader is dat betreft ERP guru :p. Hij is zelfs senior consultant en kan me dat mooi uitleggen. Buiten dat vind ik het zelf erg uitdagend en interessant product. Kijk vaak mee over zijn schouder ook toen hij bezig was voor AX toets.

AX is echt voor de grote jongens. Is inderdaad mooi dat het verwerkt is met office maar dat is een kwestie van bouwen :). Je hebt ook nog producten van Baan, Infor, Sap ed. Is in mijn menig echt voor grote multinationals. Als je op MKB niveau kijkt bied Exact ook al leuk pakket aan!

Ben nu bezig met vrijekeuze vakken. Dat zal denk ik of Italiaans of Spaans worden. Ook al bezig met kijken naar mijn minor. Toch vind ik het lastig, Consultancy, Logistiek, E-Marketing en ERP zijn wel de richtingen die mij trekken :).

En dat betreft is de opleiding ook zo fucking breed dat ik soms niet weet van wat ik nou exact wil gaan doen. Marketing heeft denk ik toch wel mijn pre. Maar om nou sales, consultant of accountmanager te zijn vind ik ook niet erg :p
Mijn pa is idd ook senior consultant. Hij heeft ook een eigen bedrijf waar die zichzelf voor uitgeeft op financial en control. Maar hij heeft niets te maken met ERP. Dat is wel jammer, daar zul jij zeker voordeel van hebben :)
Ik heb tot nu toe 3 delen van axapta gehad:
8755: Inleiding dynamics AX
8761: Handel en logistiek 1 in AX 4.0
8762: Handel en logistiek 2 in AX 4.0
Baan bestaat toch allang niet meer? SAP is te groot idd voor MKB. Daarnaast heb ik voorheen gewerkt met Navision. Dat ging ook nog wel, maar bestaat nu niet meer meer. Ook van MS geworden.
Welke opleiding doe jij nu dan? Want mij trok ERP wel iets, de rest was ook allemaal troep dus de keuze was zo gemaakt :)

We hebben een hele hoop gastcolleges gehad van Microsoft gold business partners over AX. En die zijn er zo positief over (moet ook wel :p) dat je er ook echt in gaat geloven :p
Dr zit opzich wel wat in wat ze zeggen, ik denk ook dat AX het nog heel goed gaat doen in de komende tijd. SAP ligt wat dat betreft erg achter, en daarnaast zijn er erg veel ondersteunende bedrijven voor AX :)
 
Naice! Klopt Baan is niet meer maar veel bedrijven werken er nog wel op, dat werd toen SSA Global en toen Infor :) Heet nu ERP LN, dat is nog groter als AX. Die gasten kunnen het er idd wel in rammen tot je uiteindelijk gelooft dat AX beste is.

AX is eigelijk oude troep van Damgaard uit Denemarken. Bedoel je Sap One world? Want dat is MKB van SAP en daar liggen ze inderdaad mee achter. AX is voor grote MKB jongens 50-100. Maar in de wereld van 100+ werknemers is AX weinig te vinden want die bedrijven zitten op SAP, Oracle of Infor etc

Studeer nu HBO CE Sales & Marketing Management. Ben nu 3e jaar :).

Leuke vraag voor je gast leraar, ERP is altijd slecht in voorraden. Hoe ga je om met eindige capaciteitsplanning in AX. Hersenbrekertje :p En wil je helemaal diep, kan je met AX divergent produceren?
 
Zo eindelijk die focking SPSS toets gehaald! Waren er in totaal 3. 1 en 3 had ik gehaald, dat was meer werken/toepassen met de uitkomsten van berekeningen. Die 2e was tentamen dat je heel SPSS uit je kop moest kennen.

Mooi met 8,2 afgerond :W. Alleen nog keer AE doen en dan heb ik geen enkele herkansing meer! Kan ik mooi jaar 4 in zonder oud zeer
 
Ik heb de toetsen wel eens vergeleken met HvA. Die van HvA zijn echt eitje tov van HU.

80% uitval zegt genoeg denk ik. Zat in lokaal wat bleek, dit blok was alleen al voor 3e en 4 jaars zoveel moesten nog keer doen :) Jij vind het makkelijk :) ik zal dat met andere vakken hebben. Ben er mooi vanaf! 8)
 
Back
Top