Welke opleiding ga je doen? #3

Waar slaat dat nu weer op? Je cijferlijst geeft in ieder geval al aan of je de motivatie hebt om voor vakken te leren. Of je de stof je eigen kan maken in zeer korte tijd, etc. Je cijferlijst zegt juist imho enorm veel over je.

In je sig staat trouwens ook een kneiter van een spelfout :*
 
draaid met een D :D

Maar een cijferlijst zegt ook niets vind ik. Er wordt ook vrijwel nooit om een cijferlijst gevraagd. Nog minder dan 1% vraagt hierom.
Reden is dat een cijferlijst nietszeggend is. Het gaat om de praktijk en niet om de theorie. Al ben jij onwijs sociaal met allemaal 6jes, word je eerder aangenomen dan dat je amper wat durft te zeggen, maar wel met allemaal 8en op je cijferlijst :)
Khad namelijk zo'n gast op het MBO. Technisch een prima jongen. Had je veel aan. Totdat je moest overleggen. Dan kon ie er niets van. Hij kon niet normaal communiceren. Hij faalde elke mondelinge toets gewoon. En dat is pas op MBO niveau. Hoe moet dat dan verder?
 
draaid met een D :D

Maar een cijferlijst zegt ook niets vind ik. Er wordt ook vrijwel nooit om een cijferlijst gevraagd. Nog minder dan 1% vraagt hierom.
Reden is dat een cijferlijst nietszeggend is. Het gaat om de praktijk en niet om de theorie. Al ben jij onwijs sociaal met allemaal 6jes, word je eerder aangenomen dan dat je amper wat durft te zeggen, maar wel met allemaal 8en op je cijferlijst :)
Khad namelijk zo'n gast op het MBO. Technisch een prima jongen. Had je veel aan. Totdat je moest overleggen. Dan kon ie er niets van. Hij kon niet normaal communiceren. Hij faalde elke mondelinge toets gewoon. En dat is pas op MBO niveau. Hoe moet dat dan verder?

Daarom gaat het bij menig opleiding ook vaak om competenties, in mijn geval moet ik m'n coach overtuigen dat ik "hbo waardig" ben, waar m'n cijferlijst een onderdeel van is, echter spelen 11 competenties hierbij een vele grotere rol en moet ik door middel van evaluaties, beoordelingen bewijzen dat ik ze beheers.
 
Ik heb nog geen ervaring met het halen van HBO cijfers. Ik weet van het MBO dat elke school anders is ik kan hier in Leeuwarden heel veel moeite moeten doen voor een 6 terwijl in Assen je makkelijk een 8 haalt. Dit zou kunnen komen omdat de vragen van de toetsen zelf door de scholen word gemaakt en goed gekeurd wordt door een commissie op de school zelf. Spelfout in me handtekening is aangepast:P
 
Sterker nog, het verschilt per opleiding.
Op de HU zat ik op informatica. Moest je iets programmeren, bij de beoordeling:
"Ziet er leuk uit, werkt goed (1/4de getest maar) dus we geven je een..... eeeh: 8!"
Klaar, werkte wellicht maar half. Een kwart testen en het was voldoende. Dus leuke cijferlijst op me P. Cijfer naar inspanning principe dus.
2de jaar kwam ik naar bedrijfskundige informatica. Ook op de HU. Verslagje maken. Bij de beoordeling: "Tja, je krijgt een 1" Het is onder de maat.
Een cijfer naar eindproduct principe hanteerde ze daar. In het gehele tweede jaar kreeg ik allemaal 3x een 5.5 en 1x een 8. Verslag was in hun ogen net voldoende, maar kon beter. Een 1 was ook geen uitzondering en je moest echt zwaar kritisch zijn. Anders was de effort weggegooid. Een hele manier van werken dus!

Dit expliciteert dus tevens dat een cijfer nietszeggend is en dus totaal geen toegevoegde waarde heeft :) Zoals eerder gaat het om je competenties. HBO-I heeft er 10 met 5 algemene competenties en deze zijn het meeste van belang en zullen veelal de doorslag geven in je sollicitatie :)
 
In sommige gevallen is het waar, maar het is wel heel zuur als je cijferlijst uit alleen maar 6'en bestaat. Op je bachelordiploma komt het ook gewoon te staan. Voldoende/Ruim voldoende / Goed / Cum laude. Met nog 1 BA vak te gaan sta ik net boven de 7 gemiddeld voor al die vakken. Master wil ik sowieso wel proberen richting 7,5 te gaan. Komende week lekker vrij om tentamen voor te bereiden. Eerste vak van master al gehaald, en nog een paper schrijven. Wel chill dat je scriptie hier al voor 20ECTS meetelt. Is al een grote hap van het totaal.

I know, sta zelf gemiddeld ook >7. Dit vak lag en interesseerde me niet zo.
 
Die heb je er inderdaad altijd bij :) . Vorig jaar een vak gehad van 10 pnt waar ik met pijn en moeite een 5,5 voor haalde. Niet echt chill voor je gemiddelde :P.
 
Ik heb ook me VWO diploma gehaald met vier 7ens en verder alleen maar 6en, boeide me echt niet. Nu zit ik op de uni en wordt het toch ff anders, ik denk meer aan me toekomst dan dat ik gewoon me diploma wil halen no matter what. Ik wil namelijk voor me master naar het buitenland (en daar evt. blijven) en dan heb je wel hoge cijfers nodig. Doe nu wel meer me best dan op het VWO.

Wel hoor ik van iedereen hier die al is afgestudeerd dat ze eigenlijk alleen in het buitenland naar je cijfers kijken en dat het hier in Nederland toch meer gaat om gehaald/niet gehaald.


Aplus onder Renz. P's account
 
Is er hier iemand die een avondstudie bij bijv het LOI volgt?
Ik wil misschien HBO Bouwkunde - Procesmanagement gaan doen maar wil graag wat ervaringen over thuis studeren horen :)
 
Waar slaat dat nu weer op? Je cijferlijst geeft in ieder geval al aan of je de motivatie hebt om voor vakken te leren. Of je de stof je eigen kan maken in zeer korte tijd, etc. Je cijferlijst zegt juist imho enorm veel over je.

In je sig staat trouwens ook een kneiter van een spelfout :*

Een cijferlijst zegt imho vrij weinig. Het zegt al helemaal niets of je vakken kun "leren". Ik ken personen met hoge cijfers die het in het bedrijfsleven simpelweg niet geweldig gaan doen, wegens gebrek aan "EQ". 3 seconden met met zo'n figuur babbelen en hij/zij heeft mij al 3 keer tegen de haren in gestreken. En deze figuren studeren bijzonder weinig.

Een groot deel van deze geitenwollensokken/hoogwater gaat tot de promovendi behoren. Iemand met "emotioneel" karakter/gevoel, een grote bek en mindere cijfers komt een stuk veder in het bedrijfsleven.
 
Last edited:
@ robert..

Ik denk dat je erg gemotiveerd moet zijn en ook alle verleidingen moet kunnen weerstaan als je thuis studeert. Op school heb je niet zoveel afleiding en kan je echt met school bezig zijn, en als je naar huis gaat ben je 'klaar' en hoef je niet meer te studeren.

Ik denk dat het zwaar tegenvalt..maar dat is mijn mening.
 
Ik denk ook dat je bijv. beter een deeltijd opleiding kan gaan volgen bij een hogeschool. Die opleidingen zijn meestal 1 middag en 1 avond in de week. Als je werkgever er achter staat is dit denk ik een betere keus. Heb er verder zelf geen ervaringen mee ofzo.
 
Een cijferlijst zegt imho vrij weinig. Het zegt al helemaal niets of je vakken kun "leren". Ik ken personen met hoge cijfers die het in het bedrijfsleven simpelweg niet geweldig gaan doen, wegens gebrek aan "EQ". 3 seconden met met zo'n figuur babbelen en hij/zij heeft mij al 3 keer tegen de haren in gestreken. En deze figuren studeren bijzonder weinig.

Een groot deel van deze geitenwollensokken/hoogwater gaat tot de promovendi behoren. Iemand met "emotioneel" karakter/gevoel, een grote bek en mindere cijfers komt een stuk veder in het bedrijfsleven.

Komt er gewoon op neer dat er in beide een kern van waarheid zit dus. Ik kan er deels inkomen dat sociale competenties ook belangrijk zijn. Anderzijds word je ook afgerekend op je diploma's. Anders zou iedereen met een grote bek ver komen in de maatschappij?

Nog mensen vandaag trouwens de Ajax promotie op de EUR gezien :D?
 
Anders zou iedereen met een grote bek ver komen in de maatschappij?

Een brutaal mens heeft de halve wereld ;) Mijn oom bijvoorbeeld, die verdient nu 100k + per jaar, terwijl die niet eens zijn mavo heeft afgemaakt.. Puur door een grote bek en veel bluf heeft hij het vrij ver weten te schoppen..

Maargoed, dat is misschien een uitzondering. Tegenwoordig is een goede diploma natuurlijk ook zeker belangrijk..
 
Het is altijd makkelijk om die ene die het wel gemaakt heeft te noemen, maar het is misschien nog makkelijker om er tien te noemen die < modaal verdienen. Op hetzelfde opleidingsniveau dus.
 
Ik denk ook dat je bijv. beter een deeltijd opleiding kan gaan volgen bij een hogeschool. Die opleidingen zijn meestal 1 middag en 1 avond in de week. Als je werkgever er achter staat is dit denk ik een betere keus. Heb er verder zelf geen ervaringen mee ofzo.

Een LOI opleiding vergt heel erg veel discipline en ik denk dat als je echt gemotiveerd bent, het prima moet lukken. Van mezelf weet ik dat ik deze discipline niet helemaal op kan brengen, ik heb wel wat lessen nodig om mezelf tot studeren te zetten.

Deeltijd is er in verschillende varianten, in mijn geval doe ik het 2 avonden per week. Vergis je er echter niet in, het vergt best wat tijd. Sowieso die 2 avonden per week, 3 jaar lang en daarnaast nog studie eromheen.
 
True, daar ben ik mezelf ook van bewust.
Echter wil ik dat papiertje erg graag hebben, want dan ben je gewoon binnen in dat wereldje :)
 
Back
Top