Het algemene grote voetbal topic #4

Status
Not open for further replies.
Als dit de beste scheids van belgie was, wat is dan de slechste scheids.Wat zat ie er vaak naast .Proficiat jongs van ajax het was een verdiende overwining.
 
Valt me op dat psv op zaterdagavond altijd sterke is en meer punten wint. dan op de zondag. Nu moet ajax nog winnen van psv en psv verliezen van twente en dan kan de competitie toch nog spannend worden op het einde.
 
4-1 had ik echt niet verwacht. Kon me ogen niet geloven. Zo zie je dat AZ nog niet kan winnen van topclubs (met een uitzondering daar gelaten). Raar dat Excelsior weer gelijk speelt tegen een topclub. Dan gun ik ze het echt niet om te degraderen naar de eerste divisie. Hopelijk laat PSV nog wat punten liggen, maar ik geloof er niet meer in.
 
Moeite om elkaar te vinden
Door SJOERD MOSSOU



AMSTERDAM - Tegen het eind van de vrijdagtraining roept trainer Henk ten Cate twee van zijn sleutelspelers bij zich.


Klaas Jan Huntelaar ziet een kans voorbij gaan. FOTO ANPTerwijl de rest van de Ajax-selectie een partijspel speelt, zet hij Wesley Sneijder en Klaas Jan Huntelaar samen aan het werk. Het duo passt, kaatst en rondt af op doel. Een kwartier lang.

Extra aandacht voor de twee is geen overbodige luxe. Wie beide Ajacieden over een langere periode beoordeelt, kan niet anders concluderen dan dat het onderling stroef loopt. Zoekt Sneijder naar de combinatie met Huntelaar, dan heeft de Achterhoeker vaak nét even iets anders in gedachten. Wil de spits contact met Sneijder, dan schiet de Utrechter op doel of hij kiest voor de vleugels. Het oogt als een danspaar dat schippert tussen tango en foxtrot.

De cijfers onderstrepen de moeizame samenwerking. Bij acht van de dertig doelpunten die Huntelaar sinds januari 2006 voor Ajax scoorde in de eredivisie en de play-offs, stond Sneijder op het veld. Bij de overige 22 treffers van de spits speelde de middenvelder niet, vanwege blessureleed of een schorsing. Zónder Sneijder scoorde Huntelaar gemiddeld 1,22 keer per wedstrijd. Mét de spelmaker maakt de spits gemiddeld 0,3 doelpunt per duel.

Ook opmerkelijk: bij slechts één van Huntelaars dertig Ajax-goals in Nederland, gaf Sneijder de assist. Dat was in september vorig jaar, toen Huntelaar de 3-0 inkopte in het thuisduel met Vitesse. Andersom werd Sneijder maar twee keer succesvol in stelling gebracht door de spits. Opvallend genoeg gebeurde dat in dezelfde periode, aan het begin van dit seizoen tegen RKC en NAC.

Huntelaar en Sneijder wijzen zelf op het teambelang. Mét beide spelers in het veld scoort Ajax gemiddeld inderdaad vaker - 2 om 1,8 goal per duel - dan als slechts één van de twee speelt. Hun onderlinge statistieken blijven niettemin opmerkelijk. In een goed functionerend Ajax-team vormen spits en aanvallende middenvelder een twee-eenheid, waarbij zij elkaar voortdurend voeden en ondersteunen. Huntelaar en Sneijder lijken juist zónder elkaar beter te functioneren. Toen trainer Henk ten Cate de spits tegen Feyenoord (4-1 winst) op de bank zette, scoorde Sneijder prompt drie keer in één wedstrijd.

Andersom werkt het net zo. In Huntelaars eerste veertien competitiewedstrijden van dit seizoen – steeds met Sneijder in zijn rug - scoorde de spits slechts vier keer. Toen de middenvelder na het vermaarde ‘tyfushond-incident’ tegen een schorsing aanliep, keerde prompt het tij voor Huntelaar. Zónder Sneijder scoorde de aanvaller zes keer in drie duels. Nadat de spelmaker was teruggekeerd, maakte de Ajax-spits nog maar twee goals.

De stroeve samenwerking heeft ook impact in het Nederlands elftal. Sneijder en Huntelaar behoren tot de talentvolste spelers van hun leeftijdscategorie en ze maken deel uit van de plannen van bondscoach Marco van Basten. Wie een ruwe schets maakt van het team dat in 2010 het WK moet spelen, komt al snel uit bij de twee Ajacieden. Maar wat als er amper chemie is? Toeval of niet, in de enige interland dat Huntelaar het net vond (twee keer tegen Ierland in augustus 2006), ontbrak Sneijder.

De middenvelder scoorde dit seizoen tot nu toe vaker (dertien keer) dan Huntelaar (twaalf keer). Die verhouding is op zich verklaarbaar. Bij Ajax scoorden nummers 10 zoals Dennis Bergkamp en Jari Litmanen geregeld méér dan spitsen als Stefan Petterson of Ronald de Boer. Die elftallen acteerden vaak diep op de helft van de tegenstander, waardoor de centrumspits veelal met zijn rug naar het doel speelde.

Ook Ten Cate streeft naar dominant voetbal. De trainer verwacht van een centrumspits niet alleen dat hij scoort, maar ook dat hij voetballend meerwaarde heeft in een aanvallend team. Vorig seizoen, onder Danny Blind, kwam Huntelaar vaker met zijn gezicht naar het doel, omdat Ajax wat meer achterover leunde dan het nu doet. Het leidde tot achttien goals van Huntelaar in zijn eerste achttien wedstrijden.

Coach Ten Cate houdt zich op de vlakte over de samenwerking tussen zijn twee pupillen. ,,Het lijkt me niet goed me in deze discussie te mengen.’’ Technisch directeur Martin van Geel van Ajax houdt het op een toevallige samenloop van omstandigheden. ,,Want een andere verklaring zou ik niet kunnen bedenken. Als Huntelaar afgelopen zondag zijn drie kansen had benut, had hij mét Sneijder achter zich een hattrick gemaakt. Ik denk dus dat het toeval is.’’

---
het moet niet veel gekker worden.. slaat toch nergens op dit.
 
Inter - Milan : Due - Uno :)


Vandaag op BBC1 Chelsea - Tottenham gekeken, heb zitten genieten :W

Engels voetbal is toch een klassa apart
 
0-0 excelsior.....zucht.

Jammer voor Twente, Az/Psv last van het wel europees spelen mss?
 
Last edited:
Net terug uit Enschede 8P Was een lang dagje was om 8 uur vanmorgen al van huis :D

Maar wel lekker *waar is nou die hel van Enschede?!*
 
Even de discussie op gang helpen :p

PSV -> speelde slecht, had eigenlijk ook een strafschop tegen moeten krijgen. Verder amper kansen gehad volgens mij?
Aardig verzwakt door blessures van Alex, Koné en Gomes. Vervanging is Heerenveen niveau (Vayranen, Xiang Sun ed). Hopelijk zijn die 3 spelers wel weer fit voor Liverpool.

Feyenoord -> word naar mijn mening niets als ze spelers als Buijs opstellen. Wat een walgelijk ventje is dat. Bij Feyenoord lopen zeer goede spelers rond (Castelen, De Guzman enz) maar er zit ook een hoop middelmaat tussen. Ze moeten wat goede aankopen doen. Bruins is er in ieder geval een van, Slory schat ik ook hoger in dan van Hooijdonk.

AZ -> Veel praatjes weinig resultaten. Zal me niets verbazen als ze dit jaar weer niets winnen.

Twente -> Speelt leuk voetbal, maar deed FC Groningen dat vorig seizoen ook niet? Groningen staat ondertussen op de 9de plaats, een subtopper dus. Groningen is ook niet leeggekocht aangezien alleen Buijs en Luirink vertrokken.
Bij Twente wil Touma niet verlengen, Bakircioglu wil hogerop. Bakkal en Aissati zijn gehuurd. Ik denk dat het een one-day-fly is.

Ajax -> heeft in mijn ogen de landstitel laten liggen. Ze hebben nu een achterstand van 8 punten op PSV. Als ze wat meer geluk hadden gehad bij AZ en niet wat vaker simpel punten hadden laten liggen dan hadden ze volgende week bij PSV om de titel kunnen spelen.
Denk dat Ajax wel een bredere selectie heeft dan PSV om spelers op te vangen..
 
iig goed vooruitzicht voor de wedstrijd van komende week(ja ja Ajax fan). Wel klote voor psv maar part of the game zullen we maar zeggen.

Edit. over de blessure van Alex
 
btje makkelijk om te zeggen he als dit bij de vorige europese wedstrijden niet aan de orde was.

zie hier onder, 3 spelers direct verband CL pot.
En excelsior is voor meer teams lastig geweest niet?

Aardig verzwakt door blessures van Alex, Koné en Gomes. Vervanging is Heerenveen niveau (Vayranen, Xiang Sun ed).

Ajax -> heeft in mijn ogen de landstitel laten liggen

Genoeg kans gehad ja, alleen jullie goede wedstrijden zijn nog niet goed. (het niveau is geheel lager) begrijp je?
PSV mss constant net goed genoeg oid.
 
Genoeg kans gehad ja, alleen jullie goede wedstrijden zijn nog niet goed. (het niveau is geheel lager) begrijp je?
PSV mss constant net goed genoeg oid.

PSV is wel constanter ja, weet alleen niet waar je eerste punt op slaat? Ik kan me nog een wedstrijd tussen Ajax en PSV herinneren en het was meer geluk dat PSV won dan dat het ook daadwerkelijk verdiende te winnen.

PSV is veel meer van het afwachten en het zakelijke spel, Ajax niet en daar ben ik als supporter blij mee. Ook al levert dat bar weinig prijzen op de afgelopen periode.
 
Nou twente is geen 1 dags vlieg hoor, vorig seizoen zijn ze als ik het goed heb 6 geworden.Ze spelen bijna elk seizoen mee om de plekken 4 tot en met 9.Het is jammer dat ze gister verloren de uitslag was wel een beetje geflateerd dat zeiden ze ook in studio sport.Maar de scheids was ook ernorm slecht corner ballen werden als doel trap gegeven, geen penalty voor ajax en twente, ingooi de verkeerde kant op.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top