Stroomkring algemene verlichting binnenshuis

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Elektra in huis heb ik altijd maar vaag gevonden met oude en nieuwe kleuren, mensen die kleuren omwisselen etc.
Het gaat hier om meerdere bergingen, aangesloten op een algemene groepenkast of dergelijke die ik nog even moet zoeken.
Iig niet op de eigen zekeringen.
Er komt een grijze buis uit de muur, deze gaat naar een lasdoos boven de lamp(boven de hal tussen de bergingen) die aan staat.
Vanaf deze lasdoos lopen pvc buizen naar meerdere bergingen waarvan de rode lijn de buis naar de betreffende berging is.
In de berging loopt het spulletje naar een lasdoos.

Vanaf deze lasdoos loopt er een blauwe en een zwarte kabel naar de schakelaar.
Ook loopt er een blauwe en zwarte kabel naar de lamp in eigen berging(werkt niet).
Ik moet zelf nog even kijken wat er precies in deze lasdoos gebeurt met de kabels, gezien er ook een lasklem in zit.

Nu werkt de lamp niet.
Lamp is vervangen.
Er bestaat de mogelijkheid dat ik de stroom hier niet af kan halen gezien het algemene stroomleidingen zijn die niet geschakeld zijn op de eigen groepenkast.


Met een spanningzoeker staat er iig geen stroom op de blauwe en zwarte kabel bij de schakelaar.
Er staat ook geen stroom op de punten bij de lamp(eigen berging, niet werkende) zelf.

Nu zou ik denken dat het stappenplan is:

- Lasdoos bij de werkende lamp boven de hal in de bergingen open, kijken welke kabels naar de eigen berging lopen en zien of er vanaf daar wel spanning op staat / de boel aangesloten is.

Daarbij zeg ik wel dat ik weinig kennis heb van deze systemen.
Iemand hier die wat zinnigs te zeggen heeft over deze verbindingen?

1693657524615.jpeg

1693657547969.jpeg

1693657562565.jpeg

1693657588896.jpeg

Ik heb zelf de situatie nog niet live gezien, maar wil als het even kan goed voorbereid eraan beginnen. :p
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Naar de lasdoos in de berging moet een blauwe = nulgeleider, een bruine = fase (waar continue spanning op staat) en het liefst ook een geel/groene indien je een lichtarmature gebruikt die geheel of gedeeltelij van metaal is of een extra stopcontact wilt plaatsen.

Vanuit de lasdoos in de berging breng je een bruine en zwarte draad naar de schakelaar en een blauwe een zwarte draad en eventueel een groen/gele draad naar de lamp.
Dan is het een kwestie van de draden in de lasdoos kleur op kleur te verbinden.
Wil je nog eventueel een stopcontact (WCD) in de berging aanleggen, leg je vanuit de lasdoos in de berging naar het stopcontact een blauwe een bruine en een geel/groene draad.
Die drie draden verbind je in de lasdoos ook weer kleur op kleur.
 
Gezien er alleen maar een blauwe loopt en een zwarte.
(Op beide kleuren staat helaas geen stroom. )
Hebben ze of die kabels omgewisseld qua kleuren of ik kom een bruine kabel te kort.


Begrijp ik dat goed?
 
lijkt erop dat de hoofdverlichting in de gang aan moet staat voordat de verlichting in de berging gaat werken, dit ivm mensen die het licht aan laten staan. verlichting in de gang zal met een bewegingsensor aangaan en na een tijdje weer uit. daarom zie je alleen blauw en zwart. tevens kun je nu geen stroom aftappen voor je kwekerij, vaak werken ze ook met een 12 of 24 V lampen systeem. ook weer om stroom gebruik te verminderen.
de stroom die in kelderboxen gebruikt worden worden veelal uit de service kosten betaald, net als lampen op de galerij etc.
 
De kleur Zwart is voor een schakelldraad.
Dus strikt gezien mag je hier geen vaste spanning op zetten.
Blauw is de kleur van de nulgeleider, in de schakellaar wordt deze gebruikt als toevoer van de fase naar de schakelaar of als schakeldraad naar de lamp, al helemaal fout want op een blauwe draad mag nooit en tenimmer spanning staan.
Dus de vorige eigenaar, die dit heeft aangelegd heeft niet via de regeltjes gewerkt.
Dus mocht je ooit een keuring krijgen van de netbeheerder of eventueel wanneer je het huis verkoopt, wordt dit niet geaccepteerd.

Maar goed om de boel werkend te krijgen moet je ervoor zorgen dat op de zwarte draad die de van de hal naar de lasdoos in de berging loopt een vaste spanning staat.
Dus deze zwarte draad moet je in de hal met een bruine draad verbinden.

Maar wellicht heeft de vorige eigenaar deze daar niet teruggevonden en heeft deze afgetakt van de zwarte draad van de halverlichting.
Dus ik zou even het volgende doen.
Schakel de verlichting in de hal aan, loop dan eens naar de berging en probeer nu daar ook de verlichting in te schakelen, als het dan wel werkt heeft de vorige eigenaar van de verkeerde draad de spanning afgetakt.

Edit: Ik zie net dat @rene8128 dezelfde gedachte had. ;)
 
Last edited:
Ja het probleem is een beetje dat de VVE na een maand nog niet reageert / stappen onderneemt.

Als ik er bij kom zal ik eens in die lasdoos in de hal kijken.
Als ik geen mogelijkheid zie om uberhaupt de stroom naar de lasdoos / lamp in de hal af te sluiten dan gaat het feestje sws niet op.
Weinig zin om met ingeschakelde 220V te klooien.
Dan zal ik maandag wel even een nr tevoorschijn toveren van die VVE en ze bellen.

Feiten op een rij:

- De lamp in de hal staat bij elke poging (om stroom te meten op de aansluitpunten schakelaar en lamp) die tot nu is gedaan altijd aan.
- Er komt wss geen stroom richting de berging i.v.m. alleen de blauwe en zwarte draden.
- Als dit systeem op 12/24 v volt werkt dan is er geen mogelijkheid tot ooit plaatsen van een wcdtje.
- Van de lasdoos in de hal een bruine kabel verbinden met de zwarte kabel om het wellicht werkend te krijgen.

De zwarte kabel zit bij de schakelaar op het Pijltje, wat neem ik aan de schakel is.
De blauwe zit op de L .
1693668779919.jpeg

Thanks voor de reacties.
Ik ben inmiddels zover dat ik wss een elektricien inschakel. :innocent::tongueclosed:
 
Met de hier verkregen informatie ging ik op pad.
Realiseerde vrij gauw dat er gebruik wordt gemaakt van een TL 8W/33-640 lampje.

Van wat ik zo kan vinden is dit een 56 V lampje.
Aantal lumen ook enigszins kansloos.

De lamp in de hal gaat idd op een bewegingssensor.
Linksom of rechtsom is dit allemaal waardeloos.
Weinig licht en een hoop illegale moeite om continue licht te krijgen.
De berging is ca 19 m2 en zal gebruikt gaan worden voor wat hobbyen(niet van mezelf, dus ook weinig affiniteit met het opknappen.)
Dit lampje wat er nu hangt is een beetje treurig en ik zal deze alsnog door de VVE laten fixen.
De lasdoos in de hal kon ik niet bij, maar leek me dus ook verspilde moeite. Al verbind ik die zooi illegaal door, dan heb ik nog steeds weinig licht.
Heb wel nog even de andere bergingen gecontroleerd, bij niemand werkt de lamp:rolleyes::grin:.

Komende tijd even reviews en dergelijke bekijken.
En een draagbaar powerstation halen.


Zoiets.
Moet ca. 2 uurtjes per week ca. 300 watt leveren.
En dan nog een goede lamp.
Wel iedereen bedankt voor het meedenken en delen van kennis over dit non scooter gerelateerde onderwerp!
We hebben iig wat geleerd!
 
Ja het probleem is een beetje dat de VVE na een maand nog niet reageert / stappen onderneemt.

Als ik er bij kom zal ik eens in die lasdoos in de hal kijken.
Als ik geen mogelijkheid zie om uberhaupt de stroom naar de lasdoos / lamp in de hal af te sluiten dan gaat het feestje sws niet op.
Weinig zin om met ingeschakelde 220V te klooien.
Dan zal ik maandag wel even een nr tevoorschijn toveren van die VVE en ze bellen.

Feiten op een rij:

- De lamp in de hal staat bij elke poging (om stroom te meten op de aansluitpunten schakelaar en lamp) die tot nu is gedaan altijd aan.
- Er komt wss geen stroom richting de berging i.v.m. alleen de blauwe en zwarte draden.
- Als dit systeem op 12/24 v volt werkt dan is er geen mogelijkheid tot ooit plaatsen van een wcdtje.
- Van de lasdoos in de hal een bruine kabel verbinden met de zwarte kabel om het wellicht werkend te krijgen.

De zwarte kabel zit bij de schakelaar op het Pijltje, wat neem ik aan de schakel is.
De blauwe zit op de L .
View attachment 72326

Thanks voor de reacties.
Ik ben inmiddels zover dat ik wss een elektricien inschakel. :innocent::tongueclosed:
als ik zo is naar de foto kijk, zie ik daar nu tussen de blauwe en zwarte draad nu een bruine loshangen??
 
was ook te gemakkelijk geweest, maar als je een beetje in de buurt van Neder Betuwe woont wil ik wel een xtje kijken voor je
Thanks!
Het lijkt idd op een bruine kabel dacht ik a.d.h.v. de foto, is het eerste waar ik naar keek toen ik er eenmaal was.
Echter ben ik vergeten wat dat op de foto wel was, iig geen kabel. Maakt ook niet uit. :grin:

Het is in Amsterdam.

We gaan het zo laten en zon draagbaar powerstation halen.
Die 500 euro kunnen er ook wel af.
Plug en play en geen gedoe.
De VVE mag op zijn beurt die paar lumen lampjes van hun komen repareren.
 
Back
Top