remschijf achter heb je sowieso niks aan. met weinig druk op de achtervelg (verlengde machines) blokkeerd die heel snel bij veel remkracht.
grip is afhankelijk van meerdere dingen:Ik denk zelf dat een velg met meer contact oppervlak op de weg niet persee meer grip hoef te geven, het gaat voornamelijk om de druk (gewicht) die op de achterband gedrukt staat. Sterker nog als je een grotere / bredere achterband hebt maar weinig druk erop je juist meer last kan hebben van wheelspin.
Daarnaast is het gewichtsverschil groot tussen jou 13 inch achtervelg + band en een 10 inch achtervelg (1.6 kg + 2.2KG band, 3.8 totaal dus). Ik denk dat jouw achtervelg + band á 6/7KG is (naaf/schijf etc meegerekend).
nu een leuke :+
Iedereeen verlicht wel zn vork, maar het zwaarste is toch de balhoofdpen.
Iemand die zijn balhoofpen al heeft afgedraaid of doorboort? aangezien er geen horizontale krachten op komen
idd een leuke, denk er nog maar eenss goed over na, sibo had onlangs nog ze zipvork dubbel gevouwen op de testbank, dusja geen horizontale krachten....
Thunderblade heeft het specifiek over de stuurpen, jij over de hele vork.
Ik ben het met thunderblade eens dat er op de stuurpen uitsluitend axiale krachten komen. Dit is bij de rest van de vork (vorkpoten en kroonstuk) duidelijk niet het geval.
het onderste deel van de stuurpen (als jij dat ding vanaf t kroonplaat naar omhoog bedoelt) word echt flink zwaar belast hoor, omdat daar n hele arm op werkt. Ik zal t eens preciezer simuleren dan ik normaal doe, maar het onderste stuk van die buis is ook waar die t begeven heeft. Die pen zat ook niet zo slim in elkaar, maar dat doet er verder niets vanaf denk ik. Een systeem met dubbele kroonplaten heeft dan ook t grote voordeel dat de krachtverdeling veel beter is. En t moment op die pen een beetje verdwijnt. Misschoien bedoel je wel een ander deel, maar dit is mijn ervaring. Beter niet (s) (teveel) weghalen.
ik heb het idd over die buis die door het frame loopt.
Ik wil daar ook niet teveel weg halen, maar dat ding is het nu het zwaarste van de gehele voorvork.
Ik heb zo veel mogelijk gelezen, en vind alles erg intressant.
Zo heb ik een tijdje geleden wat op het internet gelezen betreft auto sprints/drag/enz.
Hun gebruiken geen lucht in hun banden maar iets anders wat ik nu even niet meer weet.
Weten jullie hier meer van?
Of gebruiken ze het ivm het uitzetten en vervormen van de achterbanden?
En is dit voor ons ook gebruikenlijk?
Graag jullie mening
Bezuinigen op gewicht vind ik allemaal wel leuk maar te vind ik onverantwoord. Ik denk gelijk aan die gast uit zweden (Eric) die gast heeft zich tijdens een sprintje dood gereden 23jr. Niet dat het frame het begaf maar gewoon wegens onstabiel rijden. Ik krijg hier eerlijk gezegd de kriebels van en hou me niet meer zo bezig met gewicht besparen.
Je voorvorkje zal maar breken met 120+ :X
Je moet het gewoon goed doen. In Zweden zitten veel beunhazen hoor. Het niveau is hier toch wel een stuk hoger.