Gewicht/Weight zaken enzo.

Gewicht is gewicht, maar het moet natuurlijk wel veilig blijven..

Maar je kunt ook gewicht gaan besparen, omdat je er vervolgens een lompe voorvork oid onder gooit, zodat je gewicht wel normaal blijft ( lees: niet zwaarder wordt )

Gaten gaan boren zie ik 't nut iig ook niet van in...
tenzij je echt PUUR voor het gewicht gaat, maar niet als je vervolgens zware/lompe dingen erin gaat zetten...
 
Boren ga ik eigelijk niet veel meer doen. Daar geloof ik niet zo in, ik heb het op mijn frame gewogen, achterkant volboren scheelde ongeveer een halve KG. Je kunt beter door slim na denken overbodig materiaal eruit halen. Ik heb bijvoorbeeld een NRG MC2 type frame. Als ik nog een extra KG wil pakken zou ik een Typhoon frame moeten hebben die aan allebei de kanten enkelwandig is aan de achterkant. Ook door de middenbuis weg te slijpen en te vervangen met een licht alumiunium buisje scheelt ook zo 1 KG.

Ik plaats mijn radiateur pal voor mijn cilinder op mijn eigen gelaste (en verlengde) subframe. De lengte van de slangen zullen bij elkaar niet meer dan 20CM zijn omdat de uitgangen van me radiateur "idiaal" zijn.

@dragspert :
Weinig gewicht voor is alleen een nadeel als je gaat rijden met te lichte vertanding. Je zou dan eigenlijk gewoon zo moeten vertanden dat de machine net niet omhoog komt of je hem net kan beheersen. Als ik er gewicht aan de voorkant af haal dan denk ik er niet bij na of ik het wel aan de grond houd. Een goed voorbeeld voor mij is de Zip van Jerno, ruim 23PK een machine van waarschijnlijk rond de 40/45 kg en zelf niet meer als 55KG en toch alles aan de grond houden. Het is een kwestie van goed vertanden en oefenen.

Omdat mijn radiateur naar achter gaat is het gat voorin in me voorkap overbodig. Deze maak ik dicht omdat ik het mooi vind maar ook ivm aerodynamica, onder het motto alle kleine beetjes helpen.


Idd, het overal gaatjes boren is te kortzichtig. Teveel moeite, te weinig resultaat. Beter in een keer grote stukken eruit halen.
 
Last edited:
Ik vind dit persoonlijk een levensgevaarlijk idee...

Volgens mij gaat dit een dodelijk gevaarlijke stituatie worden:

151020073052mediumyw0copy.jpg


Ben erg benieuwd of dit heel blijft.... alle krachten komen op dat middenpunt. denk aan "hard" remmen en oneffenheden in de weg + dat ik het het risico niet waard zou vinden wat je hier mee bespaart. het zou eens een keer 500 gram zijn Max.
 
Ik vind dit persoonlijk een levensgevaarlijk idee...

Volgens mij gaat dit een dodelijk gevaarlijke stituatie worden:

151020073052mediumyw0copy.jpg


Ben erg benieuwd of dit heel blijft.... alle krachten komen op dat middenpunt. denk aan "hard" remmen en oneffenheden in de weg + dat ik het het risico niet waard zou vinden wat je hier mee bespaart. het zou eens een keer 500 gram zijn Max.

Ben ik het wel mee eens, volgens mij de velg sowieso al niet zo zwaar. Ik denk dat je al 200/250 gram kan pakken door de rand, binnenrand en de zijrand waar de letters peugeot op staan af te draaien. Je hebt het voordeel dat je aan de kant van het ventiel ook kan afdraaien, wat bij mijn (Zip FR) velg niet kon.
 
Sowieso ben ik meer fan van kleinere gaten. Een gat geeft dikke spanningsconcentraties er omheen, Als je vervolgens nog een gat op 1mm afstand erop boort is het onverantwoord. Je moet ongv de diameter van het gat tussen de 2 gaten behouden. Het gaat natuurlijk puur om de krachtdoorleiding naar de weg.

Dat blauw gearceerde gedeelte van die velg, die je wellicht weg wou halen, ga eens na wat daarvan de functie is? En al die velgen die uitgefreesd zijn, die eigenlijk alleen nog maar strips in de verkeerde richting zijn, zijn ook niks waard.

Maja, jammer dat er bij de technische keuring amper op gelet wordt/gelet kan worden.
 
Sowieso ben ik meer fan van kleinere gaten. Een gat geeft dikke spanningsconcentraties er omheen, Als je vervolgens nog een gat op 1mm afstand erop boort is het onverantwoord. Je moet ongv de diameter van het gat tussen de 2 gaten behouden. Het gaat natuurlijk puur om de krachtdoorleiding naar de weg.

Dat blauw gearceerde gedeelte van die velg, die je wellicht weg wou halen, ga eens na wat daarvan de functie is? En al die velgen die uitgefreesd zijn, die eigenlijk alleen nog maar strips in de verkeerde richting zijn, zijn ook niks waard.

Maja, jammer dat er bij de technische keuring amper op gelet wordt/gelet kan worden.

ja idd. dit soort dingen zijn veel gevaarlijker dan een balhoofd of een blok dat een beetje speling heeft...

Ik krijg echt de kriebels als ik die velg zie :X

En dat voor een paar gram :X
 
Waar kickt iedereen zijn brommer nog aan?

de combinatie tussen dit:
ColemanMini-Starter.jpg


en dit:


Scheelt ook weer wat :!
En is erg mooi om te zien.

Alleen in hoeverre is een carterdeksel een deel van een carter op het gebied van stevigheid etc.
 
Carterdeksel maakt wel deel uit van de stevigheid. Als je hem echt helemaal doorzeeft met gaten scheurd hij vaak, er komen dus krachten op. En heb ook wel eens verhalen gehoord over mensen (duitsers op duitse rommel meetings) die zonder carterkap op het achterwiel reden en het carter door middenbrak.

Klinkt gek/vaag maar kan het niet beter uitleggen. Denk aan een oldtimer auto chassis wat een U profiel is aan de zijkant. Deze worden vaak geboxt als er een zware motor in komt te hangen.
Dan kan je het als het ware vergelijken met een scooter carter, zonder carterkap--U profiel Met carterkap--geboxt.

Het idee met de externe startmotor werkt in principe prima, kan je je hele kick gedeelte weglaten. Alleen.. ik heb vroegah (2004) altijd mijn puch moeten starten met een externe startmotor en dit vinden menig krukasmoer echt niet prettig :p Maarja dat is altijd op te lossen.
 
Tinne,
Dat werkt niet bij een scooter.
Denk aan je slipkoppeling :)

Maar Twan en ik zijn ook aan het kijken of het via een externe motor kan.
 
Tinne,
Dat werkt niet bij een scooter.
Denk aan je slipkoppeling :)

Maar Twan en ik zijn ook aan het kijken of het via een externe motor kan.

Tuurlijk wel.
Gewoon op de plek waar nu je kickstart zit...
En anders aan de onsteking kant...

Scheelt idd wel je zware kickstart tandwielen enz... en dan gewoon het deksel ongeboord laten...
 
als in die velg door wat voor reden dan ook je lager eruit klapt,dan breekt de velg geheid in stukjes,verder vind ik de redenatie dat een velg bij iemand anders t ook een heel seizoen uithoud bijzonder kortzichtig,je zal maar net zien dat dat ook maar toeval is bij wijze van.
verder moeten we niet vergeten dat je om iedereen zn veiligheid moet denken,net wat eerder gezegd is je zal er maar naast rijden en er gebeurd iets,dan zal t t einde zijn van de sbo en hopen op geen dodelijke ongelukken.
mijn mening is duidelijk ook puur om t feit dat ik in al die jaren al veel nare ongelukken heb gezien.
 
151020073052mediumyw0copy.jpg


Had je beter van de randen etc (buitenkant van de velg) mm's weg kunnen draaien ipv in het hart gaten boren.... juist aan de buitenkant van de velg merk je het verschil natuurlijk.

Wat trouwens idd echt een groot verschil maakt in verschil is de carterkap.
Zo'n carbonnen carterkap zou echt ideaal zijn icm elek start. Moet je wel constant een mannetje bij je hebben die met die start achter je aan wilt huppelen natuurlijk ;)
 
Had ik al lang in me kop carbon/kevlar caterkap je bent min 200€ kwijt,dat word me toch echt te gek.
In het buitenland maakt niemand gebruik van kickstarters
 
Omdat mijn radiateur naar achter gaat is het gat voorin in me voorkap overbodig. Deze maak ik dicht omdat ik het mooi vind maar ook ivm aerodynamica, onder het motto alle kleine beetjes helpen.
Ik ga hetzelfde doen, met deels hetzelfde idee:p
Maar naar mijn weten heb je niks aan de extra aerodynamica die je daardoor krijgt. Dat werkt toch pas boven de 180km/u ofzoiets??
 
Daar is een hele discussie over, die ik ook gestart was maar achteraf gesloten is. Ik ga er niet te inhoudelijk op in, omdat ik het niet kan beargumenteren, ik zeg dat ik erin geloof. Luc Foekema, wielrenners, etc denken ook aan lucht en rolweerstand dus lijkt het me zeker wel zin hebben. Echter gaat gewicht op de eerste plaats maar door me voorkap dicht te maken heb ik 2 vliegen in 1 klap, zeg maar :)
 
Back
Top