This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Dakar 2007

De Rooy @ 16, Duisters 13, Sugawara 14 en De Azevedo 18. Hoop toppers buiten de top 10 dus, en Chagin dus buiten top 20 als ie nog overeind komt

- Trucks - Chagin drops out
No. 500, CHAGIN/YAKUBOV/SAVOSTIN – KAMAZ
Following a mistake after 292 km of the day’s special stage, Vladimir Chagin, the five-times winner of the rally who was leading the general rankings, has been forced to drop out of the race.

:W

Ik zeg: Nederlands truckpodium in Dakar dit jaar

Paar jaar terug dat die Kabirov niet aan zn Kamaz mocht sleutelen (marathon etappe) en de volgende dag toch ineens een compleet opgeknapte truck had. Die Kamaz gasten zijn zeker geen lieverdjes.

Ja, toen hadden ze m buiten het bivak gezet, de ratten :7

Iemand trouwens enig idee wat het verschil is tussen 'scratch' en 'stage' op de Dakarsite? Bij scratch staan 19 vrachtwagens binnen, bij stage 40...

Een verrassende dubbelslag voor Hans Stacey (MAN). Een zege tijdens de special over 325 kilometer tussen Ouarzazate en Tan Tan. Later bleek grootste concurrent Vladimir Tchaguine (Rus/Kamaz) te zijn uitgevallen en leidt Stacey ook het klassement.

Problemen
Tchaguine kreeg tijdens de proef net voor CP3 te kampen met problemen met de dieselinlaat. Hierdoor verloor de Rus vele minuten. Om het tijdverlies goed te maken nam Tchaguine risico's en de vrachtwagen ging op zijn kant. Hierdoor was de klassementsleider genoodzaakt de strijd te staken.

Top drie
Stacey sloeg dus een mooie dubbelslag, een dag nadat pech hem zijn eerste zege door de neus had geboord. Tweede tijdens de vijfde proef werd Gerard de Rooy (Ginaf) op 3.51'. De derde plaats was voor de Russische Kamaz-rijder Ilgizar Mardeev. Hij moest bijna twaalf minuten toegeven op Stacey.

Nederlanders
Het was overigens een goede dag voor de Nederlandse vrachtwagens. Wuf van Ginkel (Ginaf/+ 13.23') werd vijfde voor ploeggenoot Arjan Brouwer (+ 17.44'). Hans Bekx (Daf/+ 38.14') sloot de dag af als tiende en Jan de Rooy finishte als zestiende op 45.11'.

Klassement
In het algemeen klassement leidt Stacey voor Gerard de Rooy (34.35') en Mardeev (1:30.27'). Van Ginkel staat op een mooie vijfde plaats (+2:09.19')

Hopen op Nederlandse top 5 bij de trucks.

Verhoeven staat 7de algemeen, hopen op een top 5 klassering

Loix en Vaanholt bij de eerste 15 dan kan deze Dakar niet meer stuk.

Laats had toch iemand foto's gemaakt van zon ''dakar'' training dag... Mechanic was jij dat niet ?

Weet het niet meer zeker, maar zou diegene mischien die foto's hier kunnen neerzetten ?

Idd, het "huifje" van plastic was er vanaf, zal wel goed hard zijn gegaan dan. Hoop dat er beelden van zijn...

Die Chagin lag niet alleen op z'n kant, maar was 3 keer over de kop gevlogen met die truck :X Als je m zag zwalken op tv snap je ook wel dat die niet verder kan, en dan lieten ze de truck nog niet eens zien...

Michel de Groot op zn plaat gegaan met zn motor vandaag, GPS en iritrack naar de knoppen maar hij rijdt weer.

En zojuist, Schoo en Koning over de kop met de Desert Warrior die ze nu weer overeind proberen te krijgen

Lees ook net over Schlesser die met 190+ km/h door Mauretanië heen blaascht

Ja, toen hadden ze m buiten het bivak gezet, de ratten :7

Iemand trouwens enig idee wat het verschil is tussen 'scratch' en 'stage' op de Dakarsite? Bij scratch staan 19 vrachtwagens binnen, bij stage 40...

Tijden zijn precies het zelfde ook? Geen idee eigenlijk.

/
Volgens woordenboek ''To withdraw from a contest, competition, etc''
enigeste wat ik me kan bedenken dat ze ermee bedoelen, rest van de betekenissen is krabben etc. Maar snap niet wat ze er dan mee bedoelen.

Misschien iets met de penalties? Want als je naar de 3e etappe kijkt bij de trucs, zie je dan nummer (14) 12:00 penalty had. En bij scratch komt die helemaal niet voor? Ook bij auto's is er 1 met 15 minuten, en bij scratch en stage scheelt het ook 15 minuten.

Lijkt me dus dat de een de daadwerkelijk gereden tijd is, en de andere inclusief de tijd penalties.

@ mechanic, niet alles verklappen

Last edited:
Ach, wel leuk om dat soort dingen te vertellen, aangezien die Schoo en Koning niet op RTL komen in principe. Hoorde ik vorig jaar dus, je moet gewoon betalen om bij RTL op tv te komen, en als je dat niet doet noemen ze je in principe alleen als er iets mis is of je uitvalt ofzo :+
Bedenk maar, op tv zie je alleen maar dezelfde mensen met redelijk grote teams. Kleine teams zie je niet, gisteren zijn 3 motorrijders uitgevallen waar je niets van hebt gehoord etc.
Opzich best jammer dat het allemaal om de centen gaat, en kleine teams hebben gewoon geen geld om die tvminuten in te kopen en daar hoor je dan ook gelijk niks over. Oftewel, je krijgt een tegenstelling. Sponsors willen tvtijd, en om tvtijd te kopen heb je nog meer sponsors nodig :+

CP1 trucks:

Stacey
Mardeev 1,12
De Rooy 1,13

RTL valt me trouwens super tegen. Gisteren toevallig zitten timen 4!!!! Minuten aan effective "beelden" van de trucks.

En exact dezelfde beelden als Eurosport he, kopen ze vast gewoon in van de organisatie. Ik hoopte dat ze verschillend waren, maar helaas...