Dakar rally 2006

Vorig jaar ging Chagin ook kapot, dus ik heb hoop :)

Maar aan de andere kant is het niet helemaal te vergelijken, teams als Stacey, Bekx en de Rooy zijn eigenlijk maar amateurs vergeleken met de Russen omdat het Kamaz team het hele jaar Rallyraids rijdt en traint enzo... Nederlandse teams oefenen een weekje in Tunesië en voor de rest zijn ze hard aan t werk in het eigen bedrijf.

Die Russen zijn volgens mij bijna net zo professioneel als KTM/Mitsubishi/VW... (kijk ook maar eens naar hun 'Kamaz hotel')
 
Mechanic said:
Vorig jaar ging Chagin ook kapot, dus ik heb hoop :)

Maar aan de andere kant is het niet helemaal te vergelijken, teams als Stacey, Bekx en de Rooy zijn eigenlijk maar amateurs vergeleken met de Russen omdat het Kamaz team het hele jaar Rallyraids rijdt en traint enzo... Nederlandse teams oefenen een weekje in Tunesië en voor de rest zijn ze hard aan t werk in het eigen bedrijf.

Die Russen zijn volgens mij bijna net zo professioneel als KTM/Mitsubishi/VW... (kijk ook maar eens naar hun 'Kamaz hotel')

Ja idd hun wagenpark/hotel eunt echt :), Stacey gaat ws vandaag weer winnen, en pakt ongeveer een half uur @ chagin (als hij geen problemen krijgt)

Chagin doet gewoon rustig aan :) spaart zijn spullen, Achterstand van Stacey is te veel ,moet echt wat stuk gaan..

Is tevens vandaag een kind dood gereden...
 
Sibo said:
Ja idd hun wagenpark/hotel eunt echt :), Stacey gaat ws vandaag weer winnen, en pakt ongeveer een half uur @ chagin (als hij geen problemen krijgt)

Chagin doet gewoon rustig aan :) spaart zijn spullen, Achterstand van Stacey is te veel ,moet echt wat stuk gaan..

Is tevens vandaag een kind dood gereden...

Ja die kamaz lui zijn gewoon véél meer ermee bezig, maar das juist des te mooier dat Hans dan zo ver komt:)

Dat kindje had ik nog niet gehoort wel ernstig:(
 
Weetje wat het is?

Die russen zijn een heel jaar aan het testen... En logisch.. Je hebt een fuckin groot land, met allerei ongerepte natuur etc etc.

Dit is HET uithangbord voor Rusland, en met zoveel testwerk/mogelijkheden, is het gewoon makkelijker, dan voor een nederlander, die alleen op (bij wijze van spreken) een crossfiets-baan kan testen....
 
Achja, als stacey niet was omgevallen had ie chagin verslagen, hij heeft vandaag weer gewonnen btw. Kamaz is echt niet veel beter dan de Daf's van de rooy, en bekx, en ook niet veel beter dan de MAN van stacey zoals je ziet deze rally, het valt dus allemaal wel mee :) het budget ligt gewoon wat hoger van die gasten. Voor de rest zijn ze niet veel beter ofzo :)
 
Nou buget is voor een nederlander ook belangrijk. Het kost die jongens heel wat geld om mee te doen+ maand(langer) niet werken. Ik denk dat voor een nederlander het buget heel bealngrijk is en een zeeer peperkende factor..
 
Die russen zijn er idd wel het hele jaar mee bezig en rijden ook al heel even mee... Toch zien die kamazzen er nog hetzelfde uit als ik weet niet hoeveel jaar geleden. Op technisch gebied staan ze ook niet bepaald vooraan.
Denk dat de Nederlanders daar wel van profiteren. Het blijft natuurlijk een hele prestatie als je nagaat dat die russen het hele jaar trainen en dat Stacey nu toch eff op de 2de plek staat... Jammer van die schakelfout wat hem misschien wel zijn overwinning gaat kosten.
 
Vergis je niet, die Kamazzen zien er misschien niet uit maar ze zijn technisch echt wel ontzaglijk goed hoor... Alleen alle techniek die er is in Rusland blijft ook daar, Lada bijvoorbeeld heeft echt wel nieuwere modellen dan die hier nu leverbaar zijn maar die komen hier pas over 5-10 jaar.

Verder zouden Nederlanders wel mee kunnen doen aan die RallyRaids, maarja ze hebben het druk genoeg met het eigen bedrijf (denk vooral aan de Rooy, transportbedrijf met 500+ vrachtwagens) De Nederlanders zien dit meer als hun hobby, hun sport. Ze hebben geen tijd om aan allerlei wedstrijden mee te doen. Daarbij is Kamaz een fabrieksteam en heeft Nederland die niet. Wel steun van de fabriek, maar geen fabrieksteams...

Vroeger, die goeie ouwe tijd, met de DAF TurboTwin II, 2 turbomotoren met 1000+ pk en een snelheid van 210 door het zand... :~ Als die nog mee zou doen zou ie iedereen alsnog weg rijden, ding had fenomenale wegligging/vering...

daf1987.jpg
 
Last edited:
Jammer dat t niet opschiet zo... Misschien wintie vandaag wel weer, maar hij heeft voorlopig nog gewoon 2,5 uur achterstand op Chagin, dat gaan ze echt niet meer opgeven daar. Ik denk dat Kamaz nog makkelijk etappes kan winnen, maar het is gewoon niet nodig met zoveel voorsprong. Ik weet dus niet of je kan zeggen dat Stacey zo enorm goed rijdt, je weet niet wat er zou gebeuren als die Kamazzen er vol voor zouden gaan.
 
Moet hoe dan ook wel iets geks gebeuren met die Chaqin, wil Stacey eerste worden in het algemeen klassement...
Die laatste rit over het strand stelt geen reet voor, dus vandaag zal de beslissende dag worden voor onze Hans :X
 
Daar twijfel ik niet aan. Maar ik had stiekem toch een beetje gehoopt op de eerste plek. Als hij die fout niet gemaakt had, had het er nu waarscheinlijk om gehangen...
 
Mnou van die intercooler, die was groter dan mocht. Maar omdat er verkeerd was genoteerd en de uitlaatkant van de turbo was gemeten ipv de inlaatkant van de intercooler klopten de waarden niet. Daarom hebben ze de ring erin gezet, als soort van restrictor, terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Maar toen was er dus geouwehoer omdat die ring niet origineel was. Als ze m r niet in hadden gedaan was het ook afgekeurd geweest omdat het dan te groot was ofzo... Tenminste, zo legden ze het bij Bekx uit.

Het komt er uiteindelijk op neer dat het goedgekeurd was door de FFSA (Franse keuringsorganisatie van de FIA) en er later bericht van de FIA kwam dat het niet in orde was (en dat zij dus eigenlijk die keuring niet overnamen). Degene die het goed had gekeurd was op vakantie en niemand had het lef om ze alsnog goed te keuren.
FIA, FFSA en Dakardirecteur Etienne Lavigne kunnen allemaal de beslissingen overrulen maar niemand deed het. En dan later zeggen dat ze het zo sneu vinden dat ze niet rijden...
Beetje ingewikkeld verhaal uiteindelijk, maar ik heb er vertrouwen in dat ze er volgend jaar weer bij zijn, en dan met zoveel geweld dat de Kamazzen op z'n hoogst 6e en 7e worden ofzo :)
 
Ben benieuwd wat de Rooy volgend jaar doet, maar als hij meedoet bouwt hij waarschijnlijk "zelf" 15 auto's (het verplichte homologatie aantal), en dan gaat hij ook serieus voor de prijzen. Zelf denk ik dat het een lastige keuze zal zijn, maar dat het zijn eer te na is om zich klein te laten krijgen..
 
Back
Top