This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Turbo op scooter - 2

mhr#27 said:
Jij bedoeld wat anders dan RUNNER REPLICA.
Jij hebt het over systemen als HPP van Honda en Kips van Kawasaki enz. die de uitlaatpoort wijzigen
Runner Replica heeft het over de uitlaat zelf die veranderd.

goed gelezen vriend

en variabele verbrandingskamer? oftuwel beweegbare kop
 
tog maar ff een schopje op dit topic.... d8 ik ga er eens met een heel slim iemand over praten en das glukt misschien dat er nieuwe ideeen ontstaan.

feit:
*bij 2takt staan uitlaatpoort en spoelpoorten tegelijk open
*2takt heeft tegendruk van de uitlaat nodig.

als je een turbo (lees compressor) op de scooter wil bouwen, dus de druk in het spruitstuk groter wil maken, krijg je een doorblaas effect. de compressor zal er dus ook voor moeten gaan zorgen dat de tegendruk van de uitlaat opgevoerd word, naar mate de druk in het spruitstuk opgevoerd word. zo zorg je ervoor dat de druk in het carter bij het spoelen hoger is dan in het spruitstuk (dus ik denk aan membraan inlaat, dat die gesloten blijft) en het doorblazen niet MEER van toepassing is dan bij normale gang van zaken....

of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

de turbo word dus helemaal onderuit geschopt, en moet dus wel een compressor aangedreven door een poulie oid. het is wellicht moeilijk realiseerbaar. maar voor de uberbeunhaas te doen denk ik.
 
heeft iemand er ooit wel eens aanged8 dat je bij een scooter all een compressor efect voor hande hebt?

op je krukas zit een koel fan op de halfpoulie (dus niet je koel fan op je ontsteking bij ac) ( meeste mensen denken die is er om het zooitje koel te houden ) dat is ook wel zo. maar een koel fan bij 13k leverd aardig wat lucht verplaatsing.

en de meest denken gelijk aan een turbo met 1,2 bar druk maar zoveel heb je helemaal niet nodig om een redelijke vermogens winst te halen.

en ik hoorde mensen ook all over een g-lader. die leverd ong 0,8 barr en elke 0,1 barr leverd 8 pk vermogens winst op.

en dan komen we bij het temp verhaal, alle lucht die door je carter word aangezogen word gebruikt om de boel te koelen. maar die temp zal max op de 90 graden liggen. bij een turbo/g-lader licht dat op de 120 graden.

iedreen kijkt hier naar we willen meer druk door middel van een turbo enzz. maar wrm moeilijk doen terwijl een drukverschil van 0,1 barr all het verschill kan maken tussen winnen of verliezen op een sprint
 
met 0,8 bar heb je alleen maar verlies hoor, of je moet het over de overdruk hebben...
je moet niet langs elkaar heen praten
met 0,8 bar overdruk heb je echt al een behoorlijke turbo te pakken, dan zul je echt een intercooler moeten gebruiken.
in theorie zou een 0,8 bar overdruk turbo voor 80% meer koppel moeten zorgen (in ieder geval met kleppen)
 


ik heb het hier niet over een turbo. meeste mensen denken dat je aleen meer power kan behalen met een turbo en vergeten de alternatieven.

lucht onder druk zoekt altijd een uitgang. dus met zelfs de laagste druk kan je een kopelwinst bereiken zonder dat je menbraam open word geblazen door de druk. want dat is 1 van de groote problemem waar je rekening meej moet houden bij 2 takt.

wat ik duidelijk wil maken is dat je niet perse een vermogens winst kan behalen doormidel van een hogere druk in je cilinder, maar door het genoeg lucht voor hande hebben met gas geven.

en nu denken de meeste van ik heb een buddy of power filter dus de lucht krijgt tie wel. dat is ook wel zo, maar er moet meer moeite voor gedaan worden om het aan te zuigen dan waneer er druk achter staat.

en die druk hoeft helemaal niet hoog tezijn zolang er maar genoeg aan geleverd kan worden.

en door dat je een luchtstroom hebt kan er gebruikt gemaakt worden van eventuweel een intercooler.

ik zal er straks effe een tekening van maken wat ik nou bedoel. want het is een beetje moeilijk uit te leggen
 
*als ik het goed begrijp* Moet je dan wel een giga aantal liters lucht onder druk kunnen leveren.. hoe?! (is ooit hier ergens is een berekening over gemaakt) En is het dan nog wel rendabel met bijv. sprinten.. extra gewicht?!
 
G60 said:
kopelwinst bereiken zonder dat je menbraam open word geblazen door de druk. want dat is 1 van de groote problemem waar je rekening meej moet houden bij 2 takt.

think twice
 
Aerox-Evo70 said:
heb je het dan over een pure zuurstuf injectie ? of wil je echt een aantal kilo lucht meenemen ?

lucht kan je ook aanvoeren, bij een ram air word de lucht ook aangevoerd, maar daar heeft het pas effect boven een bepaald aan tal km/h omdat de lucht snelheid dan hoog genoeg is.

maar die lucht snelheid kan je ook bereiken door een compressor manier.

en de lucht toevoer zou effe snel berekend 15 L per sec moeten zijn. dus het is best te doen

en je heb er bijna geen extra gewicht voor nodig, aleen paar slangen en voor de liefhebbers een intercooler
 
Aerox-Evo70 said:
ds je wilt iets gebruiken om lucht aan te zuigen ?
een compressor is al meerdere malen besproken in deze topics.

jah maar geen compressor, maar gewoon dmv de fan van je halfpoulie.

door de fan van je half poulie te gebruiken, heb je geen extra aandrijf midelen nodig voor een compressor idee. en de lucht toevoer veranderd gelijk met de toeren die je draait.

dus je zit nooit met het probleem dat je een tegroote overdruk krijgt als je je gas los laat.

en om de lucht nog extra te koelen kan je een intercooler gebruiken


EGT said:
Een intercooler gebruiken bij een Ram Air systeem?

Yeahh right...

lees eerst eens goed, dan had je gelezen dat ik een Ram Air aleen als voorbeeld gaf
 
maar zoveel luchtverplaatsing heeft je koelvin niet, misschien dat het een heel klein beetje helpt(denk dat je de 15L/seconde niet eens haalt), je hebt er in ieder geval geen intercooler bij nodig
 
Aerox-Evo70 said:
maar zoveel luchtverplaatsing heeft je koelvin niet, misschien dat het een heel klein beetje helpt(denk dat je de 15L/seconde niet eens haalt), je hebt er in ieder geval geen intercooler bij nodig

de 15L was berekend op 14,5K dus je koelvin heeft 360 graden de tijd om een lucht volume te probuceren van 1 verbrandings slag. dus het moet tedoen zijn. en anders moeten we gaan kijken hoegroot moet je koevin dan zijn om het wel tehalen.
 
G60 said:
de 15L was berekend op 14,5K dus je koelvin heeft 360 graden de tijd om een lucht volume te probuceren van 1 verbrandings slag. dus het moet tedoen zijn. en anders moeten we gaan kijken hoegroot moet je koevin dan zijn om het wel tehalen.

De koelvin van je vario levert vrijwel geen overdruk, alleen flow.
En juist die druk is waar het om draait...
 
Joël said:
De koelvin van je vario levert vrijwel geen overdruk, alleen flow.
En juist die druk is waar het om draait...


dat klopt, maar mijn doel is ook niet om meer vermogen te halen met overdruk.

maar juist met voldoende lucht kunnen leveren zodat er minder verloren gaat aan het aanzuigen er van.

bij het aanzuigen van mengsel verliest een zuiger snelheid door de vacium die die moet maken.

en hoe langer je traject is hoe meer moeite er gedaan moet worden om het aan te zuigen, dus hoe meer vertraging er ontstaat.

want iedreen weet dat hoe korter je lucht traject is hoe meer gas reaktie, en hoe meer gas reaktie hoe sneller je weg bent bij een sprint.

en door genoeg lucht te leveren op elk toerental, hoe kleiner de vacium zal worden omdat het aanzuigen veel makelijker word.
 
dan kan je die enerfie toch ergens anders in je uitlaat gebruiken, op zich zoon gek idee nog niet hoor, ik zou het alleen wel zo maken dan dat er dus ook absolut GEEN druk vormt, maar dat je met je homemade luchtaanvoer alleen op de carb richt, dat scheelt je iig een afstelprobleem, .