Turbo op scooter - 2

Hoe zit het dan met de van Schie sprinter? Die heeft een soort van Ram-air op zijn carb gericht. Wat dus ongeveer het zelfde effect heeft op het moment dat je hogere snelheden bereikt.
 
totaalplaatje.jpg
 
PTT NRG said:
Hoe zit het dan met de van Schie sprinter? Die heeft een soort van Ram-air op zijn carb gericht. Wat dus ongeveer het zelfde effect heeft op het moment dat je hogere snelheden bereikt.

Het "SRAD" idee... (Suzuki Ram Air Design). Dit werkt echter pas bij snelheden boven de 184 km/h.... (als ik het goed onthouden heb). Niet echt functioneel dus...zegmaar :X


*Edit*

Motor Magazine 27 Nov. - 11 Dec.

Conclusie

In eerdere tests is bewezen dat Ram Air zeker vermogenswinst oplevert. Waarden zoals Yamaha en Suzuki voor hun 2004-modellen hebben geroepen over de R1 (+8 pk door Ram Air) en de GSX-R 600 en 750 ( respectievelijk +8 en +6 pk) zijn zeker niet ver van de waarheid. Nameten is echter lastig omdat dit speciale apparatuur vereist. Een statische meting van een testbank is mogelijk. Gebruik makend van een fan die voldoende lucht onder (de juiste) druk in de Ram Air-opening kan blazen, kun je een goede simulatie maken. Voorwaarde is wel dat de fan gekoppeld is aan de fictieve snelheid van de motor, en dat soort testbanken vind je niet op iedere traathoek. Een dynamische test wordt lastiger omdat je dan over een datalogapparatuur (en een testparcours) moet beschikken waarmee je de druk in het Ram Air systeem kunt meten onder verschillende omstandigheden.
Toch is het niet zo snel de toename aan topvermogen waar "de straatrijder" zijn voordeel uit zal halen. Daarvoor liggen de snelheden (waar Ram Air dus echt gaat werken +200 Km per uur) te hoog. Nee Ram Air biedt meer voordelen als we spreken over zaken als gasreactie, koppel en acceleratie door de efficientere vulling van de cilinders en de hogere zuurstofconcentratie in het mengsel. Nu is dat voor de fabricanten marketingtechnisch wat lastiger uit te leggen. Bovendien, de motorijd(st)er wil pk's zien. Ter ultieme streling van het eigen ego. En zolang "wij" die willen zien, zullen -zeker de Japanners- zichzelf en ons voorlopig "gek" blijven maken. Dus inderdaad, Ram Air is een belangrijk marketingaspect, maar gebakken lucht is Ram Air dus zeker niet, wel een beetje opgeklopt.


srad.jpg
 
Last edited by a moderator:
Nee Ram Air biedt meer voordelen als we spreken over zaken als gasreactie, koppel en acceleratie door de efficientere vulling van de cilinders en de hogere zuurstofconcentratie in het mengsel.

Dan moet dat toch ook zo zijn bij scooters lijkt me? dus iets voordelen zal het wel hebben of zie ik iets over het hoofd.
 
Idd, uit het stukje van sander maak ik op dat het topvermogen alleen zal toenemen bij snelheden boven de 200Kmh, maar dat het daaronder invloed heeft op de acceleratie, het koppel en de gasreactie. Overigens geld het verhaal van gasreactie natuurlijk niet voor een sprint.

Het zou dus wel "iets" op kunnen leveren vanaf snelheden waarbij de verplaatsing van lucht door het Ram-air systeem hoger zijn dan de snelheid waarmee de carburater het aanzuigt, wat mij opzich heel erg sterk lijkt voor 150 meter, waarbij je top op ongeveer 115 licht. Maarjha al zou je op die laatste 50 meter nog iets winst boeken, alle kleine beetje helpen denks, en van Schie heeft er wss ook wel over na gedacht :)
 
PTT NRG said:
Idd, uit het stukje van sander maak ik op dat het topvermogen alleen zal toenemen bij snelheden boven de 200Kmh, maar dat het daaronder invloed heeft op de acceleratie, het koppel en de gasreactie. Overigens geld het verhaal van gasreactie natuurlijk niet voor een sprint.

Het zou dus wel "iets" op kunnen leveren vanaf snelheden waarbij de verplaatsing van lucht door het Ram-air systeem hoger zijn dan de snelheid waarmee de carburater het aanzuigt, wat mij opzich heel erg sterk lijkt voor 150 meter, waarbij je top op ongeveer 115 licht. Maarjha al zou je op die laatste 50 meter nog iets winst boeken, alle kleine beetje helpen denks, en van Schie heeft er wss ook wel over na gedacht :)

Met alle respect voor Gerard v. Schie, maar die buizen op zijn sprinter voegen echt niets toe. De kelk staat al in de rijrichting, de buizen geven eerder een verstoring in de vorm van turbulentie.

Op een gesloten kuip waarbij de luchtaanvoer onder de zitting zit is het natuurlijk een ander verhaal...
 
Kweenie of dit spam is of niet, maar hier een interesant atrikel over ram-air http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/4takt_stuwdruk_inlaat.pdf

Hier staan wat antwoorden in over ram air, zodat dit topic weer over echte drukvulling kan gaan ipv ram-air wat 0,0 nut heeft op een sprintscooter. In het stuk staat nog wel wat interesants over onderdrukken die ontstaan als je met hoge snelheid rijdt, iets waar je mss wel rekening mee wil houden met je sprinter
 
Sander said:
Nee Ram Air biedt meer voordelen als we spreken over zaken als gasreactie, koppel en acceleratie door de efficientere vulling van de cilinders en de hogere zuurstofconcentratie in het mengsel.
Zoek de winst eerder hiermee. Aan de voorkant van de motor/scooter is de koelste lucht met daarin dus ook de hoogste zuurstof dichtheid.

@Joël: De 'stofzuigerslangen' bij van Schie stoppen toch ruim voor de carburateur? Als er een laminaire stroming heerst zal dat de carburatie niet zozeer verstoren. Wel heeft hij zijn radiateur voor het motorblok en dus ook de carburateur geplaatst.
 
even tussendoor over dat "geleide lucht door middel van buizen" verhaal.
Als je een trechter vorm hebt, net zoals bij de carburateur, maar dan heel lang, trompetachtig zeg maar. Die zet je achter je carb.
Mijn idee is dan:
opening van groot naar klein, des te kleiner de doorgang, des te hoger de stroomsnelheid maar ook des te kouder wordt de lucht.
Dit zou dan eventueel een vermogenswinst op kunnen leveren, wel heel simpel geredeneerd, maar toch.
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Reacties zijn welkom..
 
Klees said:
even tussendoor over dat "geleide lucht door middel van buizen" verhaal.
Als je een trechter vorm hebt, net zoals bij de carburateur, maar dan heel lang, trompetachtig zeg maar. Die zet je achter je carb.
Mijn idee is dan:
opening van groot naar klein, des te kleiner de doorgang, des te hoger de stroomsnelheid maar ook des te kouder wordt de lucht.
Dit zou dan eventueel een vermogenswinst op kunnen leveren, wel heel simpel geredeneerd, maar toch.
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Reacties zijn welkom..

ik denk niet dat de lucht kouder word als je het door een trechtervorm laat lopen, het bouwt dan toch lichtjes druk op? en zou toch juist warm moeten worden. en zou er echt zoveel winst te behalen zijn als je de lucht koud probeerd te houden. zoveel lucht gaat er niet in. als je het bij auto's bekijkt kan ik het me nog wel voorstellen. maar voor een scooter?(A) kan het best fout hebben hoor:P

zie trwns dat het beetje oud topic is:S
 
Last edited:
Luchtsnelheid gaat wel degelijk omhoog bij een trechter, immers geldt er overal een gelijke volumestroom (oppervlakte x snelheid), dus als de ene factor omlaag gaat, gaat de ander omhoog :)

Verder hoef je niet te proberen om trechters te gaan maken bij je inlaat. De luchtsnelheid waarmee het je carburateur instroomt zal je nooit behalen.
 
om even dit tropic weer naar boven te trappen,,

wat denken jullie van zon ding

http://www.brommerforum.nl/showtopic/14202/3
moet je iets onderaan kijken is een elektrische turbo ged8te..
zal dit niet te doen zijn?of draait zon ding gewoon veels te z8t,,


en nog een vraagje waar vind ik een kleine turbo? de kleinstee die er is?

alvast bedank hoe is het verder gelopen dan met die schakel turbo? en heeft iemand nog de fotos ervan want ze doen het niet meer

alvast bedank
 
Last edited:
Joël said:
Met alle respect voor Gerard v. Schie, maar die buizen op zijn sprinter voegen echt niets toe. De kelk staat al in de rijrichting, de buizen geven eerder een verstoring in de vorm van turbulentie.

Op een gesloten kuip waarbij de luchtaanvoer onder de zitting zit is het natuurlijk een ander verhaal...


uuu johan.......
 
ruud. said:
zegt genoeg denk ik voorlopig, goede tips zijn meer dan welkom overigens...

doorsnedeassembly.jpg

Mijn gedachten was om juist de inlaat druk op te laten bouwen voor de turbo

Dit zijn gewoon 2 platen met 2 lagers en een keerring, vrij eenvoudig te maken.
 

Attachments

  • TB1.JPG
    TB1.JPG
    54.7 KB · Views: 20
  • TB2.JPG
    TB2.JPG
    19.1 KB · Views: 7
Back
Top