Conclusie is dat Ducati liever geen aluminium frames gaat bouwen omdat Honda en Yamaha 30 jaar langs niks anders gedaan hebben dan het ontwikkelen van aluminium frames en Ducati dus jaren zal achterlopen. Ducati zegt dat het Carbon frame niet het probleem is van de Desmo maar een samenloop van een aantal zaken. Zoals de lompe L4 90 graden blok die ze nergens kwijt kunnen en bijna tegen de radiateur aanzit, tegenover de hele compacte V4 en 4 in line van Honda en Yamaha. Om het blok kwijt te kunnen hebben ze dus alleen het carbon subframe en het carbon gedeelte waar het stuur aan vast zit aan het blok geschroefd! Dit voorste gedeelte dient ook gelijk als airbox. In mijn ogen zorgt het stijfe blok ervoor dat alle flex wordt opgeheven waardoor de coureurs geen gevoel krijgen in de voorkant.
Ducati wordt door Rossi en tegenvallende cijfers gedwongen om op kortte termijn voor betere resultaten te zorgen bijvoorbeeld door het gebruik van de twin spar frame. Echter als ze de 7 tiendes uit dit Carbon frame kunnen toveren zal het een monster zijn met onkenbaar veel voordelen:
Hence Ducati's decision to go for carbon fiber (CF). The advantages over steel trellis are manifold: as CF is a composite, it can be easily molded to create whatever shape is required; its flexibility and stiffness can be almost infinitely tuned using a combination of fiber direction and thickness; it is incredibly light, with much greater strength than metals; and the stiffness and strength can be tuned to respond differently in different axes and directions, a more difficult trick with metals. Ducati's main reason for choosing CF was the combination of stiffness, low weight and the ability to form the material into the shape required.
Ze zitten dus in een groot dilemma!!
In mijn ogen moet het blok echt wieberen en een compactere daarvoor in de plaats. In combinatie met een compleet carbon frame unstoppable! Maarja daar zullen jaren overheen gaan..