Kabinet wil langer doorstuderen beperken

Ik heb er geen last van, maar kan me voorstellen dat dit echt paniek veroorzaakt, zorg maar eens even voor 3000 extra per jaar...
Vraag me ook af hoe ze aan dat bedrag komen, want is me nogal iets om je collegegeld 3x zo duur te maken.
 
Jij betaalt 1700 per jaar, overheid betaalt de overige 6000 a 7000 per jaar er even bij. Het collegegeld zal dus niet duurder gemaakt worden, maar de overheid zal er minder van hoeven te betalen
 
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het zo ingevoerd wordt en dat mensen uit een eerder tijdperk er last van krijgen. Juridisch onmogelijk denk ik? Iemand die daar wat meer over weet?
 
Update over dit alles in m'n uni-mail gekregen. Enige duidelijkheid over het volgen van een master:

2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding – tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.

Je mag dus in totáál 1 jaar vertraing oplopen. Indien je al vertraging oploopt tijdens je bachelor is het dus zaak voor jezelf om je master in één rit af te ronden.
 
Pfft, de maatregel zou mij wel hard treffen. :X Heb het 1e jaar verkloot aan verkeerde studiekeuze, en daarnaast nog 1 jaar eigen studievertraging (half jaar vakken inhalen, half jaar vrije minor). Het is al elk jaar gesteggel tussen mijn (gescheiden) ouders over wie het collegegeld betaald (bijkomende kosten betaal ik altijd al zelf). Dan maar EXTRA lenen? :X
 
Allemaal ff tekenen natuurlijk op:

www.minimaalnominaal.nl

Zit hier trouwens nu te lezen in Erasmus Magazine: "Deur op kier voor dubbelestudie". Dat hogere collegegeld gaat dus niet door voor tweede studie voorlopig.
Ik doe namelijk een extra studie terwijl ik voor mijn eerste master al afgestudeerd ben. Overigens was ik al wel begonnen tijdens mijn eerste studie en val dus in zo'n overgangsregeling.
Maarja, nu gaan ze mensen met een tweede studie dus alsnog pakken door die "boete". Belachelijk.
 
Er gaat wss ook gekeken worden naar mensen met 'handicap' en ziektes.
[ir]http://www.nrc.nl/digitaleeditie/NH/20101204___/2_002/NRC_20101204_002_article1.jpg[/ir]
 
Onder de categorie 'handicap en ziektes' valt waarschijnlijk maar een heel klein percentage van de huidige studenten. Ik denk dat als deze maatregel al doorgezet wordt, de maatregel niet van toepassing is op de studenten die al reeds een studie volgen. Ik denk dat de maatregel alleen gaat gelden voor de toekomstige studenten, studenten die beginnen met studeren in september 2011.
 
Hoorde ik nou net over de radio dat het pas bij 2 jaar langer studeren wordt ingezet?

(Kan het even niet zo snel vinden op google..)
 
Ik meen 1 jaar vertraging. Maar organisaties pleiten voor 2 jaar. Men heeft het over 1 jaar vertraging in fase 1 van de studie, en vervolgens mag je nogmaals 1 jaar vertraging hebben in fase 2 van je studie. Wat houdt fase 1 en fase 2 in? Ik heb namelijk de opstap HBO - WO gemaakt, maar m'n HBO propedeuse in 2 jaar behaald. Vervolgens heb ik 1 jaar vertraging in m'n WO studie opgelopen. Dat komt neer op 2 jaar vertraging. Ik studeer dit jaar af.
Ik neem aan: fase 1 = bachelor fase fase 2 = master fase. Dan ontspring ik de dans dus net.
 
Back
Top