Kabinet wil langer doorstuderen beperken

area_51_member

scooterloos
Iedereen heeft er inmiddels vast wel van gehoord. Het kabinet wil langer doorstuderen beperken. Indien je studievertraging oploopt en dus een jaar langer over je studie doet, om welke reden dan ook, dan moet je 3000 euro extra collegegeld betalen. Dit geldt ook voor studenten die beperkingen hebben, studeren in het buitenland, of een verkeerde studiekeuze maken. Opmerkelijk is dat onze bewindslieden zelf ook langer over hun studie hebben gedaan. Premier Mark Rutte (VVD) en staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) studeerden zeven jaar en vicepremier Maxime Verhagen (CDA) had zelfs elf jaar nodig voor zijn studie.

Wat vinden jullie van dit voorstel? Ik vind het zelf ronduit belachelijk. Ik val zelf gelukkig net buiten de regeling, ook al heb een jaar vertraging. Gelukkig studeer ik dit jaar af van de Universiteit Utrecht (bachelor). Ik heb zelf wel nog één vraag erover: Als je na je studie nog een master wilt doen, maar binnen je studie dus 1 jaar studievertraging hebt opgelopen, moet je dan alsnog 3000 euro extra voor je master betalen? Of wordt een masteropleiding als een opleiding apart gezien volgens dit hele verhaaltje.
 
Advertisement - register to remove this

Het slaat werkelijk nergens op. Ik kan het goed begrijpen maar één jaar is sowieso te snel! Er zijn natuurlijk genoeg studenten die er een potje van maken maar ik denk dat er meer studenten zijn die liever geen studievertraging op lopen. Ook voor studenten die zelf zijn studie bekostigen is €3000,- EXTRA een flink bedrag.
Als ze hadden gezegd dat ze na twee jaar zo'n bedrag in rekening zouden brengen dan had ik er wel begrip voor.
 
Die studies zijn toch allemaal berekend qua tijd, als jij er een jaar langer over doet moet je niet janken maar extra je best doen. Imo :p
 
dat is waar, je weet de tijd. Maar soms valt een studie gewoon zwaar tegen en dan?
ik ervaar het nu zelf @ hbo.

maar zou een extra schuld mensen stimuleren?
of zou het extra stimulerend zijn om de studieschuld die veroorzaakt is voor een groter deel kwijt te schelden? (prestatiebeurs principe)
 
Iedereen kan tegenwoordig een HBO diploma halen, hoe dom of lui je ook bent. Hoe komt dit? De tijd die je over een studie mag doen is niet beperkt in tijd, dus iemand die er niks voor doet / niet slim genoeg is, kan dus bijvoorbeeld 8 jaar over een studie van 4 jaar doen.

Dus iemand die goede cijfers haalt en leert voor zijn studie wordt vergeleken met iemand die hetzelfde diploma haalt in die 8 jaar. Met andere woorden zo een hbo diploma wordt zo minder waard.

Als ze door middel van die extra 3000 euro die mensen er dan uitfilteren vind ik het best. Maar ik vind niet dat ze iemand met goede intenties hiervoor moeten raken.
 
Ik begrijp het idee. Er is natuurlijk enorm gefraudeerd met stufi's en dit is één manier om mensen te stimuleren "eerlijker" te studeren (om het zo maar te noemen). Het bedrag ligt natuurlijk erg hoog maar ik denk dat het in het niets valt als je kijkt naar de bedragen die onterecht uit worden gekeerd.
 
Nederland draait op haar "kenniseconomie" en dan ga je het op deze wijze onderuit halen. Er bestaat in de toekomst een groot tekort aan kennis door de vergrijzing en dan kom je met zulke maatregelen. Jongens en meisjes met rijke pappa`s hebben hier uiteraard geen last van en zo krijg je ook direct een lekkere kloof, rijk wordt nog rijker:)
 
Die studies zijn toch allemaal berekend qua tijd, als jij er een jaar langer over doet moet je niet janken maar extra je best doen. Imo :p

Zo werkt het niet. Een studie bestaat uit verzameling van vakken. Voor elk van deze vakken kun je punten halen. 1 punt = 28 uur zelfstudie.

Dus als een opleiding uit X aantal vakken bestaat * het aantal punten per vak (vaak 6 of een veelvoud hiervan) = totaal aantal uur voor een opleiding; dan kan je ook uitrekenen hoeveel jaar iemand hierover zou moeten doen.

Maar helaas is de theorie vaak anders dat de praktijk. Vakken kunnen moeilijk zijn, je kan een verkeerde keuze maken (als 17/18 bent, moet gaan kiezen wat je de rest van je leven wilt gaan doen!?!) en daarnaast, als je alleen maar leert, dan weet je wel veel, maar dan kan je nog niks.

Bedrijven zijn hier dus niet naar op zoek. Ze willen iemand van 18, met twee masters en 10 jaar werkervaring (dat zou natuurlijk ideaal zijn).

Om die reden gaan studenten iets extra's naast hun studie doen, om te leren hoe het in "de echte wereld" gaat. Dit is dus prima voor je ontwikkeling.

Het probleem is alleen, dat Universiteiten hier geen rekening mee houden, het is immers geen vak, dus krijg je er ook geen punten voor. Dat betekent, dat als je zoiets gaat doen, je studie vertraging oploopt. Aan de andere kant, je maak jezelf wel interessanter voor werkgevers, omdat je je ook bewezen hebt buiten je boeken om.

Uiteraard zitten er altijd rotte appels tussen. Wat ze beter kunnen doen is stufi afschaffen en alleen de optie om te lenen bij IB/DUO (tot een maximum van bijvoorbeeld 50.000 euro). Dan kan iedereen zelf bepalen hoe hij/zij zijn studie doet en kan je zelf de verantwoordelijkheid nemen en dus je eigen pad wandelen.

Dit helpt de hele economie omzeep. Kennis gaat weg, dus bedrijven vertrekken ook hier. Geen bedrijven geen werk, geen werk, geen geld om uit te geven. Het is een vizieuze cirkel.
 
Vind het ook echt een waardeloos idee. Ook al heb ik waarschijnlijk geen last meer van de bezuinigingen ben ik het er echt mee oneens. Een stom idee om je toekomst te korten op geld voor hun opleiding.

Als je nou eens die lamlendige slecht opgezette opleidings instellingen aanpakt. Die semi professionele instellingen waarbij een degelijke organisatie zwaar ontbreekt. Daar gaat zoveel geld over de balk. Zonde van het geld!!

Overigens ben ik het wel eens met het aanpakken van frauderende studenten. Gewoon eerlijk studeren en dan kan je er prima een jaartje extra over doen...
 
Gelukkig studeer ik dit jaar af van de Universiteit Utrecht (bachelor). Ik heb zelf wel nog één vraag erover: Als je na je studie nog een master wilt doen, maar binnen je studie dus 1 jaar studievertraging hebt opgelopen, moet je dan alsnog 3000 euro extra voor je master betalen? Of wordt een masteropleiding als een opleiding apart gezien volgens dit hele verhaaltje.
Master word bij de universiteit niet apart gezien, wel na hbo. Hoort ook gewoon bij een uni opleiding in principe. Dus als je een bachelor wo hebt gedaan met en jaar vertraging, ben je waarschijnlijk owned.
 
Master word bij de universiteit niet apart gezien, wel na hbo. Hoort ook gewoon bij een uni opleiding in principe. Dus als je een bachelor wo hebt gedaan met en jaar vertraging, ben je waarschijnlijk owned.

Dit klopt volgens mij niet helemaal hoor. Ik ga namelijk een master doen die los staat van mijn bachelor in een heel ander vakgebied.

Anyway, het is maar de vraag of dit voorstel erdoor komt. Ik denk van niet...
 
Dat maakt volgens mij niet uit, of het nou op elkaar volgt op niet. Waarom ik het denk is omdat bij het behalen van een bachelor WO ook niet je gehele voorlopige (prestatie) lening+ov word kwijtgescholden, alleen de 1e 3 jaar. Pas na je master worden de overige jaren een gift. Dus niet alleen jaar 4, maar ook de jaren daarna waarin je nog een OV hebt gebruikt bijvoorbeeld.
In jouw geval ben je gestart met een wo bachelor, waar ws ook een master bij hoort? Als je dan na 5 jaar een andere master afrond, is dat gewoon 1 jaar vertraging lijkt me.
 
Ik ga iig keihard de pineut zijn..
4 jaar studie met problemen, nu weer ingestroomd, waarvoor ik dus nog 3 jaar moet studeren.
1 jaar extra stufi toegewezen gekregen, maar moet dus nog de overige 2 jaar volle bak gaan betalen.
Durf er eerlijk gezegd nieteens aan te denken nu. :(
 
"Door de aanvraag bij DUO neer te leggen kan er een onafhankelijk oordeel worden geveld over de toekenning van een certificaat van studievertraging". DUO zal ook criteria voor het certificaat moeten opstellen. In deze constructie betaalt de student niet meer de periode C+1 een normaal collegegeldtarief, maar voor de periode C+1+certificeringsperiode.

Tsja, lijkt mij dat het dan wel opgelost is; verenigingen zorgen gewoon dat ze aan deze eis voldoen. Misschien moeten er nog verschillen komen in deze certificering. Voor bestuursjaren of commissies.
 
Dat maakt volgens mij niet uit, of het nou op elkaar volgt op niet. Waarom ik het denk is omdat bij het behalen van een bachelor WO ook niet je gehele voorlopige (prestatie) lening+ov word kwijtgescholden, alleen de 1e 3 jaar. Pas na je master worden de overige jaren een gift. Dus niet alleen jaar 4, maar ook de jaren daarna waarin je nog een OV hebt gebruikt bijvoorbeeld.
In jouw geval ben je gestart met een wo bachelor, waar ws ook een master bij hoort? Als je dan na 5 jaar een andere master afrond, is dat gewoon 1 jaar vertraging lijkt me.

Is dat zo? Want ik ken namelijk een aantal mensen die afzien van een master na het behalen van hun bachelor.

edit: ik lees inderdaad op de website van ibg dat het afhankelijk is van het aantal ects. Indien je een 4-jarige studie hebt afgerond (wo + master of hbo 4 jaar) krijg je 4 jaar als gift. Indien het maar 3 jaar is (en je er wel 4 jaar over gedaan hebt) krijg je alsnog maar 3 jaar als gift. Ik heb zelf een HBO propedeuse behaald, een Universitaire Bachelor bijna af en wil zeker nog een Master erbij doen.
 
Tsja, lijkt mij dat het dan wel opgelost is; verenigingen zorgen gewoon dat ze aan deze eis voldoen. Misschien moeten er nog verschillen komen in deze certificering. Voor bestuursjaren of commissies.

Voor commissies is het evident, maar voor stages bijvoorbeeld? Een stage van een half jaar? Dat zal al lastiger worden.
 
Back
Top