Ik wil een kat, wat nu?

Status
Not open for further replies.

70ccAerox

Well-Known Member
Sinds een tijdje komt er zowat elke week een kat langs bij ons op de zaak. Die kat vraagt gewoon om een beetje aandacht. Wanneer ik die geef blijft die het liefst uren bij me hangen. Echt schattig (vind ik) . Daarvoor wil ik zelf een kat nemen (of kitten) Heb alleen nog een paar vragen. Op internet heb wat over het gedrag van katten gelezen, maar ik wil de mening van mensen horen die er zelf 1 of meerdere bezitten.

-Hoe gedraagt een kat zich in huis? We hebben namelijk leren bankstellen en als de kat daarop gaat krabben heb ik straks hele boze ouders +ralf+
-Hoe snel is een kat zindelijk?
-Wat raden jullie me aan? Huis kat of buitenkat?
-En wat zijn echte nadelen van een kat?

Jullie antwoorden en suggesties zijn meer dan welkom!

alvast bedankt

Yener
 
Advertisement - register to remove this

Voor zover ik weet krabben ze juist graag aan fluffy bankstellen, niet aan strak leer?

Maar katten zijn heel trouw aan hun baasje, ook al bevinden ze zich meestal buitenshuis, ze zijn veel minder werk dan een hond iig!

Verder heb ik er zelf geen echte ervaring mee dus kan je vragen over zindelijkheid etc niet beantwoorden..

-Tom
 
-Katten houden van leer en krabben, dat zou een probleem kunnen zijn dus. Volgens mij kun je van die sprays kopen waardoor de kat de bank niet meer aantrekkelijk vindt, of je kan zo'n krabdinges kopen,dan krabt ie daaraan i.p.v. de bank. Op zich valt het wel mee hoor, je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je kat de hele bank aan gort krabt. Wijzelf hebben ook zo'n leren zithoek, in een van de hoeken heeft de kat weleens zijn nageltjes gebruikt :rolleyes: maar zoals ik al zei, de meeste katten krabben niet zo snel de bank aan gort :)

-Katten zijn ontzettend snel zinderlijk, als je een nieuwe kat neemt zet je die in een kamer met de kattenbak. Zet hem in die kattenbak, na een tijdje (halve dag ofzo) is de kat een beetje gewend en dan kan je hem vrij rond laten lopen. Hij zal altijd de kattenbak gebruiken. Ik raad je wel aan om als je er eentje neemt hem/haar te laten castreren of steriliseren, dit bevordert de zinderlijkheid (vooral bij katers)

-Van de buitenkant is niet te zien of het een buiten of binnenkat is, dit ligt geheel aan het beestje zelf. Maar als je bijvoorbeeld een kat uit het assiel neemt, dan kun je kiezen tussen een rustige (binnen) of een wat drukkere (buiten)

-Pfoe...nadelen...misschien dat die kattenharen je vette outfits kunnen verkloten? (maar ja, daar is de wasmachine voor :p ) Een ander nadeel is dat je een adres voor die beesten moet hebben als je er zelf ff niet voor kan zorgen (vakantie o.i.d)


Anyway, ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Nog een gouden tip dan:

Ga eens langs bij een assiel bij jouw in de buurt. De mensen daar kunnen je werkelijk alles erover vertellen, en daar kan je eens rustig rondkijken wat voor verschillende soorten er allemaal zijn enzo.


Ciao :)
 
Lycorda said:
Voor zover ik weet krabben ze juist graag aan fluffy bankstellen, niet aan strak leer?

Maar katten zijn heel trouw aan hun baasje, ook al bevinden ze zich meestal buitenshuis, ze zijn veel minder werk dan een hond iig!

Verder heb ik er zelf geen echte ervaring mee dus kan je vragen over zindelijkheid etc niet beantwoorden..

-Tom

Katten zijn niet trouw aan hun baasje maar aan hun huis. Omdat wij daar toevallig wonen herkent hij/zij ons ook wel.

Wij hebben nooit problemen gehad met onze kat qua bankstellen/stoelen ofzo.

Anders ga je naar het asiel, en zoek je daar een leuke/lieve kat uit. Heb je geen last van het zindelijk worden e.d. Daar zijn echt genoeg lieve beestjes te vinden. :)

/edit; lol, vorige post niet gelezen :+
 
Wij hebben een poes uit het asiel gehaald een aantal jaar terug..beestje was eerst heel zenuwachtig omdat ie nogal gemolt werd in het asiel :p
is nu nog niet heel stoer maar is heel lief, doet niks met de banken en stoelen (vroeger hadden we rieten stoelen, daar wilde ze nog wel aan krabben maar nu niet meer omdat het van die leren zijn)
In het begin had ze altijd een kattenbak en zodra daar 1 boodschap in lag en ze moest weer deed ze het in de woonkamer..tegenwoordig hebben we de bak weggeflikkerd en is ze alle behoeftes buiten gaan doen.

//en zoals vassago al zegt, ga dus echt in het asiel kijken..
 
onze kat die ligt de hele dag te meuren en eet af en toe en gaan dan weer slapen en dan effe zn behoefte doen en dan weer slapen:pKomt ook altijd wel bij je zitten wanneer je op de bank ligt of zit.En kwa krabben jah als ze jongs zijn moet je daar wel mee oppassen want me nichtje had 2 kittens en die klommen en overal tegen op de muur kasten gordijnen alles gewoon.Maar later worden ze ouder en meuren ze alleen maar.Dus zou wel een krabpaal kopen :)
 
Ik heb jaaaren een kat gehad. Mijn lieve mormel van 18 jaartjes oud woont nu helaas nog bij mn ouders in Amsterdam :( Kon hem niet meenemen toen ik ging samenwonen in Breda, vanwege allergiën van mn vriendin :(

Katten zijn ontiegelijk lieve beesten, als jij ook lief voor hen bent. Ze hebben normaliter geen vooroordelen over mensen, maar hun liefde moet je wel verdienen.
Katten hebben aandacht nodig, de ene kat meer dan de ander. Jonge katten zijn over het algemeen heel erg speels, naar mate ze ouder worden gaan ze steeds meer slapen.
Ikzelf ben voorstander voor het naar buiten laten van de kat. Ik vind dat een kat buiten moet kunnen lopen en gek doen wanneer hij daar zelf zin in heeft, en niet continue binnen op de bank ligt. Dat kan een probleem zijn als je op een etage woont.

Katten moeten hun nagels slijpen, anders groeien ze in als ze niet geknipt worden. Dit doen ze niet alleen door buiten aan bomen te krabben, maar ook binnenshuis aan je behang of meubulair. Ook lederen banken hangen ze graag in, hoe beter de nagels vast blijven zitten hoe beter (daarom kiezen ze buiten bomen om in te krabben).
Het slopen van het meubulair is goed af te leren door ze te bestraffen (geen idee hoe mijn ouders dat deden, ik was nog jong toen ik me huidige kat kreeg)

Houd er overigens rekening mee dat als je een kat hebt, je een berg verantwoordelijkheden op je neemt. Het beestje heeft liefde en eten nodig en moet zijn behoefte kunnen doen. Heb je een oppas voor hem als jij en je ouders op vakantie gaan? Katten kunnen niet goed tegen alleen zijn.
 
Dat idd allemaal, plus dat ze vrij oud kunnen worden. Onze kat was 19 toen die overleed, daarna weer een nieuwe gekregen. Die is nu 8 jaar maar nog steeds erg speels.





mrauw!
 
Last edited:
C4rN said:
Nja wij hebben dus 4 katten thuis, en ze hebben al 2 bankstellen gesloopt. Ligt heel erg aan de kat die je hebt.
ja klopt...
onze is juist echt lkkr relaxt.
we hebben ook leren bankstel.
maar hij gaat er opliggen en dat is het.
hij is meestal buiten omdat de hond de kat terroriseert :D
 
Katten slopen echt wel veel als ze jong zijn :)
Een kat is eigenwijs en leeft een eigen leventje, er is echt niet te zeggen hoe hij/zij zich gaat gedragen.
Ik zou voor de huiskat gaan, je neemt toch een kat voor de gezelligheid
 
Je kan IMO ook niet echt kiezen of je een huiskat of buitenkat neemt hoor, je kan een kat moeilijk 24/7 binnen houden als die dat niet wil..

Mjah, ze slopen wel behoorlijk wat idd, en zorg gewoon dat er de eerste week een kattenbak op de gang staat, bij ons waren ze echt steeds na 3/4 dagen al zindelijk ofzo :)

[edit] Katten roelen 8) [/edit]
 
piaggotuning said:
onze kat die ligt de hele dag te meuren en eet af en toe en gaan dan weer slapen en dan effe zn behoefte doen en dan weer slapen:pKomt ook altijd wel bij je zitten wanneer je op de bank ligt of zit.En kwa krabben jah als ze jongs zijn moet je daar wel mee oppassen want me nichtje had 2 kittens en die klommen en overal tegen op de muur kasten gordijnen alles gewoon.Maar later worden ze ouder en meuren ze alleen maar.Dus zou wel een krabpaal kopen :)


haha zo is onze kat ook:D:D
alleen maar op de bankleuning liggen slapen, en soms ff eten, ff naar buiten haar behoeftes doen en dan weer snel naar binnen, en verder slapen.
Ook komt ze altijd bij je op schoot zitten, of voor je op de leuning, zodat je haar MOET aaien:p, dit vind ik wel lieff:p
oftewel, een kat is een heel leuk dier, en ik zal er zeker ook 1 nemen, als ik later op mezelf woon, met krabben hebben we nooit egt last van gehad, ze had een paal, waar ze binnen aan krabte, en buiten krabt ze altijd bomen:D

veel suc6
greetz
 
`klinkt niet erg aardig, wij knippen ze heel soms, maar dat vinden ze ook al niet fijn, ze hebben vooral buiten hun nagels nodig he

@Ippel. nee totaal niet dik. snap het ook niet, maar hij slaapt echt veeeeeeeeeeeeeel.(is 12 nu)
 
lolz idd. Wij hebben dus ook ene kat en die is ook zo lui... Laatstens dachten we dat ie dood was omdat ie er niet uitzag. Mager en had een nies ziekte en van alles. Kwam ie niet meer thuis. Paar weken later wij naar asiel was ie daar! had iemand em mee genomen.... Maar we hebben em nu weer. Hij slaapt, eet en loopt beetje buiten rond en dat is het...
 
zolang je hem op zn fouten ( of haar ) wijst , in het begin zeker , dan kun je ze het meteen af leren dat krabben , hele huiselijke dieren , nadeel is er eigenlijk niet.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top