Mn pa kreeg een keer zo'n excel als tussentijdse auto (overbruggen van ene lease-auto, naar de ander). In die verschrikkelijke groene kleur.
Die auto was echt triest zeg. Een herrie die niet normaal is, alles rammelt enz enz.
BS,! dat kapot lopen valt allemaal reuze mee. Door het hoge octaan 110 is de verbranding veel warmer. Het geen wat gebeurt na het starten op benzine schakelt het systeem over op LPG en word de zuiger vele malen sneller opgewarmt.Daarom is rijden met Hoge Compressie zuigers en LPG uit den boze.
Maar de motoren van vandaag de dag kunnen dat makkelijk aan. Als je die oude bakkies kijkt uit eind jaren 80 begin 90. Jah daar heb je een verhoogd risico.Zoals LPi
Door het hoger octaangetal gaat de brandstof minder snel ontbranden waardoor je met een hogere compressie kan rijden.
Het verband tussen "door het hoge octaangetal" met hoge compressie rijden lijkt mij dus een beetje vaag?
Dat die auto OOIT is uitgebracht en dat mensen die auto ooit in die kleuren hebben willen kopen...
Maarja, dat zullen dan wel mensen zoals jij zijn Apple, mensen zonder smaak.
Daar heb ik ook geen verstand van
benzine is niet vlambaar?
en als je op lpg rijd, en hij begint kut te doen, reviceer je het kopje toch even.. dat geld heb je er al lang uit.
Ik zeg niet dat ik hem mooi vind...
maar BJ , km stand, g3 en prijs verhouding leek mij netjes
wel heel gaaf zo'n 147.
Alleen qua ruimte is het ook niet je-van-het
Door het hogere octaan, zorg je voor een lager ontbrandingspunt. Je hebt dus minder snel kans op pingelen (zelfontbranding). Hoe hoger de compressie, hoe hoger de temperatuur ook zal zijn. Dus met een lager ontbrandingspunt, kan de compressie omhoog.Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Dacht toch echt de tempratuur die LPG creert hoger is als benzine. En dat is niet zo fijn voor handgesmede zuigertjes
Maar door de verbranding van het drooggas (LPG) en de reactie die daar vooraf gaat is de eindtemperatuur bij de verbranding hoger. Ook is het zo dat daardoor de kleppen warmer worden.
Vooral de uitlaatklep gaf vroeger nogal eens problemen. Die werdt ruimer afgesteld (uitzetting en koeling) waardoor deze later open gaat en vroeger sluit (vermogensverlies) Door dit ruimer stellen volgt de klep niet de hele tijd de nokvorm waardoor de klep telkens op gehamerd wordt en door de klepveer de klep weer dicht gehamerd wordt. Hierdoor gingen de kleppen krom staan en de klepzitting sleet enorm.
Toen waren er ook nog geen stellietkleppen/klepzittingen/hydraulische stoters etc.
De fabrieksauto's van tegenwoordig rijden praltisch allemaal prima op LPG. Of dit nou droog of nat ingespoten wordt maakt niet zo heel veel uit.
Wel is het zo dat de regelingen van een AMS of EGI systeem voor de hedendaagse motor te langzaam reageren om de nieuwere emissie eisen te kunnen halen die altijd maar strenger worden.
Vandaar dat een LPI systeem uitkomst biedt. Dit systeem heeft ook lagere temperaturen bij de verbranding. LPI=Liquid Petroliumgas Injection
En die prijzen die ik zag staan in dit topic van 2 of 3000euro zijn inclusief inbouw en omkeuren op kenteken.
Voor nog geen 800euro heb je wel een goed systeem, ex inbouw en keuren dan wel te verstaan.
Dacht toch echt de tempratuur die LPG creert hoger is als benzine. En dat is niet zo fijn voor handgesmede zuigertjes
Volgens mij is het wel "hoger octaan gehalte, hogere compressie gewenst".
Maar weet het zelf ook niet zeker, dus voeg ook weinig toe denk ik :X