Je volgende auto #5

Status
Not open for further replies.
Mn pa kreeg een keer zo'n excel als tussentijdse auto (overbruggen van ene lease-auto, naar de ander). In die verschrikkelijke groene kleur.

Die auto was echt triest zeg. Een herrie die niet normaal is, alles rammelt enz enz.

je bent gewoon verwent :+

(Het is ook gewoon een kutd auto.. :))
 
BS,! dat kapot lopen valt allemaal reuze mee. Door het hoge octaan 110 is de verbranding veel warmer. Het geen wat gebeurt na het starten op benzine schakelt het systeem over op LPG en word de zuiger vele malen sneller opgewarmt.Daarom is rijden met Hoge Compressie zuigers en LPG uit den boze.

Maar de motoren van vandaag de dag kunnen dat makkelijk aan. Als je die oude bakkies kijkt uit eind jaren 80 begin 90. Jah daar heb je een verhoogd risico.Zoals LPi :)

Door hoger octaan krijg je juist een lager verbrandingspunt ;)
 
Door het hoger octaangetal gaat de brandstof minder snel ontbranden waardoor je met een hogere compressie kan rijden.
Het verband tussen "door het hoge octaangetal" met hoge compressie rijden lijkt mij dus een beetje vaag?
 
Door het hoger octaangetal gaat de brandstof minder snel ontbranden waardoor je met een hogere compressie kan rijden.
Het verband tussen "door het hoge octaangetal" met hoge compressie rijden lijkt mij dus een beetje vaag?

Door het hogere octaan, zorg je voor een lager ontbrandingspunt. Je hebt dus minder snel kans op pingelen (zelfontbranding). Hoe hoger de compressie, hoe hoger de temperatuur ook zal zijn. Dus met een lager ontbrandingspunt, kan de compressie omhoog. ;) Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.
 
Dat die auto OOIT is uitgebracht en dat mensen die auto ooit in die kleuren hebben willen kopen...

Maarja, dat zullen dan wel mensen zoals jij zijn Apple, mensen zonder smaak.

Ik zeg niet dat ik hem mooi vind...
maar BJ , km stand, g3 en prijs verhouding leek mij netjes
 
benzine is niet vlambaar?

en als je op lpg rijd, en hij begint kut te doen, reviceer je het kopje toch even.. dat geld heb je er al lang uit.

Dus dan ben je aan het einde van het jaar net zo veel geld kwijt als een benzine auto, alleen heb je dan 3 keer je kopje laten reviseren...

Geef mij maar gewoon benzine.

Ookal rijd je een GTA of M3, BOEIE, dan moet je maar een oud hok halen. Maar geen dikke bak en daar dan gas in leggen.
 
Ik zeg niet dat ik hem mooi vind...
maar BJ , km stand, g3 en prijs verhouding leek mij netjes

Mat zwart rollen met 8j 13" met te smalle banden en laaGG gooien..
mischien is hij dan een beetje toonbaar 8)

En ik geef je helemaal gelijk Gay-rune..

Maar de vriend van me zus heeft ws een Cadilac Fleetwood limo gekocht met een 7,8l V8 :~ op benzine *D
Kan best begrijpen als je zoiets koopt dat je er gas in laat bouwen :)

Maar met een GTA/M3 enz is het gewoon gierig..
 
wel heel gaaf zo'n 147.
Alleen qua ruimte is het ook niet je-van-het :P

Als ik m'n 1m80 achter het stuur kwijt kan vind ik het best, rij meestal toch alleen :P

Anders zou ik wel voor een 156 sw gaan, dat is ook een erg mooie auto 8)
 
Door het hogere octaan, zorg je voor een lager ontbrandingspunt. Je hebt dus minder snel kans op pingelen (zelfontbranding). Hoe hoger de compressie, hoe hoger de temperatuur ook zal zijn. Dus met een lager ontbrandingspunt, kan de compressie omhoog. ;) Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.


Maar door de verbranding van het drooggas (LPG) en de reactie die daar vooraf gaat is de eindtemperatuur bij de verbranding hoger. Ook is het zo dat daardoor de kleppen warmer worden.

Vooral de uitlaatklep gaf vroeger nogal eens problemen. Die werdt ruimer afgesteld (uitzetting en koeling) waardoor deze later open gaat en vroeger sluit (vermogensverlies) Door dit ruimer stellen volgt de klep niet de hele tijd de nokvorm waardoor de klep telkens op gehamerd wordt en door de klepveer de klep weer dicht gehamerd wordt. Hierdoor gingen de kleppen krom staan en de klepzitting sleet enorm.
Toen waren er ook nog geen stellietkleppen/klepzittingen/hydraulische stoters etc.
De fabrieksauto's van tegenwoordig rijden praltisch allemaal prima op LPG. Of dit nou droog of nat ingespoten wordt maakt niet zo heel veel uit.
Wel is het zo dat de regelingen van een AMS of EGI systeem voor de hedendaagse motor te langzaam reageren om de nieuwere emissie eisen te kunnen halen die altijd maar strenger worden.
Vandaar dat een LPI systeem uitkomst biedt. Dit systeem heeft ook lagere temperaturen bij de verbranding. LPI=Liquid Petroliumgas Injection

En die prijzen die ik zag staan in dit topic van 2 of 3000euro zijn inclusief inbouw en omkeuren op kenteken.
Voor nog geen 800euro heb je wel een goed systeem, ex inbouw en keuren dan wel te verstaan.
 
Dacht toch echt de tempratuur die LPG creert hoger is als benzine. En dat is niet zo fijn voor handgesmede zuigertjes :P

Volgens mij is het wel "hoger octaan gehalte, hogere compressie gewenst".

Maar weet het zelf ook niet zeker, dus voeg ook weinig toe denk ik :X :)
 
Maar door de verbranding van het drooggas (LPG) en de reactie die daar vooraf gaat is de eindtemperatuur bij de verbranding hoger. Ook is het zo dat daardoor de kleppen warmer worden.

Vooral de uitlaatklep gaf vroeger nogal eens problemen. Die werdt ruimer afgesteld (uitzetting en koeling) waardoor deze later open gaat en vroeger sluit (vermogensverlies) Door dit ruimer stellen volgt de klep niet de hele tijd de nokvorm waardoor de klep telkens op gehamerd wordt en door de klepveer de klep weer dicht gehamerd wordt. Hierdoor gingen de kleppen krom staan en de klepzitting sleet enorm.
Toen waren er ook nog geen stellietkleppen/klepzittingen/hydraulische stoters etc.
De fabrieksauto's van tegenwoordig rijden praltisch allemaal prima op LPG. Of dit nou droog of nat ingespoten wordt maakt niet zo heel veel uit.
Wel is het zo dat de regelingen van een AMS of EGI systeem voor de hedendaagse motor te langzaam reageren om de nieuwere emissie eisen te kunnen halen die altijd maar strenger worden.
Vandaar dat een LPI systeem uitkomst biedt. Dit systeem heeft ook lagere temperaturen bij de verbranding. LPI=Liquid Petroliumgas Injection

En die prijzen die ik zag staan in dit topic van 2 of 3000euro zijn inclusief inbouw en omkeuren op kenteken.
Voor nog geen 800euro heb je wel een goed systeem, ex inbouw en keuren dan wel te verstaan.

Je bent toch niemand aan het ompraten voor de voordelen van gas op benzine kenteken heh :+
 
@ Wim. Tuurlijk hogere compressie zuigers is octaan gewoon belangrijk. Wat ik bedoel; t gaat erom dat de hitte die gecreerd word bij verbranding. Als jij schakelt tussen benzine en gas na paar minuten dan warmen de HC zuigers te snel op :)
 
Nee hoor, als je zelf een beetje handig bent en je weet waar je mee bezig bent op veiligheid gebeid, kun je veel geld besparen door het zelf in te bouwen.

@Boyd, zo snel gaat dat echt niet. Bij overschakelen tussen benzine/gas zit je ook met "dubbelloop". Dan loopt de auto even op benzine en gas tegelijk. Dit zorgt ervoor dat het soepelverloop zonder schokken en dat die verbrandingstemperaturen niet gaan liggen pieken.
 
Last edited:
Volgens mij is het wel "hoger octaan gehalte, hogere compressie gewenst".

Maar weet het zelf ook niet zeker, dus voeg ook weinig toe denk ik :X :)

Dat is dus niet het geval. Precies andersom namelijk.
Bij een hoge compressie heb je risico dat je mengel gaat ontbranden voordat er een vonk komt (zelfontbranding/pingelen)

Een brandstof met een hoger octaangetal heeft een hogere klopvastheid, dwz dat het minder snel zal ontbranden bij hogere drukken/warmtes
hierdoor is dus bij een hogere compressie een hoger octaangetal nodig..
Je kunt wel rijden met een hoog octaangetal met een (relatief) lagere compressie dus :P no problem..
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top