Het grote computer topic #4

Status
Not open for further replies.
Kben er zelf niet 100% in thuis, maar volgens mij snap jij niet echt de bedoeling van RAID1 of...?

Zoals ik het begrijp is RAID1 gewoon een mirror. Als 1 schijf verrot is kan je je array rebuilden zodat je alle data terug kan halen.
Je hebt dus 2x 1TB, je maakt een RAID1 array en houdt 1TB over.
Je ziet in windows gewoon 1TB (alsof je maar 1 schijf hebt) en hier kan je gewoon data opzetten.
Zodra 1schijf verrot gaat of raar gaat doen kun je gewoon je array rebuilden naar je goede schijf. Zo heb je nog steeds alle data.

Dat begrijp ik uit RAID1. Als ik het zo goed begrijp is RAID1 dus alleen maar een manier zodat je niet zelf alle bestanden dubbel hoeft op te slaan.
Jij wilt dus RAID1 en je bestanden dubbel opslaan. Dat is dus wel erg veel van het goede :)
 
klein vraagje, weet niet of ik het hier kan posten..

ik zoek een klein software programmaatje om data op een cd-rom schijf te branden.

dus geen compleet Nero pakket ed.
gewoon een klein programma, liefst freeware natuurlijk.

iemand een idee?
 
Ik heb btw ook nog een leuk probleem (al zo'n 6 maanden, wordt nu steeds erger). Als ik me pc opstart, laad die meestal gewoon goed, maar soms loopt die gewoon helemaal vast. De ene keer als windows opstart, de andere keer dat die alles op m'n bureaublad aan het laden is, maar ook als m'n pc gewoon een paar uur aan staat. Hij reageert nergens meer op, en als ik hem uit zet met de knop en weer opstart, loopt die meestal nog 1 of 2 keer vast, en dan doet die het wel gewoon. Gister deed die het bijvoorbeeld 3 keer, en vanochtend 2 keer. Iemand een idee wat het kan zijn?
 
Nou ik ben toch een andere weg ingeslagen.

Heb besloten toch te upgraden, dit omdat ik vd verzekering +/- 825 Euro terugkrijg. Ik verkoop mn huidge werkende systeem (enkel de kast) dan voor een mooie prijs aangezien het (el cheapo) gerepareerd is.

Met dat ruime rooitje op zak koop ik een geheel nieuw systeem, alles nieuw en redelijk up to date. Moet ook een nieuw scherm omdat mn huidige ook gesneuveld is (gaat om de zoveel seconden uit :s) Dus zal de specs wel posten als ik de nieuwe samengesteld heb (met hulp van Daniel NRG van hier). Zal iets worden in de trant van Quadcore, 22inch scherm, etc. *D
 
Kben er zelf niet 100% in thuis, maar volgens mij snap jij niet echt de bedoeling van RAID1 of...?

Zoals ik het begrijp is RAID1 gewoon een mirror. Als 1 schijf verrot is kan je je array rebuilden zodat je alle data terug kan halen.
Je hebt dus 2x 1TB, je maakt een RAID1 array en houdt 1TB over.
Je ziet in windows gewoon 1TB (alsof je maar 1 schijf hebt) en hier kan je gewoon data opzetten.
Zodra 1schijf verrot gaat of raar gaat doen kun je gewoon je array rebuilden naar je goede schijf. Zo heb je nog steeds alle data.

Dat begrijp ik uit RAID1. Als ik het zo goed begrijp is RAID1 dus alleen maar een manier zodat je niet zelf alle bestanden dubbel hoeft op te slaan.
Jij wilt dus RAID1 en je bestanden dubbel opslaan. Dat is dus wel erg veel van het goede :)

Lees de FAQ maar uit mn storage topic als je het niet zeker weet ^^. Maar je hebt gelijk hoor, RAID1 is een mirror en bij een defecte hardeschijf kan je de array rebuilden en dan heb je weer al je data terug. Een mooi alternatief is RAID5, heb je wel nog 2 schijven nodig maar dan heb je dus 2TB en snelheidswinst (iets wat je met RAID1 niet hebt).

@Ben: Je ziet de mirror niet, tis niet een C / D of E schijf. Je ziet in Windows gewoon maar 1TB (en daar kan je zoveel partities op maken als jij wilt), gebeurt er dan wat dan kan je in de BIOS van de RAID kaart (of dit nu on-board is of niet) je array opnieuw aanmaken.

Een extra backup buiten RAID1 om is nooit weg, maar doe dit dan wel extern en niet op het systeem zelf. (Bijv. externe HDD, DVD, netwerk, Tapes, etc)
 
Ok, dit is nu voor me uitgezocht:

sjoerdpchf5.jpg


Plus http://tweakers.net/pricewatch/161727/intel-core-2-quad-q9450.html

Op of aanmerkingen? Qua HDD wil ik zelf liever een 750, dus zal een paar tientjes duurder worden.
 
HDD: Samsung Spinpoint 640GB
Videokaart: 8800GT
Geheugen: Geill, OCZ, Team Extreem, Patriot DDR2 800

HDD: Simpelweg 1 v/d snelste HDD's op de markt, de 500 en 750 versie zijn wat trager vanwege hun interne indeling. De 1 terrabyte is uiteraard nog wat sneller en heeft meer capaciteit maar is ook weer een beste duit duurder.

Videokaart: De 8800GT heb je al voor 120 euro tegenwoordig van Club 3D, algemeen gezien toch een stuk sneller kaartje dan de HD3870. Of je moet zeggen ik wil eventueel crossfire later gaan draaien, dan kun je beter de HD3870 houden. ( Al zal je voeding dat zeer zeker niet trekken. )

Geheugen: Patriot/Team extreem zijn heel erg leuk geheugens als je ook nog wilt overclocken en ze kosten tegen de 50 euro. ;)

De voeding is overigens erg brak, althans, hij zal het systeem waarschijnlijk net kunnen trekken maar echt betrouwbaar/toekomst gericht is het zeker niet. :)
 
Volgens de samensteller;

HDD, Seagate is duurzamer (althans het is echt 1 vd bekendere en bewezen HDD merken). Qua snelheid is het wel sneller ja, je bedoelt die F1 he? Dus dat kan idd.

Videokaart, 8800GT van Club3D of een ATI Radeon van Asus is echt aan elkaar gewaagd.

Geheugen wat er nu ingaat kan juist ook prima voor overclocken gebruikt worden.

Voeding is niets mis mee, meer dan genoeg en zeer betrouwbaar. (Hij gebruikt die altijd in zn systemen)

:p

We (of meer hij) is bezig met een samenstelling bij azerty.nl omdat daar P45 moederborden beschikbaar zijn. Ik kom zo dus met een ander lijstje :p
 
Het geheugen is prima hoor maar het kan veel goedkoper
, Patriot of Team Extreem zijn voor een stuk minder in prijs gelijkwaardige/betere geheugens. :)

Voeding zou je gewoon kunnen gebruiken ja maar het is wel heel erg krap hoor, het zal waarschijnlijk ook geen 80+ voeding zijn, ik gok dat je van die 430 watt nog geen 330 watt overhoud. Daarnaast is het Amperage over de 12v rails erg belangrijk.

Draaien zal het wel maar bij een update van de videokaart in de toekomst ( een HD3870 ernaast of een snellere ) zal de voeding echt meteen vervangen moeten worden. :)

Over de HDD: Ik heb nu een Spinpoint F1 640, hiervoor had ik die Seageate Barra die jij wilt nemen, deze was na een half jaar stuk, hij maakte ook een enorm lawaai altijd. Deze Spinpoint hoor ik nieteens, en is een stuk sneller. 8)
 
Waarom MSI moederboard?
Ik vind ze maar verschrikkelijk, ze komen wel als eerste op de markt met nieuwe gadgets etc maar ze zijn ontiegelijk gebugged en ik vind ze nooit echt 100% super draaien die moederboarden ...
 
Ik zelf heb er nog nooit 1 gehad, moet wel zeggen dan mijn broertjes MSI Neo P35 bordje keer op keer stuk gaat, dan weer de IDE aansluiting, dan weer de USB...

Het bord was zelfs enorm kieskeurig naar de voeding toe, zijn 500 watt antec voeding deed het niet, mijn Zalman 600HP voeding erop gezet, nog steeds niks.

Bleek er dus een lijst bij te zitten met bepaalde voedingen die compatible waren met het moederbord, ding had gewoon een bizar hoog amperage nodig, beetje cheap... :X
 
Waarom MSI moederboard?
Ik vind ze maar verschrikkelijk, ze komen wel als eerste op de markt met nieuwe gadgets etc maar ze zijn ontiegelijk gebugged en ik vind ze nooit echt 100% super draaien die moederboarden ...

Omdat dat volgens mij een vd weinige borden is met P45? En zo slecht is MSI toch niet?
 
Alleen MSI is inderdaad nog maar verkrijgbaar voor zover ik weet. Die van Gigabyte komen ook zeer binnenkort, dan weet je zowiezo zeker dat je een top bord hebt. :)
 
Ik heb geen geduld aangezien ik nu helemaal geen PC meer heb... Maargoed, ik denk dat ik deze gewoon neem, ik ben niet echt ervan overtuigd dat het in de regel een slecht board is zo'n MSI. Komt meer door je eigen ervaring denk ik.

Nog tips voor het scherm trouwens? Of denken jullie dat ik met die 22 inch Samsung wel een prima schermpje heb?
 
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik MSI ook een beetje buggy vaak.

Ik mis trouwens de cpu?
Een Asus P5Q is misschien ook een leuk bord?

Ik ga de P5Q3 reviewen binnenkort, alleen is DDR3 weer eens stuk duurder...

over je scherm, op 22" kan je evenveel kwijt als op een 20" scherm qua desktop ruimte, ik vind zelf een kleiner scherm mooier als een groot scherm met even veel informatie erop. Als je films erop kijkt is 22" wel een voordeel, maargoed, dat is puur persoonlijk. het scherm wat je hebt gekozen is prima :)
 
Check ze link, daar staat de CPU. :)

Q9450, zeker geen verkeerd CPU'tje! :W

Voor 150 euro heb je inderdaad ook wel leuke andere borden, X38 chipsetje kan ook. :)
 
Maare... Ik ga toch voor de MSI, heb nog eens met mn samensteller gesproken en die was er echt van overtugid dat het goed was, altijd gebruikt hij MSI en nooit problemen... Heb jullie onderbouwingen voor de negativiteit omtrent MSI?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top