Originally posted by ABT
Waarschijnlijk halen mensen op sommige plaatsen stukken cilinderhemd weg omdat het de flow belemmerd, bij te veel inkorten gaat je zuiger kantellen
Originally posted by lightning
Het scherp maken van de spijltes, bijvoorbeeld die van de uitlaat poort zorgt voor minder wervelingen achter het spijltje. Als je kijk naar de vorm van een bol en naar een druppel. Is de druppel aerodynamischer, dus minder wervelingen achter de bol. moeilijk om uit te leggen maar ik hoop dat je het begrijpt. Met een tekening zou het in 1 keer duidelijk zijn, maar kan geen pic's uploaden
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Misschien heeft een Manston een kortere zuiger? En hoeveel korter is een Manston hemd dan je Evo, Chiel?
Originally posted by BurN
hemd inkorten, doe je zodat je de flow niet verhinderd in je carter...
PRODUCEREN POLINI/MALOSSI/HEBO DAN CILINDER DIE ZOWAT TEGEN DE KRUKASWANGEN AANZITTEN? NEE DUS
een tuner zal dus niet bij iedere cilinder het hemd even kort maken, ligt aan het carter, en aan de zuiger die gemonteerd is.
een hemd extreem inkorten en de zuiger niet bewerken heeft ook geen nut.
Originally posted by pro race
als de hemd korter is, is er meer ruimte in het carter > minder druk > voordelig in hoge toerentallen (Dat ze het daarom mischien bij de manston hebben gedaan en mijn PR heeft dit ook btw)
en dat spits maken van bij de spoelers is denk ik meer iets gevoelsmatig, ik denk niet dat je het zou kunnen meten in vermogens verschillen. en als je het echt zou willen weten zou je het met een flowbank moeten testen.
Originally posted by just
punt 1) iedereen het doet
Originally posted by just
Ik denk dat de helft van de mensen die zelf in hun cilinder lopen te hakkuh-bijlen (en het daarna 'tunen' noemen) die spijltjes gewoon scherp maken omdat:
punt 1) iedereen het doet
punt 2) de onzin ervan nooit echt is aangetoond (naar mijn weten), zin trouwens ook niet!
punt 3) iedereen die een dremel kan vasthouden, kan ook die spijltjes scherp maken (lekker makkelijk 'tunen' dus)
Misschien is het bullshit, en ik neem aan dat iemand als Freddy Koopmans wel weet wat ie doet, maar ik doel nu even op het gebeun van sommige hometuners
Ik had het er met Chiel nog over, en hij vertelde dat ie er ook nergens wat over had kunnen vinden in Bell&Robinson.