Het concrete nut van inkorten van cilinderhemden...

Bart Nrg Mc2

Well-Known Member
Kan iemand mij vertellen, want het nut is van het inkorten van het hemd van een cilinder, zoals je vaker ziet...

*edit* En als iemand me iets kan vertellen over het scherp maken van de spijlen van de poorten, dat ook a.u.b. :)

B.v.d.

Bart.
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk halen mensen op sommige plaatsen stukken cilinderhemd weg omdat het de flow belemmerd, bij te veel inkorten gaat je zuiger kantellen
 
Als het carter aan gepast word, belemmerd soms het hemd de flow, door deze is te korten word deze natuurlijk beter, mits het hemd in de weg zit

Het scherp maken van de spijltes, bijvoorbeeld die van de uitlaat poort zorgt voor minder wervelingen achter het spijltje. Als je kijk naar de vorm van een bol en naar een druppel. Is de druppel aerodynamischer, dus minder wervelingen achter de bol. moeilijk om uit te leggen maar ik hoop dat je het begrijpt. Met een tekening zou het in 1 keer duidelijk zijn, maar kan geen pic's uploaden
 
Originally posted by ABT
Waarschijnlijk halen mensen op sommige plaatsen stukken cilinderhemd weg omdat het de flow belemmerd, bij te veel inkorten gaat je zuiger kantellen

Kan jij mij vertellen, of bij een Piaggio & Minarelli-cartertje, de lengte van het hemd in originele vorm, negatieve invloed heeft op de prestaties?
 
Originally posted by lightning
Het scherp maken van de spijltes, bijvoorbeeld die van de uitlaat poort zorgt voor minder wervelingen achter het spijltje. Als je kijk naar de vorm van een bol en naar een druppel. Is de druppel aerodynamischer, dus minder wervelingen achter de bol. moeilijk om uit te leggen maar ik hoop dat je het begrijpt. Met een tekening zou het in 1 keer duidelijk zijn, maar kan geen pic's uploaden

Origineel heeft de spijl een bolle vorm, en je maakt hem scherp... Je bereikt met de aanpassing dus precies het tegenovergestelde van wat je wilt...

Een tekening is niet nodig, ik begrijp exact wat je bedoelt...
 
Die spijltjes vroeg ik me dus ook af. Zeker als je t alleen aan het begin van de spijl doet (dus alleen een puntje maken), ben je best wel bezig met het richten van het mengsel :?

Kijk eens naar het hemd van een manston, is vele malen korter dan die van een evo (mina), opzich zal je dus best wat weg kunnen halen zonder al te veel je zuiger te belasten. Heb btw hier een manston liggen waar de vorige eigenaar het hele hemd (aan de bovenkant) heeft weggehaald, zuiger heeft aardig lopen kantelen, geen aanrader.
 
hemd inkorten, doe je zodat je de flow niet verhinderd in je carter...

een tuner zal dus niet bij iedere cilinder het hemd even kort maken, ligt aan het carter, en aan de zuiger die gemonteerd is.

een hemd extreem inkorten en de zuiger niet bewerken heeft ook geen nut.
 
als de hemd korter is, is er meer ruimte in het carter > minder druk > voordelig in hoge toerentallen (Dat ze het daarom mischien bij de manston hebben gedaan en mijn PR heeft dit ook btw)

en dat spits maken van bij de spoelers is denk ik meer iets gevoelsmatig, ik denk niet dat je het zou kunnen meten in vermogens verschillen. en als je het echt zou willen weten zou je het met een flowbank moeten testen.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Misschien heeft een Manston een kortere zuiger? En hoeveel korter is een Manston hemd dan je Evo, Chiel?

Manstonzuiger is op t oog 1 a 2mm korter idd, maar het hemd is zeker 5 tot 10mm korter (heb f geen evo los liggen)
 
Originally posted by BurN
hemd inkorten, doe je zodat je de flow niet verhinderd in je carter...

PRODUCEREN POLINI/MALOSSI/HEBO DAN CILINDER DIE ZOWAT TEGEN DE KRUKASWANGEN AANZITTEN? NEE DUS :)

een tuner zal dus niet bij iedere cilinder het hemd even kort maken, ligt aan het carter, en aan de zuiger die gemonteerd is.

een hemd extreem inkorten en de zuiger niet bewerken heeft ook geen nut.

Als je hemd + cilinder inkort, slijt de zooi ook als de ziekte...
 
Originally posted by pro race
als de hemd korter is, is er meer ruimte in het carter > minder druk > voordelig in hoge toerentallen (Dat ze het daarom mischien bij de manston hebben gedaan en mijn PR heeft dit ook btw)

en dat spits maken van bij de spoelers is denk ik meer iets gevoelsmatig, ik denk niet dat je het zou kunnen meten in vermogens verschillen. en als je het echt zou willen weten zou je het met een flowbank moeten testen.

Ik denk dat het verschil van dat stukje hemd echt minimaal is... Ik heb het dus bijvoorbeeld alleen over het stukje hemd onder de inlaat... Helemaal afdraaien gebeurt ook, maar vaker aan 1 kant... Waarom zou je sowieso het hele hemd afdraaien, onder de uitlaatpoort kan je flowen wat je wil, maar daar bereik je nix mee...

Als je geen vermogensverschil kan meten, waarom doe je het dan? Zolang we geen doorzichtige cilinders hebben, en we wedstrijdje kunnen doen wie de vetste flow heeft, heb je daar nix aan :|
 
Nou het hemd (en eventueel zuiger) aanpassen kan dus de flow minder belemmeren, het lijkt me dat dat altijd een goede zaak is.

Verder het scherp maken van spijltjes, sjah mij lijkt dat het mengsel (of gassen) makkelijker langs een scherpe spijl vloeit dan een stompe, waarop het misschien wordt afgeketst.

Wel is belangrijk dat er meer dan alleen het begin van de spijl wordt aangepast ja, anders richt je de flow misschien verkeerd (in je spoelers dus)...
 
Als je je cilinder op 1 carterhelf schuift zie waarschijnlijk vanzelf welk deel van je helm in de weg zit, ws bij de carterinlaat (ik tune zelf geen scoots, dus ik weet het niet exact) en dat je minder carterdruk hebt als je hemd kleiner is lijkt mij BS dit gaat echt om een paar mm3, amper merk baar dus...

En de spijlen in de spoelkanalen zou ik alleen de bovenkant scherp maken en glad maken omdat je anders het mengsel een verkeerde spoelrichting kan geven (hoeft natuurlijk niet :) )
 
Ik krijg ook wel iets aan stromingsleer op school, en scherpe spijlen maakt de mengselstroom belabberder dan een afgeronde spijl [de eerdergenoemde druppelvorm]...

Veel mensen met een flink getunede cilinder rijdt dus met scherpe spijlen en aangepaste hemden, maar tot nu toe kan niemand me vertellen waarom... Ik dacht dat mensen altijd kritisch moesten zijn t.o.v. de aangebrachte aanpassingen?
 
Ik denk dat de helft van de mensen die zelf in hun cilinder lopen te hakkuh-bijlen (en het daarna 'tunen' noemen:)) die spijltjes gewoon scherp maken omdat:
punt 1) iedereen het doet
punt 2) de onzin ervan nooit echt is aangetoond (naar mijn weten), zin trouwens ook niet!
punt 3) iedereen die een dremel kan vasthouden, kan ook die spijltjes scherp maken (lekker makkelijk 'tunen' dus)

Misschien is het bullshit, en ik neem aan dat iemand als Freddy Koopmans wel weet wat ie doet, maar ik doel nu even op het gebeun van sommige hometuners :)
Ik had het er met Chiel nog over, en hij vertelde dat ie er ook nergens wat over had kunnen vinden in Bell&Robinson.
 
Bart, die druppelvorm gaat niet op omdat je nooit een druppelvorm kan krijgen met een spijl. De spijl loop niet van een bol naar slank iets zeg maar..

Ik ben er ook niet helemaal uit, zie in alle 2 de dingen voordelen helaas :(

En over cilinder hemd inkorten... ik vind de grote verhalen erover onzin. Zowieso als je wat inkort zou je het alleen aan de membraan kant moeten doen. En verder is t ff kijken vanaf je membraan kant dat het niet je stroming richting je spoelers belemmert.
 
Originally posted by just
Ik denk dat de helft van de mensen die zelf in hun cilinder lopen te hakkuh-bijlen (en het daarna 'tunen' noemen:)) die spijltjes gewoon scherp maken omdat:
punt 1) iedereen het doet
punt 2) de onzin ervan nooit echt is aangetoond (naar mijn weten), zin trouwens ook niet!
punt 3) iedereen die een dremel kan vasthouden, kan ook die spijltjes scherp maken (lekker makkelijk 'tunen' dus)

Misschien is het bullshit, en ik neem aan dat iemand als Freddy Koopmans wel weet wat ie doet, maar ik doel nu even op het gebeun van sommige hometuners :)
Ik had het er met Chiel nog over, en hij vertelde dat ie er ook nergens wat over had kunnen vinden in Bell&Robinson.

9||6 Eindelijk iemand met dezelfde gedachte
 
Back
Top