Het concrete nut van inkorten van cilinderhemden...

Het is weer een suggereer topic aan het worden,dat niemand daar nu eens moe van wordt he,vreemd.
Allemaal lopen we te suggereren,including me,maar er is niemand die zegt:
Hee tino ik kom naar je toe met speed cil en we testen eerst met hemd en daarna zonder...........
Alleen op die manier kom je het te weten,door suggereren dus nooit.
Persoonlijk zou ik het zonde vinden als het hemd verwijderd wordt en het levert niets op.........



-:-
 
Daar gaat het hier niet om..........

-:-

Originally posted by Valentino...

De overige 2-3 pk die er dan nog uit moeten komen zitten zeer zeker niet in het carter maar in de uitlaatpoort en de pijp en evt. de spoelpoorten.

:|

--

Verder; kantelen v/d zuiger lijkt mij ook erg sterk, de zuiger zit er nog ver in, en wat over het algemeen bedoeld wordt met hemd in korten, is bijvoorbeeld bij Minarelli de membraankant het hemd aanpassen zodat het niet het inkomende mengsel belemmert. Op die manier maak je het hem niet echt korter, maar pas je het in.

Iedereen die logsich nadenkt snapt dat dit natuurlijk ALTIJD positief is... Voorwaarde van aanpassen van het hemd is gewoon dat het nuttig moet zijn, zoals Ivo al zei, en dat is het als het in de weg zit. Sommige cilinders (bv. Evo70 en meeste alu 70's) hebben standaard al prima hemden, die zitten eigenlijk niet in de weg, dus is het idd niet nodig. Maar het is te kort door de bocht om tezeggen dat je het nooit moet doen alleen als de klant erop staat ofzo.

Maarja of ze scherp moeten, dat weet ik niet, wel weet ik dat ik er nooit wat van heb gemerkt. Maargoed ik kon ook geen testbank meting doen, maarja wat win je daar nou mee? een tiende? dat kan net zo goed weer iets anders zijn, dus het is onmogelijk te testen. Je kan hier alleen een theoretische voordeel bij denken. En dan blijkt dus een druppel (dus niet scherp) beter te zijn....?
 
Last edited:
Gewoon logisch verstand gebruiken, daar gaat het om.

Wat valt daar niet onder:
-Een hemd afzagen zonder dat het in de weg zit.
-Een score van 13pk met een speed cilinder toewijzen op een aanpassing aan het cilinder hemd.
-Het uitvallen van een scooter toewijzen aan een aanpassing aan het cilinderhemd.
-Uren lang prutsen aan spijltjes zonder dat het ooit merkbaar beter is geweest, en bovendien tegen wordt gesproken door de theorie.
 
Zou ik hier misschien mogen vragen hoe lang het hemd dan bij voorbeeld is van een pia evo70 / team / speed.

ik heb geen ervaring met 70cc cilinders , maar bij een team 50 van malossi is het hemd zolang dat het het hele instromen van mengsel belemmerd , in dat geval kan ik me een aanpassing voor stellen.

het hemd van een pia team 50 is 32,6mm lang , hier heb ik eens 10mm afgehaald om zo een vrije overgang te krijgen van menbraan naar spoelkanaal.

hierbij heb ik geen vermogens verschil gemeten , wel wou het blok wat langer door in toeren , maar dat kan ook aan andere dingen liggen.

hoi!
 
Joopmans: Vaak is het pas nodig om het hemd aan te passen als de carters getuned zijn, maar het hangt er gewoon helemaal vanaf hoe en wat er danprecies is gedaan.

Dus wil je weten of jouw hemd aangepast zou kunnen worden, schroef je carter dan uit elkaar en kijk gewoon eens hoe het hemd erin valt. Belemmert het de doorgang naar de spoelers niet, niks aan doen.
 
zeg valentino, jij vindt dit soort dingen wel interresant en je hebt een testbank toch? , kun je dan niet gewoon 2 "originele" evo's pakken (bij voorkeur 50cc), 1 met en 1 zonder bewerkt hemd, en dan komt het volgende wat ik ook belangrijk vindt , aangepaste carters en std carters, want ik kan me voorstellen dat dat ook een enorme invloed moet hebben................

ik heb bij mijn racescooter dit wel aangepast trouwens................
 
Waarom Evo? waar juist niet gewoon een cilinder die juist niet zo bruut is. Ten eerste het is goedkoper te testen en ten tweede het resultaat zal duidelijker zijn als bij evo's doordat ze minder bruut zijn etc
 
omdat je juist op snelle cilinders beter merkt of het werkt of juist helemaal niet , een standaard cilinder zal altijd goed lopen , daar merk je sowieso het verschil niet.................

en goedkoop bestaat niet als het om tuning gaat vindt ik..............
 
Mijn DR met standaard hemd @ standaard Pia-cartertje, zonder voetpakking...

DSC00079.JPG
 
Originally posted by Ufo
-Een score van 13pk met een speed cilinder toewijzen op een aanpassing aan het cilinder hemd.


De zuiger was in dat geval ook aangepast op de cilinder... De persoon die de cilinder had getuned, zet normaal redelijke tot goede resultaten neer, dus de timing zal wel niet verpest lijkt me dan :)
 
Aanpassen van het hemd doe ik zelf alleen als het in de weg zit, ik neem een carter zet de cilinder er op en je ziet het van zelf, in het geval van een DR bijvoorbeeld doe ik het dus wel, waarom lijkt me duidelijk als je naar de foto van Bart kijkt.
 
Originally posted by Boyd
Aanpassen van het hemd doe ik zelf alleen als het in de weg zit, ik neem een carter zet de cilinder er op en je ziet het van zelf, in het geval van een DR bijvoorbeeld doe ik het dus wel, waarom lijkt me duidelijk als je naar de foto van Bart kijkt.

[edit]
Sorry, ik zat te pitten...
[/edit]
 
Mischien een beetje domme opmerking dan?

Originally posted by Bart Nrg Mc2
De zuiger was in dat geval ook aangepast op de cilinder... De persoon die de cilinder had getuned, zet normaal redelijke tot goede resultaten neer, dus de timing zal wel niet verpest lijkt me dan :)
 
Maak eens een keer een foto van een andere hoek, want zo zie je nog niet echt hoe de vork in de steel zit.

Originally posted by Bart Nrg Mc2
Mijn DR met standaard hemd @ standaard Pia-cartertje, zonder voetpakking...

DSC00079.JPG
 
Inderdaad, bij de koeling over de uitlaatpoort zie je een streep ertussen. En verder kun je zo neit zien hoe het hemd voor de spoelers zit... En Simon, je wil het mengsel daar wel hebben, hoe moet het anders je spoelers ingaan... ;)
 
Back
Top