Het concrete nut van inkorten van cilinderhemden...

Originally posted by Twin
Dat is niet waar ik op doelde, het gaat in mijn vraag om het gedeeltelijk of geheel verwijderen van het hemd.

Ik merk dat de meeste klanten het oog ook wat willen geven, als het dan geen kwaad kan doe ik het voor ze. Het is dus niet zo dat wij dat geheel niet doen. Meestal wel in de uitlaatpport.

Je moet altijd de voors en tegens afwegen.

Ps. In mijn ogen heeft iets pas zin als de testbank het kan bevestigen, als het om vermogen gaat.

Kijk eens naar mijn lijfspreuk en tevens " levensmotto "

Hmmz, ik vond de vraag van Bart al een beetje vaag, maar uit jou reactie trek ik de conclusie dat hij het voor jou vraagt. Of het zo is en of je het bevestigd maakt me niet uit.
Wat ik bij deze aan jou wil vragen is: Heb je het zelf gemeten. Je bent tuner, hebt een testbank (ook al kan je er de laatste tijd weinig/geen gebruik van maken).
Je hebt het in het verleden vast weleens getest aangezien er vraag naar is van je klanten. Wat waren dan jou bevindingen bij het aanpassen van het hemd en eventueel de spijlen in de spoelers aangezien we daar ook over bezig zijn in dit topic.
Als jij zo vrij bent jou meetgegevens of ervaringen te posten dan zal ik Fred vragen hoe/wat en waarom en dat hier posten als hij daarmee instemt.
 
Niet alles hoeft in pratijk te kloppen wat er in theorie wordt gezegt. Ik denk dat mensen die tunen en een testbank heeft gewoon test. En hier uit opmaakt of het positief was of negatief. En aan de hand hier van cilinders, carters klaar maakt. Er blijven mensen die het overnemen en denken dat ze het weten maar het blijft gewoon een kwestie van testen.
 
Daar gaat het hier niet om..........

-:-




Originally posted by Sjoerd
Ja, een wereld van verschil maak je echt niet met die kleine dingen... Mijn ervaring leert dat het grote verschil te behalen is met het verbouwen van de poorten...
 
Instroomsnelheid................sja die moet zo hoog mogelijk zijn zonder belemmeringen.
Wat op het oog een belemmering kan lijken hoeft dat in werkelijkheid niet te zijn.
Ik laat het hemd van een cilinder het liefst zoals het van de fabriek afkomt.
Je kan hem inkorten maar ik betwijfel of je er winst mee boekt,ik heb het als op zichzelf staande test nog nooit geprobeerd iig.
En wat de spijltjes aangaat die in de ingang van de kanalen zit,
gewoon laten zoals ze zijn.
Lees een goed boek over aerodynamica en je weet precies waarom........
Ik verbouw deze alleen als de klant er op staat.(Die weet het dan blijkbaar beter dan ik en laat hem dan ook in die waan.)

Toch ben ik van mening dat deze kleinigheden er weinig tot niets toe doen.
Met standaard carter en cilinder is 18pk te halen.........
De overige 2-3 pk die er dan nog uit moeten komen zitten zeer zeker niet in het carter maar in de uitlaatpoort en de pijp en evt. de spoelpoorten.

Let wel jongens dit is MIJN visie................

-:-
 
mmmmmmmmmmm........ bekende cilinder............

ik denk dat het met 50cc zou kunnen schelen omdat de hemd dan best dik is , maar dit is wel verschillend per cilinder denk ik.

ik had een bidalot 50cc die echt waanzinnig liep en die had nog een origineel cilinderhemd , maar ik heb geen testbank dus kan het niet testen, in het carter heb ik WEL de flow aangepast toen en dit hielp echt veel!
 
Originally posted by Valentino...
Instroomsnelheid................sja die moet zo hoog mogelijk zijn zonder belemmeringen.
Wat op het oog een belemmering kan lijken hoeft dat in werkelijkheid niet te zijn.
Ik laat het hemd van een cilinder het liefst zoals het van de fabriek afkomt.
Je kan hem inkorten maar ik betwijfel of je er winst mee boekt,ik heb het als op zichzelf staande test nog nooit geprobeerd iig.
En wat de spijltjes aangaat die in de ingang van de kanalen zit,
gewoon laten zoals ze zijn.
Lees een goed boek over aerodynamica en je weet precies waarom........
Ik verbouw deze alleen als de klant er op staat.(Die weet het dan blijkbaar beter dan ik en laat hem dan ook in die waan.)

Toch ben ik van mening dat deze kleinigheden er weinig tot niets toe doen.
Met standaard carter en cilinder is 18pk te halen.........
De overige 2-3 pk die er dan nog uit moeten komen zitten zeer zeker niet in het carter maar in de uitlaatpoort en de pijp en evt. de spoelpoorten.

Let wel jongens dit is MIJN visie................

-:-
Hier sluit ik me bij aan.

Het inkorten van een hemd heeft de volgende nadelen:
1. zuiger gaat kantelen, geeft veeel meer slijtage
2. zuiger heeft meer wrijving mede door bovenstaande
3. cilinder standtijd neemt af
4. vermogens verlies ligt in de lijn der verwachtingen.

Voordelen kan ik niet bedenken.

Ik heb ook nog nooit een prof./ fabrieks cilinder in mijn hand gehad die het WEL heeft.

Vandaar dat ik het niet toepas en er moet veel veranderen wil ik dit wel gaan doen.
 
Originally posted by just
Ik denk dat de helft van de mensen die zelf in hun cilinder lopen te hakkuh-bijlen (en het daarna 'tunen' noemen:)) die spijltjes gewoon scherp maken omdat:
punt 1) iedereen het doet
punt 2) de onzin ervan nooit echt is aangetoond (naar mijn weten), zin trouwens ook niet!
punt 3) iedereen die een dremel kan vasthouden, kan ook die spijltjes scherp maken (lekker makkelijk 'tunen' dus)

Misschien is het bullshit, en ik neem aan dat iemand als Freddy Koopmans wel weet wat ie doet, maar ik doel nu even op het gebeun van sommige hometuners :)
Ik had het er met Chiel nog over, en hij vertelde dat ie er ook nergens wat over had kunnen vi

Dit vind ik nergens op slaan !
 
we proberen hier allemaal ff nuchter over een onderwerp te filosoferen en dan komt er een kereltje die zo ff zijn eigen conclusies trekt en daarmee meteen ieder ander z'n mening in de wind slaat .
en dan om freddy koopmzns zijn kont nog ff te kussen zet hij erbij ja freddy weet wel wat ie doet....... :(
 
@ paulyamaha, kan je nou gewoon niet typen, of lijkt het alsof je jezelf tegen spreekt? Ik volg je iig niet.

Maargoed, de punten van Anthony vindt ik niet echt reeel eerlijk gezegd. Want als de zuiger zich op BDP bevindt, dan zit de zuiger ruim voor de helft nog in de cilinder, dus dan ga je mij niet vertellen dat die zuiger kantelneigingen krijgt.
 
Ik heb het al vaker gezegd: Joel en ik maken de spijlen niet scherp, omdat je hier de flow mee RICHT en dat is niet de bedoeling. Je kunt ze wel smaller maken in hun geheel, om iets meer volume te genereren, maar ik houd ze altijd rond (en glad) van boven.

En wat betreft hemd: De enige fatsoenlijke methode vind ik het houden van een cilinder in het carter en deze op elkaar aanpassen. Een enkele keer haal ik iets meer weg bij mensen die zeggen in een later stadium nog hun carters tee willen laten doen en dan niet weer hun cilinder opnieuw willen laten bewerken.

Vroeger maakte ik er vaker meer iets moois van, maar tegenwoordig alleen functioneel. Das beter voor de klant en beter voor mezelf (minder werk).

Batman-styles doe ik trouwens persoonlijk niet aan, das een copyright by Joel ;)

En mensen die alle details onzin vinden zijn lui :)
 
Ennuh, op minarelli kun je praktisch heel het hemd weghalen zonder ook maar ietss van etra kanteling te krijgen denk ik (niet dat ik dat doe), pia moet je iets zuiniger zijn, maar ook daar zijn de meeste kantelsprookjes echt niet van toepasing (zie opmerking pronk).

Ik heb opgereden cilinder in handen gehad met een erg kort hemd die nauwelijks ovaal waren uitgesleten.
 
Ik vind het vrreemd dat Anthony niet zijn eigen onderzoek doet of heeft gedaan, en uitgaat van bevindingen/redenaties van anderen. Een tuner met hoge verwachtingen....

Verder vind ik het vreemd dan veel eroepen wordt dan het niet merkbaar zal schlen. Wat is nu de sport dan? Zoveel mogelijk eruit trekken toch? Wat maakt het uit of het merkbaar is of niet?!

Hebo past een vrij kort hemd ook toe bij de oudere alu cilinders, zoals de oude ovale 70, die had ook 10- 15 mm hemd. Ze zullen er een reden voor hebben.

verder ben ik geen tuner, dus ik weet het niet :) Heb wel wat aerodynamica gehad, maar ik denk dat met de zuiging van een mengsel door een traject meer rekening gehouden mag worden, dit is immers iets heelanders dan hel blazen van iets door eenzelfde traject.
 
Ik maak de spijlen wel scherp. Maar dat is dan vooral zo bij beroerde cilinders. Ik heb dan liever een nette scherpe spijl dan een beroerde druppelvormige met een maanlandschap. Maar als het er goed uit zou zien zou ik er ook afblijven.

Er staat nog een stuk over op macdizzy. Maar Rick had het getest en geen verschil gemerkt tussen scherp en druppelvormig...
 
Originally posted by Pronk


Maargoed, de punten van Anthony vindt ik niet echt reeel eerlijk gezegd. Want als de zuiger zich op BDP bevindt, dan zit de zuiger ruim voor de helft nog in de cilinder, dus dan ga je mij niet vertellen dat die zuiger kantelneigingen krijgt. [/B]

Bdp is bij mij bovenste dode punt, dat impliceerd meteen dat er ook een onderste is. daar zit de fout.

Ik heb cilinders genoeg in mijn handen gehad, de cilinders van mensen met een gedeeltelijk of geheel verwijdert hemd of flens presteerden nog niet beter dan cilinders met originele voet.
Daar komt nog bij dat ik een heb gehad die de kroon spande: speed met bewerkt hemd, max vermogen ooit gehaald 13 pk naar eigen zeggen EN nog nooit de eindstreep van een race kunnen behalen.

Rest mij nog steeds een motivatie om het wel te doen, die heb ik hier nog niet gelezen, afgezien voor degene die de zuigers mag verkopen, kom niet met het zal wel beter zijn. Daar hebben we niks aan.
 
Originally posted by R5 man
Ik vind het vrreemd dat Anthony niet zijn eigen onderzoek doet of heeft gedaan, en uitgaat van bevindingen/redenaties van anderen. Een tuner met hoge verwachtingen....

Verder vind ik het vreemd dan veel eroepen wordt dan het niet merkbaar zal schlen. Wat is nu de sport dan? Zoveel mogelijk eruit trekken toch? Wat maakt het uit of het merkbaar is of niet?!

Hebo past een vrij kort hemd ook toe bij de oudere alu cilinders, zoals de oude ovale 70, die had ook 10- 15 mm hemd. Ze zullen er een reden voor hebben.

verder ben ik geen tuner, dus ik weet het niet :) Heb wel wat aerodynamica gehad, maar ik denk dat met de zuiging van een mengsel door een traject meer rekening gehouden mag worden, dit is immers iets heelanders dan hel blazen van iets door eenzelfde traject.

Sorry, ik ben zuinig op mijn en de spullen van klanten, ik ga echt geen cilinder vernaaien, zonder dat er zicht is op iets positiefs.

"wat maakt het uit of het merkbaar is of niet" daar zitten er hier te veel van denk ik.

Als iemand het tegendeel kan bewijzen...................


Wie is er eigenlijk mee begonnen dit te doen? volgens mij is de rest gewoon klakkeloos gevolgd......tell me if i am wrong.
 
Dit was geen aanval naar jou Anthony, algemeen.

ik bedoelde dat het wel meetbaar kan zijn, en niet meetbaar. En dat de sport van het tunen, uiteeindelijk ook in zulke kleine dingen moet zitten lijkt mij.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je veel dingen uutprobeerd, met eigenmaterial, maargoed.

Dat het voorbeeld impelweg is gevolgd, lijkt mij ook. Het is een zichtbare verandering, wat velen willen(zien dat er aan gebeund is)
 
Originally posted by Ufo
Ik heb het al vaker gezegd: Joel en ik maken de spijlen niet scherp, omdat je hier de flow mee RICHT en dat is niet de bedoeling. Je kunt ze wel smaller maken in hun geheel, om iets meer volume te genereren, maar ik houd ze altijd rond (en glad) van boven.

En wat betreft hemd: De enige fatsoenlijke methode vind ik het houden van een cilinder in het carter en deze op elkaar aanpassen. Een enkele keer haal ik iets meer weg bij mensen die zeggen in een later stadium nog hun carters tee willen laten doen en dan niet weer hun cilinder opnieuw willen laten bewerken.

Vroeger maakte ik er vaker meer iets moois van, maar tegenwoordig alleen functioneel. Das beter voor de klant en beter voor mezelf (minder werk).

Batman-styles doe ik trouwens persoonlijk niet aan, das een copyright by Joel ;)

En mensen die alle details onzin vinden zijn lui :)

Hier ga ik in mee, Batman styles is inderdaad iets van mij, echter van jaren terug. Spijlen niet scherp maar rond maken heb ik altijd al gedaan, al geloof ik zelf niet dat uitsluitend deze bewerking een meetbaar resultaat kan opleveren.
Het gaat om alle details samen, en om het zichtwerk welke door een hoop klanten als zeer belangrijk wordt ervaren.

Mensen met door mij bewerkte cilinders weten dat ik aanpassingen aan het hemd beperk tot het afschuinen aan de bovenkant (bij een aantal 50cc cilinders is het hemd echt een rechthoekige "muur" aan de bovenkant) ofwel het omlaag halen op punten waar het een verbetering van de flow kan zijn.
Ik doel daarbij op de opstaande delen naast de spoelkanalen, die bij bijvoorbeeld een DR of standaard Piaggio cilinder erg hoog zijn waardoor de doorlaat vanuit het carter richting de spoelkanalen erg klein is. De twee opstaande delen aan de boostpoortzijde laat ik daarbij in originele hoogte, waardoor de ondersteuning van de zuiger nauwelijks tot niet negatief wordt beinvloedt.

Op dit plaatje krijg je een beetje een idee wat ik aan cilinderhemden doe, niet veel bij 70cc alu cilinders.

cilindertuning.gif
 
Verscheel qua hemd van een DR70cc en een Hebo ovaal is ook groot. De hebo heeft nauwlijks een hemd terwijl de DR of andere cilinders een stuk hoger zitten. Nu is de vergelijking wel ver gezocht en is de hebo ovaal nou niet de beste cilinder maar er zullen heus welk redenen voor zijn dit te doen.
 
Originally posted by Twin
Bdp is bij mij bovenste dode punt, dat impliceerd meteen dat er ook een onderste is. daar zit de fout.

Ik heb cilinders genoeg in mijn handen gehad, de cilinders van mensen met een gedeeltelijk of geheel verwijdert hemd of flens presteerden nog niet beter dan cilinders met originele voet.
Daar komt nog bij dat ik een heb gehad die de kroon spande: speed met bewerkt hemd, max vermogen ooit gehaald 13 pk naar eigen zeggen EN nog nooit de eindstreep van een race kunnen behalen.

Rest mij nog steeds een motivatie om het wel te doen, die heb ik hier nog niet gelezen, afgezien voor degene die de zuigers mag verkopen, kom niet met het zal wel beter zijn. Daar hebben we niks aan.

BDP is bij mij "Bottom Dead Point", (maar dat even terzijde, ik ben geen tuner, ik ben alleen iemand die het wel interessant vindt, en dmv logisch nadenken tot bepaalde conclusies komt, die misschien wel heel erg fout zijn omdat ik het zelf nooit getest heb.)

En tja...dat over die 13 pk...je begrijpt toch zeker zelf ook wel dat je geen 7 pk verliest door het scherpmaken van spijltjes en aanpassen van hemd. Degene die dat dat heeft aagepast zal de poorten ook wel zodanig verneukt hebben dat de boel teveel toeren maakte, en daardoor ook niet meer betrouwbaar was.
 
Last edited:
Back
Top