concrete elec. waterpomp gegevens

marbossi

Well-Known Member
nrg@apeldoorn had wat vragen over een evt. 2e rad. Toen dacht ik zelf aan een elec. waterpompje. Na wat gezocht (lees: ik heb dus gesearched!)te hebben kom ik nog steeds niet tot een conclusie omdat er geen concrete bank gegevens zijn. Mijn vraag is dus: Hoeveel pk scheelt een electrisch waterpompje op mina en pia? Is er iemand die voor en na de montage van zo'n pompje op de bank heeft gestaan?
greetz ;), Bram.
 
Advertisement - register to remove this

mijn scootertuner in de buurt beweert dat het wel degelijk uitmaakt, is natuurlijk ook wel logisch want je heb minder weerstand aan je krukas. Maar of dat ook veel uitmaakt, ik betwijfel het. Meschien een paar tiende, maarja alles beetjes helpen he. :W
 
Mwah, het zal vast wat schelen, maar dan zijn er nog veel meer dingen die dat verschil kunnen maken.. daarintegen word je koeling natuurlijk wel veel beter..
 
er was geloof ik iemand die er 0.2pk winst mee had gehaalt... maar dat kan natuurlijk overal aan liggen (temp bijv.)
mja, op de bank zegt niet zoveel, aangezien je ook weer wat meer gewicht mee neemt.
het beste lijkt me dan om het met een tijdmeting te meten zonder reactietijd, dan pas weet je echt of het heeft geholpen...
 
op de testbank geeft het eigenlijk alleen pk verschil weer (als er al verschil tussen zit), op de weg is een electrisch systeem weer wat zwaarder dan mechanisch.. tis maar een paar gram maar toch (weet zo niet wat een accu en pomp wegen maar wel meer dan alleen pompdeksel @ mina)

tja , alle kleine beetjes schelen maar ik merkte zo op de straat geen verschil in mechanisch of electrisch..

(had het eigenlijk moeten testen @ testbank toen)
 
Al van de argumenten die hier gegeven worden had ik al in mijn achterhoofd gehouden en stonden ook in vele andere threads/topic's over dit onderwerp. Hat gaat mij om daadwerkelijk gemeten verschillen op de bank. Dan kan ik zelf wel de rest van de voordelen en nadelen tegen elkaar opwegen.
 
als er voordelen en nadelen zijn...

kan je wel vertellen dat het makkelijker sleutelen is.. en je weet zeker dat de pomp niet stuk gaat.. (teminste als je een frisse hebt ;) )

mja , waarom moet je perse testresultaten hebben?
 
Omdat ik dan aan de hand van gewicht verschil kan kijken of het de moeite is. In al die topic zegt men dat dat het verschil minimaal is en dat het dus op straat niks uitmaakt. Nou, dat wil ik dan wel eens zwart op wit zien zeg maar.

Laten we voor het gemak zeggen dat elec. pomp+ accu 1,5kg scheelt in gewicht. Je hoeft dan dus geen groter of extra radiateur te installeren wat ook gewicht scheelt en de originele waterpomp, waterpomp meenemer op ontsteking kan er ook uit. Dan ligt de pk grens om winst te behalen op straat met een scooter van 70 kg en 20pk bij 0,43 pk winst. Alle tienden pk's daarboven is extra vermogen op straat.

Deze gegevens zijn dus fictioneel omdat ik het preciese gewichts verschil niet weet.

edit:/ als er nog iemand op de scooter rijdt van 60kg ligt de "evenwichtgrens" bij 0,23 pk.
 
Last edited:
je moet niet denken dat het water veel sneller rond gaat en sneller koelt door een electrische pomp , hij koelt net zo als een std pomp , alleen hij zit niet op de krukas en niet in de weg met sleutelen....
 
Ik weet dat een elektrisch pompje op 12V ongeveer 1.3A trekt, dat is dus 15.6 Watt of 0.02pk.
Wat een gewone mechanische pomp trekt weet ik niet, maar dat zal niet zo gigantisch meer zijn.
 
melf #50 said:
je moet niet denken dat het water veel sneller rond gaat en sneller koelt door een electrische pomp , hij koelt net zo als een std pomp , alleen hij zit niet op de krukas en niet in de weg met sleutelen....
Das vreemd, want volgens velen die zo'n ding hebben koelt ie een stuk beter omdat het water dus sneller rondcirculeert.
@sprinter: ik bedoel niet hoeveel pk het pompje zelf levert. Ik bedoel het omslagpunt. Dus dat bij een vermogen toename vanaf 0,23pk het omslagpunt is.
 
marbossi said:
Das vreemd, want volgens velen die zo'n ding hebben koelt ie een stuk beter omdat het water dus sneller rondcirculeert.
@sprinter: ik bedoel niet hoeveel pk het pompje zelf levert. Ik bedoel het omslagpunt. Dus dat bij een vermogen toename vanaf 0,23pk het omslagpunt is.
maarja , ik heb er een malossi rad @ nrg bij dus koelt bij mij altijd goed :p

bij mijn foggy f12 (evo50 setup) reed ik eerst met std pomp en later met electrische pomp maar heb daarbij geen verschil gemerkt in temperatuur..
 
Natuurlijk zijn er verschillende pompen, die van mij trekt slechts 0.7 A en koelt ongeveer hetzelfde als de standaard pomp.
Zet je er een zwaardere op, dan zal de koeling natuurlijk beter worden.
 
dat wou ik eigenlijk net zeggen , het ligt natuurlijk ook aan de pomp ..

ik heb een bosch van Bidalot , maar wij gebruiken ook de mercedes kachelpompen

daar zit natuurlijk ook verschil in, en je moet eigenlijk met std koelsysteem meten om een betrouwbare meting te krijgen lijkt mij..
 
Joël said:
Natuurlijk zijn er verschillende pompen, die van mij trekt slechts 0.7 A en koelt ongeveer hetzelfde als de standaard pomp.
Zet je er een zwaardere op, dan zal de koeling natuurlijk beter worden.
<]
Volgens sommige mensen zou door de snelle circulatie het koelwater minder de kans krijgen af te koelen. Maar ja, dat zijn speculaties en daar was ik niet naar op zoek :)
 
kan je de snelheid ook zelf regelen/automatisch laten regelen; dwz als de cilinder warm wordt dat de waterpomp rustig gaat draaien (zodat je motor sneller warm wordt, wat is hier jullie mening) en bijvoorbeeld een constante temperatuur te kunnen houden van bv 60 graden dmv automatische sneller/langzamer draaiende waterpomp.
 
x8rX@Special said:
kan je de snelheid ook zelf regelen/automatisch laten regelen; dwz als de cilinder warm wordt dat de waterpomp rustig gaat draaien (zodat je motor sneller warm wordt, wat is hier jullie mening) en bijvoorbeeld een constante temperatuur te kunnen houden van bv 60 graden dmv automatische sneller/langzamer draaiende waterpomp.

daarvoor draai je een motor warm ;)
 
Back
Top