Concrete verschil Speed / Cross

Mensen,

De search heb ik gebruikt, heb topics gevonden die erover gingen, maar daar werd alleen in GELULD. Ik hoop hier een topic te openen waarin alle ZINNIG wordt gereplied door mensen die iets ZEKER weten... Suggereren heb ik niets aan, want dat kan ik zelf ook.

Ik ben dus op zoek naar de concrete verschillen tussen een Cross en Speed cilinder.

Ik heb in Sjoerd zijn boekje van zijn Speed cilinder gelezen dat er geen enkel verschil is in timing of wat dan ook, enkel de drijfstanglengte varieert (80 vs 85). En dus logischerwijs ook een andere zuiger. Wel moet ik erbij zeggen dat het een boekje was uit 1999, dus het kan zijn dat het verouderd is.

Heeft iemand nieuwere gegevens?

Een voordeeltje wat ik me kan bedenken is dat de zuiger misschien wat korter gemaakt kan worden? En dus lichter, minder wrijvingweerstand, etc.

Verder las ik wat over radiussen die anders zouden zijn in de tunnels (volgens Valentino) maar hier twijfel ik een beetje aan, kan iemand dit bewijzen, oid?

Ik heb hier een Speed bij de hand, dus ik kan vergelijken als het moet, als iemand een Cross heeft, laten we aan de slag gaan. Want niemand weet nou echt een concreet verschil te noemen, en het lijkt me sterk dat Malossi dit zomaar voor de gein maakt, dit onderscheid.

MVG
 
Advertisement - register to remove this

Bij Piaggio;

-Speed is 5 mm "langer" dan Cross (meer cartervolume)
-Cross heeft piston gat 5mm hoger zitten (meer carterdruk)
-Zuiger Cross betere inlaat
-Speed iets hogere uitlaat-timing
-Cross grotere spoelgangen
-Cross groter uilaatpoort-oppvl
-Cross bredere uitlaatpoort
-Cross betere blowdown
-Comp.verh. is zelfde



Verder nog wat kleine dingetjes..
 
Last edited:
Tja ik zou het ook wel willen weten maar dan uit de mond van malossi ik denk persoonlijk omdat het gewoon mogelijk is om er een extra slaatje uit te slaan. Geld verdienen dus voor hun want wie hadden er in het begin nog meer die asjes.

Want waarom zou er altijd met de speed even hoog of hoger gescoord worden, we hadden het verschil in vermogen dan allang moeten opmerken.

Wat zou kunnen is dat men de leibaankrachten kleiner heeft willen maken hierdoor wordt dus ook de kracht op de uitlaatpoort veel kleiner waardoor de warmte ontwikkeling klein is en dus minder problemen met slijtage/warmlopen enz enz. Echter het blijft mij een raadsel waarom men het heeft gedaan. Wat echter wel waar is, de zuiger van speed blokkeert op odp voor een gedeelte de spoelers dit is bij een cross niet het geval.

IK HEB HET HIER OVER MINA
 
Last edited:
Tjonge jonge wat een eigenwijze figuren

Uitlaatpoort speed = 19,6mm onder deck
Uitlaatpoort cross = 19,3mm onder deck.

Waarom zou dat nou zijn. En zouden de spoelpoorten dan ook ongewijzigd zijn? ik denk niet t.

En als de search eens goed gebruikt wordt dan moet er vast wel een poortmap van mij gevonden zijn van de cross

(dit alles is op de mina cil)
 
Originally posted by JohnB
Tjonge jonge wat een eigenwijze figuren

Uitlaatpoort speed = 19,6mm onder deck
Uitlaatpoort cross = 19,3mm onder deck.

Waarom zou dat nou zijn. En zouden de spoelpoorten dan ook ongewijzigd zijn? ik denk niet t.

En als de search eens goed gebruikt wordt dan moet er vast wel een poortmap van mij gevonden zijn van de cross

(dit alles is op de mina cil)

Mischien heb jij een oudere versie, ik heb een speed en een cross meerdere mensen hebben deze nagemeten en kwamen allemaal tot dezelfde conclusie.
 
JohnB,

Die poortmap heb ik idd gevonden, maar ik heb hier een boekje van Malossi ZELF. En daarin staat dat er GEEN verschil in timing is.

En zeg nou zelf, wat geloof jij eerder, een fabrikant van een product of iemand die denkt het na te kunnen meten? Onnauwkeurigheid etc.

Volgens mij heb jij toen jij toendertijd je Cross ging opmeten de bevels mee gemeten? Want dat is namelijk ongeveer een verschil van 0,3mm.

Het zou toch ook neit logisch zijn dat de Cross hoger in de toeren getimed is? Dan zou de benaming helemaal nergens op slaan.
 
Goed dat je je post deleted hebt Evo-Ferrari-Phantom want die ging ook nergens over ook.. Ik geloof namelijk juist wel eerder mensen die ervaring met die cilinder hebben en hem opgemeten dan 1 of ander boekje van de fabrikant want die kloppen 90% van de tijd niet..
 
Dan zoek je t lekker uit.
Ik ben niet debiel , ik heb het 4x nagemeten
En hogere waardes heb je nodig om die 85mm as te compenseren.
Mja dat had je wel geweten als je wat meer moeite zou steken in zoeken.
 
Originally posted by Enrico@nrg
Goed dat je je post deleted hebt Evo-Ferrari-Phantom want die ging ook nergens over ook.. Ik geloof namelijk juist wel eerder mensen die ervaring met die cilinder hebben en hem opgemeten dan 1 of ander boekje van de fabrikant want die kloppen 90% van de tijd niet..

Als je goed leest zie je dat het in mijn andere reply erbij staat. En ik geloof sneller de farbikant, want het is 1 geheel dat boekje en het verschil (de rod) wordt duidelijk genoemd. En ik vertrouw, zoals ik dus aangeef waarom niet, niet op JohnB en zn meetkunsten.
 
Originally posted by JohnB
Dan zoek je t lekker uit.
Ik ben niet debiel , ik heb het 4x nagemeten
En hogere waardes heb je nodig om die 85mm as te compenseren.
Mja dat had je wel geweten als je wat meer moeite zou steken in zoeken.

Leg eens uit, waarom is dat nodig om die 85mm as te compenseren?

Ik snap wel dat bv de poorten van een Cross 0,3mm omhoog kunnen zijn gegaan, maar het nut ervan snap ik neit helemaal en geloof me, ik heb het met de seadrch geprobeerd te vinden, maar je vindt alleen gelul en dat ga ik neit allemaal doorspitten, in de tijd dat jij nou 2x "gebruik de search" heb geroepen, had je t net zo goed kunnen noemen.

Mijn bedoeling met deze topic is niet eigenwijs te doen, maar ik wil het eens duidelijk en hard opgelost hebben.
 
Men neme de speed
Slag = 39,2 en men meet 19,6mm onder deck
En we hebben een rod van 80mm
Dan komen we als het goed is uit op een timing van 195 (afgerond)

Dan toveren we de rod om naar 1 van 85mm
*POEF*
Dan heb je voor dezelfde timing een waarde van 19.3mm onder deck nodig.

DAAROM is de poortligging anders
 
Originally posted by Evo-Ferrari-Phantom
Als je goed leest zie je dat het in mijn andere reply erbij staat. En ik geloof sneller de farbikant, want het is 1 geheel dat boekje en het verschil (de rod) wordt duidelijk genoemd. En ik vertrouw, zoals ik dus aangeef waarom niet, niet op JohnB en zn meetkunsten.

Ja, en in het hebo boekje staat dat een hebo ovaal maximaal maar 11.5k toeren mag draaien dus dan is dat zo..:|
 
ik geloof niet in boekjes of praatjes van ene meneer malossi , je moet gewoon beide cilinders naast elkaar leggen en verschillen bekijken , en dan timen etc. dan weet je wat verschillen.
maar elke cilinder is onderling weer anders...................
 
Voer het eens in, in die excel sheet van Koen zou ik zeggen...

Originally posted by JohnB
Men neme de speed
Slag = 39,2 en men meet 19,6mm onder deck
En we hebben een rod van 80mm
Dan komen we als het goed is uit op een timing van 195 (afgerond)

Dan toveren we de rod om naar 1 van 85mm
*POEF*
Dan heb je voor dezelfde timing een waarde van 19.3mm onder deck nodig.

DAAROM is de poortligging anders
 
Originally posted by Enrico@nrg
Ja, en in het hebo boekje staat dat een hebo ovaal maximaal maar 11.5k toeren mag draaien dus dan is dat zo..:|

Enrico, een boekje waarin psies staat aangeven wat de compressie ratio is, wat voor bougie het best kan worden gebruikt, wat de squish moet zijn, etc. etc. Geloof ik wel, die catalogus (duidelijk verschil) van Hebo geloof ik niet.

Ik snap waarom je twijfelt, maar dat is niet juist. Dat boekje van Malossi is super technisch en klopt echt wel. Er staan poortmapjes in en timingen. Dat is dus echt wel proffesionele shit, niet zomaar 1 of ander marketing boekje met mooie plaatjes om te proberen te verkopen.

En JohnB, ja die slag is anders, dus verandert er een klein beetje aan de timing, ik zal het is nalopen als ik thuis ben.
 
Back
Top