Het nut van een (dure) bougie kabel/dop?

KoB

Ouwe Gek
Ik vroeg me af waarom hier nog geen topic over was (Misschien niet goed genoeg gezocht?), dus ik begin er maar een.

Ik heb laatst 3 bougie doppen gekocht (2x Champion PRO5U en 1x Champion PRO5M), achteraf kwam ik er achter dat je bij de PRO5U het busje moet gebruiken wat je meestal bij een bougie krijgt (Toen ik ze kocht (PRO5U) stond er niet bij om welke dop het ging...ik vond het al vreemd dat op dezelfde site de ene dop 3,95 was en de andere 4,95 (Keek net nog ff en toen stond er 4,35, misschien in prijs verlaagd of ik heb niet goed gelezen), nu weet ik dus waarom...alhoewel ik 1 euro een behoorlijk groot verschil vind voor zo'n klein verschil).

Toen ik mijn spullen bestelde twijfelde ik om er een 'race' bougiekabel bij te bestellen, maar aangezien m'n scooter voorlopig niet echt race wordt zag ik daar maar vanaf, maar ook om een andere reden leek het mij een beetje onzinnig.

Hoe dan ook, zijn er metingen die aantonen dat de ene dop/kabel beter is als de andere?

Het verschil tussen een normale, PRO5U of PRO5M dop lijkt mij iets simpeler:
De PRO5 sluit beter aan op kabel en bougie (Tenzij je een 5mm kabel hebt) waardoor je minder/geen last van vocht hebt, daarbij breken ze niet (om welke vage reden dan ook).
De PRO5U vind ik iets makkelijker in gebruik aangezien bij de PRO5M het binnenwerk soms iets verschuift waardoor je de dop er niet altijd even makkelijk op krijgt.

Maar nu waar het mij werkelijk om gaat:
Hoe nadelig is het gebruik van dat busje dat je bij de PRO5U moet gebruiken?
Ik denk dat het niks uitmaakt aangezien de weerstand van de dop 5K Ohm is, en dat beetje verschil van het aluminium busje valt daarbij in het niet...maar het busje zorgt ook weer voor een groter oppervlak, mja al met al denk ik dat het dus 0,0 uitmaakt.

Bougiekabels zijn een heel ander verhaal, de binnenkant is bij de meeste kabels van koper en daar zal zeker het verschil niet in zitten, maar waarom is een 'race' kabel dan (bijna) 10x zo duur?
Ik ben zelf een beetje een audio gek, en als je op een (High-End) audio forum vraagt om een (beetje) goede RCA/interconnect kabel dan krijg je antwoorden die van Van Den Hul en Siltech (1000 Euro per interconnect is geen uitzondering) tot McFarlow, V&D en weet ik veel wat (25 euro en meer) gaan.
Nou weet ik een beetje de theorie erachter, maar dat maakt het verschil in prijs nog steeds niet goed voor mij (Zeker niet bij audio kabels omdat ik weleens metingen heb gezien, en er zijn mensen voor de gek gehouden met een klerenhanger in een A-B vergelijking).

Wie-o-Wie weet hier meer over of kan het e.e.a. onderbouwen?
 
Advertisement - register to remove this

Prijsverschil zit hem in het volgende:

- Het ene bedrijf kan het goedkoper inkopen dan het andere
- Kwaliteit van de spullen
- Waterdicht
- Weerstand
 
Back
Top