cvz said:Maar sowieso, als je met je pompje dus nooit onder de 50 komt is het een beetje waardeloos?
Mike@Rox said:Raad eens wat er in je std cilinderkop zit, en wat die precies doet?
Steppie said:Enige verschil is dat die rond de 70 graden open gaat staan..
Ik ga denk ik ook maar eens op zoek naar een thermostaat van rond de 50/58.
K zit nu zelf op 55 graden exact (soms een uitschieter met langdurig volgas naar de 57 jajaja!) met 2 runner rad's en een bosch elek pompje van een mercedes.
Alleen dat warmdraaien duurt zo fucking lang.
Goed plan mensen!
Folkert@MinaRally said:Hoe werkt zo'n thermostaat nou precies? Bi-metaal?
Wat is de kans dat zo'n ding het begeeft en dicht blijft staan?
En hoe krijg je je systeem nou mooi gevuld? Als je gesleuteld hebt ofzo, en je moet het weer vullen, staat die thermostaat dicht. Of vult ie hem gewoon via 2 kanten aan, waardoor dus aan beide kanten van de thermostaat gewoon KVS zit?
In dat foto met dat schema, daar zie je een soort loop in het systeem, dus dat de vloeistof wel rondgepompt blijft worden bij gesloten thermostaat, alleen om de cilinder heen.
Bij scooters blijft de pomp draaien, terwijl er geen water meer wordt verplaatste. Of gaat dit dat ook via expansie. Lijkt mij namelijk dat alles aan de andere kant van de thermostaat (in cilinder, naar rad gedeelte) dus wordt weggepompt (uitgaande van mechanische waterpomp @ mina) maar daar zit meer als wat eventueel in expansievat kan.
Of is dat allemaal onzin?
keggu said:bij auto's werkt het als volgt dit systeem (als de thermostaat gesloten is) het "korte circuit" treedt in werking zodat de motor sneller op bedrijfs temperatuur komt, dwz. dat de kvs niet via de radiateur wordt geleid maar rond het blok wordt gepompt zodat deze sneller kan worden opgewarmd, als de temperatuur van de kvs als zodanig is opgewarmt dan zal de thermostaat openen en het blok zal dan gekoeld worden, zodat de ideale temperatuur gehanteerd blijft.
Joël said:Bij piaggio werkt ook op deze manier, kijk maar eens naar het slangetje wat de cilinderkop met het buisje op het carter verbindt.
Dat is in feite het korte opwarmcircuit. Dus bij gebruik v.e. thermostaat moet je die kring in stand houden (vaak worden deze aansluitingen afgedicht).