concrete elec. waterpomp gegevens

Ik heb een gebruikte voor 17,5€ :W gewoon even vragen naar een gebruikte....

Tinne..
 
Last edited:
Juist wel lijkt me want altijd onder de 50 graden is niet al te best voor een cilinder. Volgens vele ligt de beste bedrijfstemperatuur rond de 60 graden dacht ik. Dus als je met zo'n pompje nooit onder de 50 komt zou ik er juist 1 aanschaffen.
 
Ik ook :p
Ik bedoel dus, dat als je met zo'n electrisch waterpompje nooit boven de 50 graden komt, je cilinder nooit echt lekker warm wordt. Dan lijkt het mij juist nodig een kartthermostaat te kaufen.
 
Heb ook een thermostaat op me topscooter zitten. Is een 50 graden maar temp blijft constant tegen de 55 hangen. Ga em binnenkort proberen icm met een elektrische waterpomp en dubbele malossi radiateur :)

PICT0240.JPG
 
srryw at is termostaat +ralf+
:p volg het ff niet meer elektrische waterpomp, of theromostaat, of beide :S :X
srry

edit
ik denk dat ik het al weet sorry :X :D
thermostaat zorgt dat de vloeistof rond de 55 graden blijft
en schakelt zonodig als het bij vte koud word oa de elektrsiche pomp in?
 
Last edited:
Mike@Rox said:
Raad eens wat er in je std cilinderkop zit, en wat die precies doet? :rolleyes:

Enige verschil is dat die rond de 70 graden open gaat staan..

Ik ga denk ik ook maar eens op zoek naar een thermostaat van rond de 50/58.

K zit nu zelf op 55 graden exact (soms een uitschieter met langdurig volgas naar de 57 jajaja!) met 2 runner rad's en een bosch elek pompje van een mercedes.

Alleen dat warmdraaien duurt zo fucking lang.

Goed plan mensen!
 
Steppie said:
Enige verschil is dat die rond de 70 graden open gaat staan..

Ik ga denk ik ook maar eens op zoek naar een thermostaat van rond de 50/58.

K zit nu zelf op 55 graden exact (soms een uitschieter met langdurig volgas naar de 57 jajaja!) met 2 runner rad's en een bosch elek pompje van een mercedes.

Alleen dat warmdraaien duurt zo fucking lang.

Goed plan mensen!

Waarom zet je nie gewoon je pomp uit dan als je em laat warmdraaien?
 
als je wat posts terug leest kan je lezen dat als je em warm draait zonder de pomp aan, dat je cilinder meteen heel erg in temp zakt wanneer je em aan zet :)
 
Hoe werkt zo'n thermostaat nou precies? Bi-metaal?

Wat is de kans dat zo'n ding het begeeft en dicht blijft staan?

En hoe krijg je je systeem nou mooi gevuld? Als je gesleuteld hebt ofzo, en je moet het weer vullen, staat die thermostaat dicht. Of vult ie hem gewoon via 2 kanten aan, waardoor dus aan beide kanten van de thermostaat gewoon KVS zit?

In dat foto met dat schema, daar zie je een soort loop in het systeem, dus dat de vloeistof wel rondgepompt blijft worden bij gesloten thermostaat, alleen om de cilinder heen.
Bij scooters blijft de pomp draaien, terwijl er geen water meer wordt verplaatste. Of gaat dit dat ook via expansie. Lijkt mij namelijk dat alles aan de andere kant van de thermostaat (in cilinder, naar rad gedeelte) dus wordt weggepompt (uitgaande van mechanische waterpomp @ mina) maar daar zit meer als wat eventueel in expansievat kan.

Of is dat allemaal onzin?
 
Folkert@MinaRally said:
Hoe werkt zo'n thermostaat nou precies? Bi-metaal?

Wat is de kans dat zo'n ding het begeeft en dicht blijft staan?

En hoe krijg je je systeem nou mooi gevuld? Als je gesleuteld hebt ofzo, en je moet het weer vullen, staat die thermostaat dicht. Of vult ie hem gewoon via 2 kanten aan, waardoor dus aan beide kanten van de thermostaat gewoon KVS zit?

In dat foto met dat schema, daar zie je een soort loop in het systeem, dus dat de vloeistof wel rondgepompt blijft worden bij gesloten thermostaat, alleen om de cilinder heen.
Bij scooters blijft de pomp draaien, terwijl er geen water meer wordt verplaatste. Of gaat dit dat ook via expansie. Lijkt mij namelijk dat alles aan de andere kant van de thermostaat (in cilinder, naar rad gedeelte) dus wordt weggepompt (uitgaande van mechanische waterpomp @ mina) maar daar zit meer als wat eventueel in expansievat kan.

Of is dat allemaal onzin?

een thermostaat werk in grote leinen als volgt, er zit een speciaal spulletje in (volgens mij wax) dit zet bij bepaalde temperaturen uit en drukt hierdoor een klepje open zodat de kvs door kan stromen.

als je het systeem wil vullen dan doe je gewoon koelvloeistof in de reservoir, knijp je ff in je slangen zodat je het meeste lucht er uit hebt, en laat je hem stationair draaien zodat hij warm wordt en je thermostaat open gaat, door dit stationaur laten draaien gaat alle lucht uit de leidingen en kan je meteen ff de thermostaat controleren of deze werkt.

bij auto's werkt het als volgt dit systeem (als de thermostaat gesloten is) het "korte circuit" treedt in werking zodat de motor sneller op bedrijfs temperatuur komt, dwz. dat de kvs niet via de radiateur wordt geleid maar rond het blok wordt gepompt zodat deze sneller kan worden opgewarmd, als de temperatuur van de kvs als zodanig is opgewarmt dan zal de thermostaat openen en het blok zal dan gekoeld worden, zodat de ideale temperatuur gehanteerd blijft.

als ik het goed meen dan is het zo dat je de thermostaat altijd in de terug gaande leiding doet zodat je het probleem van het "leegpompen" te niet doet. en ook zal de thermostaat dan reageren op de temp. van de kvs als deze warm is en niet het gekoelde wat van je radiateur komt, denk er wel aan dat de plaatsing wel van belang is.

hoop dat je hier wat meej kan

greetz

#edit# Van het dichtslaan is bij mij niet heel veel bekendt maar je moet het zowiezo goed in de gaten houden want de koeling vind ik wel een van de belangrijkste dingen @ scoot
 
keggu said:
bij auto's werkt het als volgt dit systeem (als de thermostaat gesloten is) het "korte circuit" treedt in werking zodat de motor sneller op bedrijfs temperatuur komt, dwz. dat de kvs niet via de radiateur wordt geleid maar rond het blok wordt gepompt zodat deze sneller kan worden opgewarmd, als de temperatuur van de kvs als zodanig is opgewarmt dan zal de thermostaat openen en het blok zal dan gekoeld worden, zodat de ideale temperatuur gehanteerd blijft.

Bij piaggio werkt ook op deze manier, kijk maar eens naar het slangetje wat de cilinderkop met het buisje op het carter verbindt.
Dat is in feite het korte opwarmcircuit. Dus bij gebruik v.e. thermostaat moet je die kring in stand houden (vaak worden deze aansluitingen afgedicht).
 
Joël said:
Bij piaggio werkt ook op deze manier, kijk maar eens naar het slangetje wat de cilinderkop met het buisje op het carter verbindt.
Dat is in feite het korte opwarmcircuit. Dus bij gebruik v.e. thermostaat moet je die kring in stand houden (vaak worden deze aansluitingen afgedicht).

jah dat zouw eventueel ook een reden kunnen zijn maar denk dat het ook te maken heeft met de opwarming van je carb ofzow omdat hij helemaal tot aan je carb loopt zogezegdt, als het alleen voor dat kortere circuit was had het wel korter geweest denk.
 
Back
Top