concrete elec. waterpomp gegevens

thermo_large.jpg

Plaatje van zo'n thermostaat in een koelsysteem. In princiepe doe je em bij de scooter gewoon tussen je bestaande slangen. en dan op de uitgaangde slang zo dicht mogelijk bij de cilinder, want daar zit het warmste water.
Op het plaatje is het blauwe ding de thermostaat, maar ze zijn er in verschillende kleuren en vormen uiteraard.
 
marbossi said:
<]
Volgens sommige mensen zou door de snelle circulatie het koelwater minder de kans krijgen af te koelen. Maar ja, dat zijn speculaties en daar was ik niet naar op zoek :)

Geen speculatie maar gewoon gelul. Wat wel belangrijk kan zijn is de druk op bepaalde punten, bijvoorbeeld bij de uitlaatpoort. Zo zie je bijvoorbeeld bij een Speed cilinder dat er zeer kleine koelwaterdoorgangen bij de kop zitten, om de vloeistofdruk om de uitlaatpoort wat hoger te maken.
 
Joël said:
Geen speculatie maar gewoon gelul. Wat wel belangrijk kan zijn is de druk op bepaalde punten, bijvoorbeeld bij de uitlaatpoort. Zo zie je bijvoorbeeld bij een Speed cilinder dat er zeer kleine koelwaterdoorgangen bij de kop zitten, om de vloeistofdruk om de uitlaatpoort wat hoger te maken.
Het kan wel, maar op een scooter heb ik het nog nooit gezien.
Voorbeeld is mijn pc die vroeger watergekoeld was. Ik had er een 1200L/uur pompje inzitten. Door de extreem dunne leidingen kon hij alleen zijn "vermogen" niet kwijt en werd de pomp verschrikkelijk warm wat de watertemp. bij mij met 12 graden verhoogde (dat was het verschil als ik een dikke koelfan op de pomp liet blazen). Later heb ik een 500L/uur pompje gekocht en toen was de temperatuur dus een stuk lager.
Maargoed, met de waterpompen die ik tot nu toe op scooters heb gezet. Die Bosch dingen of pompen van Mercedes autotjes heb ik dat probleem nog niet gezien. Verder zitten er in het koelsysteem van een scooter natuurlijk niet echt veel obstakels.
 
Mol said:
Het kan wel, maar op een scooter heb ik het nog nooit gezien.
Voorbeeld is mijn pc die vroeger watergekoeld was. Ik had er een 1200L/uur pompje inzitten. Door de extreem dunne leidingen kon hij alleen zijn "vermogen" niet kwijt en werd de pomp verschrikkelijk warm wat de watertemp. bij mij met 12 graden verhoogde (dat was het verschil als ik een dikke koelfan op de pomp liet blazen). Later heb ik een 500L/uur pompje gekocht en toen was de temperatuur dus een stuk lager.
Maargoed, met de waterpompen die ik tot nu toe op scooters heb gezet. Die Bosch dingen of pompen van Mercedes autotjes heb ik dat probleem nog niet gezien. Verder zitten er in het koelsysteem van een scooter natuurlijk niet echt veel obstakels.

Okee, maar dit heeft dus een andere oorzaak. Namelijk het overbelasten van de pomp waardoor de pomp ook als verwarmingselement gaat werken.
 
marbossi said:
<]
Volgens sommige mensen zou door de snelle circulatie het koelwater minder de kans krijgen af te koelen. Maar ja, dat zijn speculaties en daar was ik niet naar op zoek :)
Wat is dus probeerde te zeggen is dat het ook zou kunnen komen dat de pomp zijn vermogen niet kwijtkan en dat daardoor het water warmer word en je dus een minder rendabel koelingssysteem hebt ipv dat het water er "te hard" doorheen gaat.
Maargoed, voor een scooter klinkt mij dit ook als crap in de oren. Dus gewoon monteren die electrische pompjes!
 
8P, ik heb pompjes die 15L/m doen op een normaal aerox systeem en daar moet ik echt flink me 1e radje afplakken om aan de 55 te komen.

Zo'n bosch ding van mercedesen daarintegen doen geloof ik 9 of 7L/m en die kun je er meteen opknallen.
 
Last edited:
F12AC hier op het forum heeft ook een elec pompje maar als hij dat ding aanzet zakt de temp echt enorm snel.. Is ook bijna niet mee te rijden.. Als je hem hebt warm gereden (zonder pomp) en je zet de pomp aan zakt ie weer zoveel dat ie weer te koud word. Is bijna geen doen. Dus het verschilt erg per pomp.
 
Marco.vd.Z said:
F12AC hier op het forum heeft ook een elec pompje maar als hij dat ding aanzet zakt de temp echt enorm snel.. Is ook bijna niet mee te rijden.. Als je hem hebt warm gereden (zonder pomp) en je zet de pomp aan zakt ie weer zoveel dat ie weer te koud word. Is bijna geen doen. Dus het verschilt erg per pomp.


gewoon je rad afplakke :)
 
Marco.vd.Z said:
F12AC hier op het forum heeft ook een elec pompje maar als hij dat ding aanzet zakt de temp echt enorm snel.. Is ook bijna niet mee te rijden.. Als je hem hebt warm gereden (zonder pomp) en je zet de pomp aan zakt ie weer zoveel dat ie weer te koud word. Is bijna geen doen. Dus het verschilt erg per pomp.
hij heeft er 1 van mij, zoals ik al zei, je moet afplakken, maar dan heb je wel wat
 
Marco.vd.Z said:
F12AC hier op het forum heeft ook een elec pompje maar als hij dat ding aanzet zakt de temp echt enorm snel.. Is ook bijna niet mee te rijden.. Als je hem hebt warm gereden (zonder pomp) en je zet de pomp aan zakt ie weer zoveel dat ie weer te koud word. Is bijna geen doen. Dus het verschilt erg per pomp.


ik heb er ook 1, en uiteraard heb ik et zelfde probleem... je moet gewoon warm rijden met pompje aan, omdat als ie warm is en je zet je pompje ineens aan, dan pompt ie liters koud water naar je cilinder.
:!
 
Aerox-Evo70 said:
jawel, maar die dingen zijn duurder dan tape ;)

ookal tape je je rad af...

als je je cilinder warm draait zonder pompje aan, en daarna zet je hem aan... dan koelt je cilinder gigantisch snel weer omdat er dan allemaal 'nog niet opgewarmd water' door je cilinder word gepompt.

zo'n regelbaar weerstandje zou ideaal zijn... maar die zijn nergens verkrijgbaar :X (ik heb me egt een ongeluk lopen zoeken naar die dingen)
en zelf zoiets maken.. sja ik ben geen kei met elektriciteit ;)
 
x8rX@Special said:
kan je de snelheid ook zelf regelen/automatisch laten regelen; dwz als de cilinder warm wordt dat de waterpomp rustig gaat draaien (zodat je motor sneller warm wordt, wat is hier jullie mening) en bijvoorbeeld een constante temperatuur te kunnen houden van bv 60 graden dmv automatische sneller/langzamer draaiende waterpomp.

srry als dit al gezegt is maar heb niet heel de topic door gelezen

het kan dus wel degelijk door middel van een schakeling te realiseren met behulp van een regelbare weerstand die je dan tussen de accu en de pomp zet zow gaat de pomp als je de weerstand verhoogt minder koelvloeistof om zetten en zal het koelen terug lopen waar na je de regelbare weerstand weer minder weerstand kan laten geven zodat als de temp. te hoog oploopt hij weer meer gaat koelen

mm.......... kwam er net achter dat het al besproken was lekker nOOb maar als je zown weerstand wil hebben dan moet je ff in het boek van conrad kijken daar staan ze zeker in gegarandeerd suc6
 
Back
Top