elec. Vs. mech.

waad

Well-Known Member
Ik ben bezig met een frame en daar wil ik een watergekoeld blok achter hangen voor evt. het sprintseizoen 2007

Nu zie ik in veel project topic's het gebruik van een electrische waterpomp.
ik snap dat een mechanische waterpomp de krukas extra belast
maar hoeveel is dat tegenover een pomp die op de accu/ontsteking word aangesloten en is de koeling nou echt zoveel beter?


plus is het niet gevaarlijk dat als de electrische pomp op lagetoeren cq. stationair draaien bv. minder gaat pompen?

alvast bedankt..

edit: bedoelde natuurlijk 2007
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

waad said:
Ik ben bezig met een frame en daar wil ik een watergekoeld blok achter hangen voor evt. het sprintseizoen '97

Nu zie ik in veel project topic's het gebruik van een electrische waterpomp.
ik snap dat een mechanische waterpomp de krukas extra belast
maar hoeveel is dat tegenover een pomp die op de accu/ontsteking word aangesloten en is de koeling nou echt zoveel beter?


plus is het niet gevaarlijk dat als de electrische pomp op lagetoeren cq. stationair draaien bv. minder gaat pompen?

alvast bedankt..

de koeling is zoiezo beter...de mechanische pomp via de krukas pomp tond de 9 liter P U en bijv. een reich pomp 12 of 15 liter P U.
ook zal de elektrische pomp niet minder gaan pompen bij stationair lopen oid omdat het niets te maken meer heeft met je toerenverloop.

ikzelf vind het vooral handig bij warm laten worden..gwoon pomp wat later aanzetten ;)
 
TommiiY said:
de koeling is zoiezo beter...de mechanische pomp via de krukas pomp tond de 9 liter P U en bijv. een reich pomp 12 of 15 liter P U.
ook zal de elektrische pomp niet minder gaan pompen bij stationair lopen oid omdat het niets te maken meer heeft met je toerenverloop.

ikzelf vind het vooral handig bij warm laten worden..gwoon pomp wat later aanzetten ;)

maar is dit het enige voordeel tenopzichte van een mechanische?
met de koeling zal het niet veel uitmaken denk ik?!vooral niet als de scooter specifiek voor het sprinten gebruikt word..
 
Nou ik zie dit wel als een heel groot voordeel. Je kunt door middel van de pomp aan en uit zitten zorgen dat je scooter op perfecte temperatuur is bij de sprint. Dit kan best wel schelen in prestatieverschil. Ook dat je pomp niet meer op de krukas hebt scheelt je ietsje in vermogen. En laten we wel stellen dat al die kleine beetjes tot een groot verschil kunnen leiden.
 
Capaciteit is gewoon hoger van een elektrische , zoveel scheelt het niet je moet het niet echt zien als super erge ballast , alleen wel dat roterende delen zwaarder wegen...

Als je het toch goed gaat aanpakken , neem dan een elektrische ( zitten veel voordelen aan , eigenlijk heel weinig nadelen je moet enkel je accu vol houden ;) )
 
Mijn cilinderkoeling werdt gewoon stuk beter met een pomp. Bovendien kan je hem mooier afregelen, wat prestaties kan schelen.

Voor het vermogen hoef je het trouwens niet te doen...
 
het maakt in priciepe geen zak uit of je nou opwarmt met een el. kun je uitzetten voor warmdraaien maar dan kun je gerust een bakje koffie zetten en een pakje shag leegrollen voordat ie op termeratuur is op stationair. met een kleine burnout kun je binnen een paar seconde exact de termeratuur krijgen die je wil hebben. zelf met een std rad. en mech. waterpomp loopt de temperatuur niet meer dan een 2 graden op tijdens een sprint. ik presoonlijk ga voor de mech. pomp omdat die gewoon vele malen betrouwbaarder is. en al zou je waterkoeling uitvallen op de een of andere manier dan zal ie niet gelijk naar de 120c gaan omdat water nou niet echt makkelijk opwarmt.
 
Big B NRG said:
Electrische waterpomp+batterij+draden+ophanging waterpomp is allemaal gewicht.

dat is nou ook mijn gedachte...
allemaal poespas terwijl een mechanische gewoon werkt, de vermogenwinst is zo weinig en de koeling is vrijwel hetzelfde.
 
het nadeel van een electrisch pompje vind ik dat je temp in 1 keer zo extreem daalt als je het pompje aan zet. Dit is denk ik een kwestie van wennen aan het pompje. Maar op dit moment vind ik het erg lastig om mijn scooter op de goede temperatuur te houden.

het voordeel van het electrische pompje vind ik dat als ik hem aanzet vlak voor een sprint mijn temperatuur bijna niet is gestegen aan het eind.
 
feit is wel dat je veel moeite in het bewerken van je originele waterpomhuis moet steken, om het een beetje mooi te maken...
 
ik rij altijd al met mech waterpomp, en zolang je genoeg tijd hebt voor het sprinten is het gewoon goed te doen hoor, de koeling is ook ruim voldoende.
 
als je pia hebt dan heb je bijna geen keuze die snaartjes die de pomp aandrijven dus mechanisch die zijn kut slijten/ breken . vandaar de electr waterpomp

( bij mina is het anders de mechanische maar die doen het denk ik omdat een reich of bosch meer water verplaatst dan die mechanische ) dus betere koeling
 
( bij mina is het anders de mechanische maar die doen het denk ik omdat een reich of bosch meer water verplaatst dan die mechanische ) dus betere koeling[/QUOTE said:
juistem..
voor de vermogenwinst zul je het niet hoeven doen, niet denken aan 0.8 pk extra oid. het koelt simpelweg beter en vind het zelf fijn om te bepalen wanneer het ding moet gaan koelen
 
ghost-dna said:
als je pia hebt dan heb je bijna geen keuze die snaartjes die de pomp aandrijven dus mechanisch die zijn kut slijten/ breken . vandaar de electr waterpomp

( bij mina is het anders de mechanische maar die doen het denk ik omdat een reich of bosch meer water verplaatst dan die mechanische ) dus betere koeling

Niet helemaal waar over pia. Dan had je waarschijnlijk een imitatie snaartje. Want ik heb er nog nooit 1 zien breken. Alleen dat het wieltje eraf liep, doordat het plaatje er niet voor gemonteerd was.


ff verder:
Je moet niet alleen kijke naar de roterende massa. Het pompen zelf kost ook vermogen, en misschien best wel wat, als het zoveel toeren draait.

Wat betreft het koelen maakt het wel uit, ik rij nu zonder kappe en de koeling is ok. Maar als de kappe erop zitte denk ik toch wel dat ik een groter radje moet montere wil het goed op temp blijven. (heb nu aerox rad en mech pomp @ pia)
 
Back
Top