Concrete verschil Speed / Cross

Sjoerd wil jij mij graag even uitleggen wat de drijfstand met de slag te maken heeft.

Want ik kan daar maar niet 8er komen.
 
Originally posted by JohnB
Sjoerd wil jij mij graag even uitleggen wat de drijfstand met de slag te maken heeft.

Want ik kan daar maar niet 8er komen.

Je doelt toch op de verandering van de sinusoide beweging van de zuiger?

Edit, ah ik gebruikte slag op t verkeerde moment, bijdehand hoor, je snapt wat ik bedoel toch :|
 
Nou ik heb het even omgerekend.

Speed

Uitlaatpoort: 19,7 to deck
Spoelpoort: 31,1 to deck

Resulteert met een 80mm rod, 39,2mm slag, 47,6mm boring, Deckheight 0,22 in;

Uitlaatpoort: 195,3 graden
Spoelpoort: 131,4 graden


Cross

Uitlaatpoort: 19,3 to deck
Spoelpoort: 29,6 to deck

Resulteert met een 85mm rod, 39,2mm slag, 47,6mm boring, Deckheight 0,22 in;

Uitlaatpoort: 196,2 graden
Spoelpoort: 132,7 graden


Stel dat de Cross nou gelijk aan de Speed is

Uitlaatpoort: 19,7 to deck
Spoelpoort: 30,2 to deck

Resulteert met een 85mm rod, 39,2mm slag, 47,6mm boring, Deckheight 0,22 in;

Uitlaatpoort: 193,9 graden
Spoelpoort: 128,4 graden

-------------------------

Oke wat zegt dit nou. In mijn ogen wel iets, maar verklaart het nog niets.

Verandering timing bij verandere poorthoogtes:

Uitlaatpoort: +0,9 graden
Spoelpoort: +1,3 graden


Verandering timing bij dezelfde poorthoogtes:

Uitlaatpoort: -1,4 graden
Spoelpoort: -3,0 graden

-------------------------

Het is dus duidelijk dat door de andere drijfstang er een andere timing ontstaat. Als de poorten gelijk blijven zal de Cross slechter getimed zijn. Een heel stuk slechter dan dat hij nu beter is getimed.

Maar dan vindt ik het raar, als hij nou bijvoorbeeld qua graden gelijk zou staan aan de Speed, dan zal het probleem in mijn ogen opgelost zijn, maar dat is het dus niet. De Cross is beter getimed in dit geval.

Dus vraag ik mij nog af, of die vergelijking goed is. Gaat het wel om 2 Speeds uit dezelfde jaren en gaat het om een goede meeting (vanaf de poortmap kan je dit dus NIET meten)?

Als iemand trouwens andere waardes heeft gevonden met omrekenen hoor ik het graag. Ik dacht dat het zo goed is.
 
Last edited:
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat een cross iets lager getimed is dan een speed......

het lijkt mij logisch dat een cross iets meer koppel bij een iets lager toerental levert dan een speed, anders is de benaming cross ook niet echt logisch........


Of zeg ik nu iets ongelofelijk stoms? :)
 
Originally posted by JohnB
Men neme de speed
Slag = 39,2 en men meet 19,6mm onder deck
En we hebben een rod van 80mm
Dan komen we als het goed is uit op een timing van 195 (afgerond)

Dan toveren we de rod om naar 1 van 85mm
*POEF*
Dan heb je voor dezelfde timing een waarde van 19.3mm onder deck nodig.

DAAROM is de poortligging anders


alleen vergeet je dat de piston pen precies 5 mm hoger ligt en dat is dus t enige verschil
 
Originally posted by jeffreyrovaart
alleen vergeet je dat de piston pen precies 5 mm hoger ligt en dat is dus t enige verschil

En vergeet jij dat je ook rekening moet houden met de schuinstelling van de drijfstang.
 
nee vergeet ik niet alleen ik denk dat dat juist voor een beetje minder wrijving zorgt,ben er nog niet helemaal achter maar goed,punt is dat de speed en cross cilinder de exacte zelfde mal hebben namelijk ook t zelfde nummer
 
Heb het er met de technische Malossi man van Anglo Dutch over gehad en die meende dat de huidige versie idd gelijk was aan de Speed, maar dan met andere zuiger...
(bevestigt dus gomer_pyles metingen)
 
Originally posted by jeffreyrovaart
nee vergeet ik niet alleen ik denk dat dat juist voor een beetje minder wrijving zorgt,ben er nog niet helemaal achter maar goed,punt is dat de speed en cross cilinder de exacte zelfde mal hebben namelijk ook t zelfde nummer

Je vergeet het wel, want daardoor vewrandert de timing dus ;)

En ik ben uitgegaan van een oude Speed timing, 19,7 ipv 19,6. Bij de nieuwe Speed timing scheelt hetzelfde als dat de Cross sneller is getimed, bij een Cross met dezelfde timing in de min...

Maare, even voor de duidelijkheid, JohnB heeft dus een Cross uit (wat was het) 2003 gemeten en die zat op 19,3. Een Speed zit meestal rond de 19,6 / 19,7.

Dus OF in 2003 zijn de timingen weer omhoog gegaan, OF de Cross is gewoon beter getimed (dit om de langere drijfstang te compenseren en zelfs daardoor de timing met een graad scherper te stellen.

Enige wat nu duidelijkheid biedt is een meting bij twee cilinders uit hetzelfde jaar denk ik, naja ook neit eens misschien. Wat ik nu wel zelf vind, is dat een Cross een BETERE cilinder is dan de Speed. Iig minder lijbaankrachten. En waarshcijnlijk dus vanuit de fabriek een strakkere timing.

(al zegt mijn boekje (over 2 van hetzelfde bouwjaar cilinders) het tegenovergestelde)

Maar ach, als je het zaakje tuned... Kun je de timing zetten op wat je wilt, alleen bij een Cross heb je dan het voordeel van de drijfstang, wat niet sperveel uitmaakt maargoed :)
 
Kan iemand mij dan uitleggen waarom een cross beter zou moeten zijn dan de speed? Omdat ie duurder is ofzo 8P(bij mina heb je een andere drijfstang oké, maar bij pia is dat ook hetzelfde)

Een crosser levert over het algemeen minder topvermogen dan een racer (is natuurlijk logisch, ze worden voor andere doeleinden gebruikt)

Dan lijkt mij dat een speedcilinder gunstiger is voor een scooter....

Of heeft malossi die cilinders gewoon krom benaamd ;)

Verder ben ik het gewoon eens met sjoerd, als je zo'n cilinder op je scoot zet maak je de timing ook wel naar eigen (lees:tuner) inzicht goed......
 
Ik heb over 2 weken een nieuwe cross, en dan zal ik ook eens gaan meten.
Volgens de zaak waar ik hem heb besteld is ook de cilinder anders.
Hij zei dat er een rand aan de voet zat die er bij de speed niet zit (De jager scooters in winkel)
 
Waarom legt iedereen hier meteen de die link aan laagtoerig met de naam cross?
Wat nou als ze dat ding MHR Warp hadden genoemd. Moet ie dan meteen met lichtsnelheid gaan en 25 PK neer knallen?

Hoezo kortzichtig en ondoordacht. Verder slaat de vergelijking tussen een schakel (of het nou een crosser of wegracer is) en een vario matic op?
Iets wat een bredere powerband nodig heeft vergelijken met iets wat op piekvermogen kan draaien.

Mijn Cross was in 2000 gegoten. Mijn poort lag 19,3 onder deck.
Met het progje dat ik heb komt dit over1 met een timing van 195/196 graden. MET 85mm!! drijfstang.

Dus kom eens uit jullie kleuter jaren en leer verder tekijken dan je neus lang is
 
Mwoah dat is prima.

Maar zoveel scheelt het nou ook weer niet, 2 graden ofzo. Maar ik zou zeggen meet het ff op... Gewoon met de schuifmaat in de cilinder.
 
Back
Top