Nou ik heb het even omgerekend.
Speed
Uitlaatpoort: 19,7 to deck
Spoelpoort: 31,1 to deck
Resulteert met een 80mm rod, 39,2mm slag, 47,6mm boring, Deckheight 0,22 in;
Uitlaatpoort: 195,3 graden
Spoelpoort: 131,4 graden
Cross
Uitlaatpoort: 19,3 to deck
Spoelpoort: 29,6 to deck
Resulteert met een 85mm rod, 39,2mm slag, 47,6mm boring, Deckheight 0,22 in;
Uitlaatpoort: 196,2 graden
Spoelpoort: 132,7 graden
Stel dat de Cross nou gelijk aan de Speed is
Uitlaatpoort: 19,7 to deck
Spoelpoort: 30,2 to deck
Resulteert met een 85mm rod, 39,2mm slag, 47,6mm boring, Deckheight 0,22 in;
Uitlaatpoort: 193,9 graden
Spoelpoort: 128,4 graden
-------------------------
Oke wat zegt dit nou. In mijn ogen wel iets, maar verklaart het nog niets.
Verandering timing bij verandere poorthoogtes:
Uitlaatpoort: +0,9 graden
Spoelpoort: +1,3 graden
Verandering timing bij dezelfde poorthoogtes:
Uitlaatpoort: -1,4 graden
Spoelpoort: -3,0 graden
-------------------------
Het is dus duidelijk dat door de andere drijfstang er een andere timing ontstaat. Als de poorten gelijk blijven zal de Cross slechter getimed zijn. Een heel stuk slechter dan dat hij nu beter is getimed.
Maar dan vindt ik het raar, als hij nou bijvoorbeeld qua graden gelijk zou staan aan de Speed, dan zal het probleem in mijn ogen opgelost zijn, maar dat is het dus niet. De Cross is beter getimed in dit geval.
Dus vraag ik mij nog af, of die vergelijking goed is. Gaat het wel om 2 Speeds uit dezelfde jaren en gaat het om een goede meeting (vanaf de poortmap kan je dit dus NIET meten)?
Als iemand trouwens andere waardes heeft gevonden met omrekenen hoor ik het graag. Ik dacht dat het zo goed is.