verschil uitlaten

edel

Banned
ik zat me dus af te vragen, waarom scooteruitlaaten en crossmoto uitlaat redelijk verschillen van vorm, maar toch 2takt. Misschien een idee om volgens style van die meer draaiende ronde vorm te werken zoals hier op deze foto ook te zien is http://www.carsct.com/pics/120125.jpg

iemand commentaar of tips
 
Advertisement - register to remove this

edel said:
ik zat me dus af te vragen, waarom scooteruitlaaten en crossmoto uitlaat redelijk verschillen van vorm, maar toch 2takt. Misschien een idee om volgens style van die meer draaiende ronde vorm te werken zoals hier op deze foto ook te zien is http://www.carsct.com/pics/120125.jpg

iemand commentaar of tips

Omdat het niet mogelijk is dezelfde vorm erin te verwerken...
lijkt mij vrij logisch. Bij een crossmotor moeten ze wel een conus hebben die genoeg tegendruk bied, maar kunnen ze niet een rechte conus aanhouden omdat deze niet rond het motorblok past zoals bij een scooter.

Daarom passen ze de vorm aan in een ronding die rond het motorblok past maar in principe een even goede tegendruk bied.
 
de uitlaten van een crosser moeten ook wel bovenlangs omdat anders de kans bestaat dat de uitlaat beschadigd.... en als je dus de uitlaat bovenlangs moet hebben kom je dus op zoiets uit , als je de maten hebt kun je dezelfde uitlaat maken alleen dan recht , boeit opzich niet , werking blijft hetzelfde.

verder zal een cross uitlaat meer volume hebben om koppel onderin te behouden
 
Zowiezo het is schakel, zijn uitlaatjes zowiezo al anders, omdat je moet schakelen en dus een powerband nodig hebt. En idd de vorm omdat het anders gewoon niet netjes past.
 
De meeste crosserpijpen zijn geperst, dat is puur omdat het in massaproductie goedkoper en sneller is, maar bijv. DPR last crosserpijpen gewoon uit allemaal stukjes.

In prestaties zou het niet veel moeten schelen mits er geen grote hoeken of oneffenheden in zitten (iets wat bij DPR nog wel eens voorkomt :X ).

Ik vind het zelf ook mooier en beter om een vloeiende uitlaat te hebben en ben nu aan het experimenteren met het oppompen van uitlaten, het is de bedoeling dat ik een hele uitlaat uit één stuk maak :)
 
ABT said:
De meeste crosserpijpen zijn geperst, dat is puur omdat het in massaproductie goedkoper en sneller is, maar bijv. DPR last crosserpijpen gewoon uit allemaal stukjes.

In prestaties zou het niet veel moeten schelen mits er geen grote hoeken of oneffenheden in zitten (iets wat bij DPR nog wel eens voorkomt :X ).

Ik vind het zelf ook mooier en beter om een vloeiende uitlaat te hebben en ben nu aan het experimenteren met het oppompen van uitlaten, het is de bedoeling dat ik een hele uitlaat uit één stuk maak :)



hoe doe je dat dan?
 
Verhitten van de pijp, druk in de pijp opbouwen en van buitenaf tegendruk bieden op verschillende plekken van het metaal (bijv. dmv een mal) om de goede vorm erin te krijgen.
(zo ff uit mijn hoofd lijkt dat me de meest voor de hand liggende manier)
 
Bart.T@zipsp said:
idd uit eenstuk, maak je gewoon een mal lijkt me zo niet dan? en dan giet je alsware gewoon de uitlaat...

dat 'oppompen' van de uitlaat word ook wel hydroformeren genoemd.

Hier een afbeelding ervan

hydrofrm.jpg
 
Back
Top