Het concrete nut van inkorten van cilinderhemden...

Hebben jullie weleens een vliegtuig gezien met scherpe vleugels? ik niet. Laat die spijltjes gewoon lekker met rust, als je het daarin gaat zoeken...8P 8P
 
Bart ik heb het er helemaal niet over of het hemd tegen de krukaswang aan komt...

Als jij nou is ff een mina carter pakt, en ff een cilinder over de tapeinden schuift, en dan zelf ff kijkt of het hemd de flow wel of niet verhinderd, dan snap je wel wat ik bedoel.
 
Ik heb me ook altijd afgevraagd wat je er nou mee wint om het cilinderhemd af te draaien/weg te frezen. Dit werdt me allemaal duidelijk toen ik een cilinder over de 2 tapeinden van een gesplitst carter schoof. Een standaard cilinder @ piaggio belemmert de flow vanaf het membraan echt met een dikke cm ofzo. Steekt echt een heel stuk uit. Wat de spijletjes doen vraag ik me ook af. Bij mij bewerkte standaard cilinder zijn ze iig gewoon nogsteeds rond...
 
Die vierkantjes van mn cilinder(evo70)hemd zijn ook van vierkant, naar scherp driehoekig gemaakt door vorige eigenaar, Waarom.., om de flow te verbeteren gehoort althans,

Mijn oom die aan crossmoter races meedoet zei het zelfde volgens mij. Maar ik zal het nog wel eens navragen.

Ik upload vanmiddag wel ff een pic
 
Opvallend vind ik, dat de tuners die dit toepassen zich stil houden... 3-BR/XSH/JS/IS/GS/FKT kunnen misschien wat licht brengen in deze toch wat troebele situatie...

*edit* Ik beweer niet dat alle van bovenstaande tuners het toepassen, maar ook mensen die het NIET toepassen hebben daar hun redenen voor, dus ook een opinie...
 
Oki, waar we misschien ook allemaal rekening mee moeten houden is dat we niet afhankelijk zijn van de druk van het mengsel uit het carter, maar ook van de zuiging vanuit de verbrandingsruimte.

Een model handteren als de vleugel van een vliegtuig gaat naar mijn mening niet op, omdat je hier niet dezelfde zuigende werking heb als in een carter. (Overigens zijn zat vleugels van straaljagers scherp)

Het lijkt me het beste om te kijken naar hoe dingen in de natuur ontstaan. Een voorbeeld is daarbij een kiezel afgesleten door stroming in een riviertje. Deze worden ook druppelvormig afgesleten. Maar ook hier hebben we geen zuigende werking en is het dus niet helemaal hetzelfde.

Ik kan nog uren langer over door blijven lullen over voorbeelden, maar het heeft zo weinig zin. Vermogenswinst lijkt mij toch gering.

Overigens zou ik een scherpe spijl hanteren aangezien het mengsel toch geen keuze heeft welke kant het op wil. het wordt de verbrandingskamer toch wel ingezogen.
 
Graag reacties van mensen die dit aanbieden aan klanten, en de motivatie daarbij. Bart heeft al een paar mensen genoemd in een vorige post.

Mogelijk hebben Goldfingers en Tino ook een mening.
 
Last edited:
Als ik het dus goed begrijp worden er bij Twins geen spijlen scherp gemaakt? Wat is daar de reden achter, dat je het meer optische tuning vind dan dat het echt nut heeft?
 
Dat is niet waar ik op doelde, het gaat in mijn vraag om het gedeeltelijk of geheel verwijderen van het hemd.

Ik merk dat de meeste klanten het oog ook wat willen geven, als het dan geen kwaad kan doe ik het voor ze. Het is dus niet zo dat wij dat geheel niet doen. Meestal wel in de uitlaatpport.

Je moet altijd de voors en tegens afwegen.

Ps. In mijn ogen heeft iets pas zin als de testbank het kan bevestigen, als het om vermogen gaat.

Kijk eens naar mijn lijfspreuk en tevens " levensmotto "
 
Maar als tuner zijnde heb je nog steeds niet aangegeven of het wel degelijk nut heeft. En eventueel een kleine toelichting.
Zou wel fijn zijn.

Of is dit zon tuners geheim?
 
Veel mensen bedenken niet wat er gebeurt in hun carters. Die hemden zitten namelijk alleen in de weg als de uitlaat aan het zuigen is uit het carter/membraan. Als je veel cartedruk heb en een slechte uitlaat maakt et dus weinig uit. Maar als je bv. een vtm of een team 2000 heb, zou ik daar maar eens naar gaan kijken.
 
Pics...

Evo1.jpg


Evo2.jpg


:)
 
Ik heb het vaker gezien, en zie het voordeel er niet van in... Op het moment dat het mengsel de spoelers ingaat, zit de zuiger in z'n ODP, dus het mengsel kan niet vrijer lopen als voorheen... Of is dit i.c.m. een andere zuiger?
 
Originally posted by Twin
Dat is niet waar ik op doelde, het gaat in mijn vraag om het gedeeltelijk of geheel verwijderen van het hemd.

Ik merk dat de meeste klanten het oog ook wat willen geven, als het dan geen kwaad kan doe ik het voor ze. Het is dus niet zo dat wij dat geheel niet doen. Meestal wel in de uitlaatpport.

Je moet altijd de voors en tegens afwegen.

Ps. In mijn ogen heeft iets pas zin als de testbank het kan bevestigen, als het om vermogen gaat.

Kijk eens naar mijn lijfspreuk en tevens " levensmotto "

Maar, heb je er weleens mee getest? Heb je een flowbank oid? Of testen van een flowbank ermee gezien? Ik vraag het niet alleen aan jou, maar iedere tuner mag antwoorden...
Het lijkt me namelijk dat zoiets wellis zwart op wit mag komen te staan...

Oja, halen we met die druppel trouwens niet aerodynamica (druppel, vliegtuigvleugel) en vloeistofmechanica door elkaar?
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Opvallend vind ik, dat de tuners die dit toepassen zich stil houden... 3-BR/XSH/JS/IS/GS/FKT kunnen misschien wat licht brengen in deze toch wat troebele situatie...

*edit* Ik beweer niet dat alle van bovenstaande tuners het toepassen, maar ook mensen die het NIET toepassen hebben daar hun redenen voor, dus ook een opinie...

Ik maak de spijltjes in de spoelkanalen niet scherp. En dat is idd in tegenstelling tot een hoop anders tuners. Naar mijn mening verstoor je met een scherpe spijl de spoeling meer dan met een afgeronde spijl.
 
Heb gewoon polini B zuiger, is niet aangepast volgens mij.
Verder is het hemd achter die puntjes ook heel scherp gemaakt naar binnen toe.
 
Originally posted by Sjoerd
Maar, heb je er weleens mee getest? Heb je een flowbank oid? Of testen van een flowbank ermee gezien? Ik vraag het niet alleen aan jou, maar iedere tuner mag antwoorden...
Het lijkt me namelijk dat zoiets wellis zwart op wit mag komen te staan...

Oja, halen we met die druppel trouwens niet aerodynamica (druppel, vliegtuigvleugel) en vloeistofmechanica door elkaar?

Aerodynamica en hydrodynamica lijken erg veel op elkaar, maar de druppel vormt zich naar de luchtstoom om hem heen, dus is het aerodynamica.
 
Inderdaad, daarom vraag ik mij af, het misschien bij "hydrydynamica" anders werkt... Maargoed, ik leer dat niet op mijn economische opleiding ;)
 
Wij doen het over het algemeen wel maar ook alleen als we de rest van de spoelkanalen ook bewerken. Mijn mening is dat het wel zin heeft maar dat je het wel goed moet doen. Als je echt alleen de bovenste paar milimeter puntig maakt stuur je het mengsel juist in een andere richting. Verder denk ik niet dat er een wereld van verschil in zit trouwens of je het nu wel of niet doet maar alle kleine beetjes helpen.
 
Ja, een wereld van verschil maak je echt niet met die kleine dingen... Mijn ervaring leert dat het grote verschil te behalen is met het verbouwen van de poorten...
 
Back
Top