Van Nistelrooij bekritiseert Van Basten
AMSTERDAM - Vanuit Madrid is de aanval geopend op bondscoach Marco van Basten en diens wijze van selecteren. Volgens Ruud van Nistelrooij laat Van Basten zich leiden door persoonlijke voorkeuren en weigert hij, om ‘moeilijk gedoe’ in de nationale ploeg te vermijden, ‘bepaalde persoonlijkheden’ te selecteren.
Vanuit Madrid is de aanval geopend op bondscoach Marco van Basten en diens wijze van selecteren. Volgens Ruud van Nistelrooij laat Van Basten zich leiden door persoonlijke voorkeuren en weigert hij, om ‘moeilijk gedoe’ in de nationale ploeg te vermijden, ‘bepaalde persoonlijkheden’ te selecteren.
De spits van Real Madrid verwoordt zijn onvrede deze week in het blad Sportweek. Sinds het wereldkampioenschap in Duitsland maakt Van Nistelrooij, evenals trouwens Van Bommel, geen deel meer uit van het Nederlands elftal.
In het interview trekt Van Nistelrooij de integriteit van Van Basten in duidelijke bewoordingen in twijfel. ‘Het jammere is dat de bondscoach zich niet alleen laat leiden door voetbalkwaliteiten van spelers, maar ook door andere dingen. Ik noem dat het ‘’ik mag je-gehalte’’. Dan kan hij op persconferenties wel zeggen dat het met mijn voetbalkwaliteiten te maken heeft, maar dat is niet geloofwaardig.’
Van Basten wordt vaker verweten dat hij bij voorkeur jonge, volgzame spelers selecteert. Behalve Van Nistelrooij en Van Bommel worden bijvoorbeeld ook (mondige) spelers als Davids en Seedorf door hem genegeerd.
In Sportweek zegt Van Nistelrooij: ‘Ik schijn er nu niet meer bij te horen. Terwijl ik denk dat het Nederlandse publiek er recht op heeft om de beste spelers van het land te zien. Ik vind dat ik erbij hoor.’
Van Nistelrooij was op het WK aanvankelijk de eerste keus van Van Basten, maar na de laatste groepswedstrijd, tegen Argentinië, werd hij in de aanval vervangen door Dirk Kuijt. De bondscoach stelde de pers daar eerder van op de hoogte dan de speler zelf. Dit tot groot ongenoegen van Van Nistelrooij, die daarover zijn beklag deed in het bijzijn van de voltallige spelersgroep.
Na het WK keerde hij niet terug in de nationale selectie. Van Basten geeft de voorkeur aan Huntelaar en Kuijt. Van Nistelrooij: 'Het is wel heel erg rigoureus allemaal. Als ik de hand in eigen boezem steek, kan ik alleen maar raden. Misschien vond hij mijn houding de laatste dagen op het WK niet goed. Misschien beviel de manier waarop ik me geuit heb hem niet. Ik ben opgekomen voor mezelf, als mens. Dat is in de groep gebeurd, waar iedereen bij was. Misschien vond hij dat verkeerd. Ik weet het niet. Alleen Van Basten weet het.’
Ik vrees dat ik het met van Nistelrooij eens ben, in vergelijking tot Kuyt is hij imo 'beter'.