Fulltime werken, wat voor werk doe jij?

Tja, er zijn er zoveel die er maar n beetje met de pet naar gooien en dan uiteindelijk spijt krijgen.. Op wat voor niveau dan ook.

Dat komt deels ook door de welvaart in dit land vermoed ik.
Ik denk dat als je een paar 3e wereldkinderen dezelfde faciliteiten als wij krijgen zou bieden dat ze tot op het bot gemotiveerd zouden zijn om hun school zo goed mogenlijk af te ronden.

Ik vind het een beetje raar wat er gezegt word over nivo enz. Het is gewoon algemeen bekend en in de praktijk gebleken, dat er een hoop mensen van de MBO handiger zijn dan de HBO mensen. Dit komt omdat er meer in de praktijk geleerd word. Zoals JohnB zegt klopt precies. Er zijn mensen met veel hersens en 2 linker handen, en mensen die simpeler zijn maar goed met hun handen kunnen werken. Zet deze 2 bij elkaar en je kan bij wijs van spreken een bedrijf beginnen. Als je dus en slim bent en handig, ben je eigenlijk bijna geniaal en bijna altijd verzekerd van succes.

Dit is mis een beetje vaag uitgelegt maar wel hoe ik het in de praktijk zelf zie.

Ben overigens fulltime trekkerchauffeur / loonwerk. zaterdag werk ik nog bij een bollekwekerij. En heel soms zondag wat rommelen. Lekker aant werk vind ik wel belangrijk.
Heb overigens 3 van de 4 jaar afgemaakt electro opleiding nivo 4. Was gezakt op autocad. Was supervaag hoe het allemaal liep. Was uiteindelijk wel goed ook. Ik trok het niet meer en was er letterlijk helemaal klaar mee. Was superdruk en kon geen 10 min meer op me plaats zitten. Ws ga ik volgend jaar weer een opleiding volgen. Ben weer een beetje tot rust gekomen denk ik:P

Imo is een opleiding en diploma gewoon erg belangrijk.. Daarbij maak ik geen verschil tussen iemand die de uni heeft afgerond, of iemand die MBO heeft gedaan.. Wanneer ze allebei tevreden zijn met wat ze bereikt hebben, en met wat ze doen, is het prima toch?

Al denk ik wel dat je met een goede opleiding een stapje voor hebt.. Momenteel is het misschien anders, maar wanneer de arbeidsmarkt erg krap is, zal toch vaak degene gekozen worden die beste diploma's heeft..

Niet waar , dan wordt er juist gekeken naar de kwaliteiten. Want dan wil men het beste voor zn geld en niet 1 of ander groentje dat net van school komt.

Dan nemen ze eerder iemand aan met deelcertificaten en voornamelijk werkervaring

Ik werk bij corus.
Nu een tijd voorschepen lossen met staalrollen.
En volgend jaar ga ik voor proces operator leren, incl vapro cursus:)

Niet waar , dan wordt er juist gekeken naar de kwaliteiten. Want dan wil men het beste voor zn geld en niet 1 of ander groentje dat net van school komt.

Dan nemen ze eerder iemand aan met deelcertificaten en voornamelijk werkervaring

Dat hangt uiteraard van de sector af. Wanneer er gevraagd wordt om een academicus, kom je met deelcertificaten niet in aanmerking voor de baan;)

academici wordt niet naar gevraagt over het algemaan. Die komen wel aan hun baan via de opleiding dmv stage en projecten of via via.

Hoop blalbablalba

Wat is dat toch tegenwoordig met dat gelet op niveau. Het gaat om je vak wat je uitoefend. Bouwvakkers zijn allemaal MBO niveau. En wat denk je... die lui zijn onmisbaar voor de maatschappij. Heb je veel meer aan dan die kneusjes die allemaal die ICT ingaan en over 10 jaar werkeloos zijn omdat de automatisering zover is ontwikkeld dat er weer een grote schoonmaak komt.

Volgens mij snap jij niet helemaal wat ICT inhoudt, dus dan kan je er ook deze uitspraken niet over doen. Deze uitspraak getuigd echt LBO niveau, omdat je totaal niet weet waar je over praat :)

Waarom die discussie over het niveau.
Ik volg een opleiding tot digital media designer op het grafisch lyceum in Rotterdam (MBO Niveau 4).
Als ik ga solliciteren voor een baan wordt er niet eens naar mijn diploma gevraagd. Er wordt gekeken naar wat ik kan. Denk maar niet dat mijn portfolio er minder goed uit ziet als die van een HBO student.

Bij het bedrijf waar ik werk loopt een HBO stundente stage die een jaar over heeft geslagen omdat ze het zo goed doet op school. Helaas bakt ze er in het bedrijf niks van. En krijgt zij nu alle kut klusjes.

Nog een voorbeeld:

Mijn vader heeft ook een MBO opleiding gedaan. Hij is dus op MBO niveau begonnen maar heeft nu toch een dik betaalde baan als manager (Waar nu eigenlijk een HBO opleiding voor nodig is).

Om een lang verhaal kort te maken:
Naar mijn idee boeit je opleiding helemaal niks. Je diploma is een opstapje om op het begin een baan te krijgen. Maar als je een dik salaris wilt krijgen, dan zal je jezelf toch echt keihard moeten gaan bewijzen in het bedrijfs leven. Met of zonder hoge opleiding.
Dat is niet geheel vanzelfsprekend. Dit kan komen of omdat je pa gewoon HBO denkniveau heeft of hij heeft veel geluk gehad.
Als jij niveau 4 MBO hebt gedaan, maar je had LBO niveau dat was je hoogstwaarschijnlijk niet terecht gekomen, in dat geval zegt een papiertje niet zoveel. Maar met een HBO papiertje is deze stap wat reeeler tegenover een MBO'er.
Mij pa heeft ook HBO gedaan, maar is wel gemeentescretaris/algemeen directeur van de gemeente. Ook niet echt iets wat je zomaar met HBO kan halen. Dat ligt gewoon aan jezelf. Hij is zeer gehaaid en pakt het goed aan, en dan kan je ver komen :)

Tevens vind ik de hedendaagse jeugd ook erg verwaand en verwend. Willen meteen topsalarissen binnenhalen en accepteren het dikwijls niet dat ze zoals altijd onder aan de ladder moeten beginnen.

Daarbij vind ik ook dat als jij zo van school af komt je niets te eisen heb. Heb je al werkervaring etc dan is het een ander verhaal.

Roerend mee eens, helaas is de markt (as we speak) redelijk overspannen, en worden er riante start salarissen betaald om uberhaupt mensen binnen te krijgen in bepaalde sectoren. Maar zeker bij de grote bedrijven, kan je er ook weer zo weg zijn.

Mij pa heeft ook HBO gedaan, maar is wel gemeentescretaris/algemeen directeur van de gemeente. Ook niet echt iets wat je zomaar met HBO kan halen. Dat ligt gewoon aan jezelf. Hij is zeer gehaaid en pakt het goed aan, en dan kan je ver komen :)

Met alle respect, maar de overheid vind ik geen graadmeter. Als er ergens structureel iets verkeerd zit hoe er met personeel wordt omgegaan en competentie's is het bij een groot deel van de gemeentes.

Met alle respect, maar de overheid vind ik geen graadmeter. Als er ergens structureel iets verkeerd zit hoe er met personeel wordt omgegaan en competentie's is het bij een groot deel van de gemeentes.

Idd, in de belgië is dat juist hetzelfde.. vriendjespolitiek, niet meer en niet minder.

Volgens mij snap jij niet helemaal wat ICT inhoudt, dus dan kan je er ook deze uitspraken niet over doen. Deze uitspraak getuigd echt LBO niveau, omdat je totaal niet weet waar je over praat :)

Ik zie dat je van 1986 bent. Logisch dat je het dan niet snapt. Jij was toen aan het flippo sparen toen de grote ICT oorlog bezig was. Eerst mensen riant betalen en paaien met mooie auto's. Paar jaar later werkeloos.

Die periode komt er nu ook weer aan.

hangt van je diensttijd af, zit ong rond de 1300 euro in de maand.
uitzendingen en oefening maken het echt leuk qua geld.
maar persoonlijk vind ik dat je zoiets niet voor het geld moet doen.

Kreeg wel een leuk aanbod via iemand uit m'n straat..
Supervisor bij piping laswerkzaamheden in India :)
6 weken erheen, 2 weken thuis, 6 weken heen, 2 weken thuis enz. Onderdak, ticket, eten enz allemaal betaald. Jaartje lang voor 1200euro p/dag.. Helaas net te weinig ervaring voor :) Hij krijgt regelmatig dat soort klusjes dus volgend jaar maar is kijken!

Back