Fulltime werken, wat voor werk doe jij?

In het leger kan je gewoon doorleren hoor. Defensie is een prima werkgever. Ben wel eens naar een opendag geweest en dat zag er prima uit. Na 4 jaar KMA heb je ook gewoon een bachelor graad.

Hoop blalbablalba

Wat is dat toch tegenwoordig met dat gelet op niveau. Het gaat om je vak wat je uitoefend. Bouwvakkers zijn allemaal MBO niveau. En wat denk je... die lui zijn onmisbaar voor de maatschappij. Heb je veel meer aan dan die kneusjes die allemaal die ICT ingaan en over 10 jaar werkeloos zijn omdat de automatisering zover is ontwikkeld dat er weer een grote schoonmaak komt.

In handarbeit zal altijd goed betaald werk zijn. Lassers , loodgieters , plaatwerkers , bouwvakkers etc etc.

Enne Spaar maar een hoop weg , want er komt een dag dat je weggaat bij het leger en dan doe je finacieel een grote stap achteruit

tuurlijk vakwerk word voor betaald, hoor je mij ook niet ontkennen.
onmisbaar betekent niet dat je een goede baan hebt.
ben je beerputleeghaalventer ben je ook onmisbaar maar of je dan een goede baan hebt?
ik ben van mening dat je moet doen wat je leuk vind, maar ook verder moet gaan denken over je toekomst.

enne soiezo verdient defensie niet bijzonder veel hoor, maar ik heb plezier in mijn werk en wil dit ook blijven doen.
dus van die "trap erachteraan" koop ik niets wijsneus.

Waarom die discussie over het niveau.
Ik volg een opleiding tot digital media designer op het grafisch lyceum in Rotterdam (MBO Niveau 4).
Als ik ga solliciteren voor een baan wordt er niet eens naar mijn diploma gevraagd. Er wordt gekeken naar wat ik kan. Denk maar niet dat mijn portfolio er minder goed uit ziet als die van een HBO student.

Bij het bedrijf waar ik werk loopt een HBO stundente stage die een jaar over heeft geslagen omdat ze het zo goed doet op school. Helaas bakt ze er in het bedrijf niks van. En krijgt zij nu alle kut klusjes.

Nog een voorbeeld:

Mijn vader heeft ook een MBO opleiding gedaan. Hij is dus op MBO niveau begonnen maar heeft nu toch een dik betaalde baan als manager (Waar nu eigenlijk een HBO opleiding voor nodig is).

Om een lang verhaal kort te maken:
Naar mijn idee boeit je opleiding helemaal niks. Je diploma is een opstapje om op het begin een baan te krijgen. Maar als je een dik salaris wilt krijgen, dan zal je jezelf toch echt keihard moeten gaan bewijzen in het bedrijfs leven. Met of zonder hoge opleiding.

tuurlijk vakwerk word voor betaald, hoor je mij ook niet ontkennen.
onmisbaar betekent niet dat je een goede baan hebt.
ben je beerputleeghaalventer ben je ook onmisbaar maar of je dan een goede baan hebt?
ik ben van mening dat je moet doen wat je leuk vind, maar ook verder moet gaan denken over je toekomst.

enne soiezo verdient defensie niet bijzonder veel hoor, maar ik heb plezier in mijn werk en wil dit ook blijven doen.
dus van die "trap erachteraan" koop ik niets wijsneus.

Je hoeft mij geen wijsneus te noemen en het was ook geen trap erachteraan. Was meer informatief bedoelt , want de verhalen die ik hoor van collega's die bij de marine hebben gezeten waren niet mis , Financieel.

Doelde meer op de toekomst van het huisje boompje beestje verhaal.
Vaak verlaten mensen dan defensie voor een "gewone" baan.

En over het andere , het valt mij gewoon op dat men teveel waarde hecht aan een niveau en ik kan me daar eerlijk gezegt een beetje aan irriteren.

De een is de ander niet. Pietje doet een master opleiding omdat hij goed kan leren , maar weer ondertussen niet hoe hij een ikea kast inelkaar moet zetten om een voorbeeld te noemen.

En klaas heeft moeite met leren , maar bouwt ondertussen complete huizen etc.

je moet naar je eigen verlangens en kunnen kijken. En als je dan een stapje onder je lerend kunnen zit moet dat geen probleem zijn.

Zoals Funk Dm ook zei , je moet met een goed gevoel naar je werk gaan.

Tevens vind ik de hedendaagse jeugd ook erg verwaand en verwend. Willen meteen topsalarissen binnenhalen en accepteren het dikwijls niet dat ze zoals altijd onder aan de ladder moeten beginnen.

Ik irriteer me aan het feit als mensen gaan zeggen dat een mbo niveau 4 diploma niks voorstelt, vandaar mijn reactie betreft het feit dat niveau 4 prima is.

John, vergeet je niet dat bijna elk bedrijf bizar veel mensen nodig heeft, dat geeft je ook de kans om gewoon meer te eisen, want ze hebben toch wel mensen nodig.

Welke bedrijven zijn dat dan?

Grote bedrijven zijn alleen maar aan het reorganiseren , automatiseren met als gevolg dat er mensen op straat komen.

Daarbij vind ik ook dat als jij zo van school af komt je niets te eisen heb. Heb je al werkervaring etc dan is het een ander verhaal.

Ik irriteer me aan het feit als mensen gaan zeggen dat een mbo niveau 4 diploma niks voorstelt, vandaar mijn reactie betreft het feit dat niveau 4 prima is.

John, vergeet je niet dat bijna elk bedrijf bizar veel mensen nodig heeft, dat geeft je ook de kans om gewoon meer te eisen, want ze hebben toch wel mensen nodig.

MBO nivo 4 stelt in principe ook niks voor. Dat nivo is huilen met de pet op man 8P

Maatje van me deed Transport en Logistiek op nivo 4, dus ik heb "de inhoud" gezien.

Naar mijn idee boeit je opleiding helemaal niks. Je diploma is een opstapje om op het begin een baan te krijgen. Maar als je een dik salaris wilt krijgen, dan zal je jezelf toch echt keihard moeten gaan bewijzen in het bedrijfs leven. Met of zonder hoge opleiding.

Precies, ik heb mijn MBO Bouwkunde niet afgemaakt, heb wel ondertussen 3 jaar AutoCAD gekregen en puur alleen omdat ik die ervaring heb ben ik aangenomen bij het bedrijf waar ik zit. Zit er dus met alleen me VMBO-t tussen HBO'ers!

Mijn oude stage had liever een MBO'er dan een HBO'er want die gasten hebben veel theorie en amper praktijk, iets wat je op je MBO weer wel hebt en dus daar je voordeel mee hebt.

Precies, ik heb mijn MBO Bouwkunde niet afgemaakt, heb wel ondertussen 3 jaar AutoCAD gekregen en puur alleen omdat ik die ervaring heb ben ik aangenomen bij het bedrijf waar ik zit. Zit er dus met alleen me VMBO-t tussen HBO'ers!

Mijn oude stage had liever een MBO'er dan een HBO'er want die gasten hebben veel theorie en amper praktijk, iets wat je op je MBO weer wel hebt en dus daar je voordeel mee hebt.

MBO en dan HBO, best off both worlds +pippi+

HBO is praktisch genoeg, elke blok wel 2 of 3 grote projecten :)

MBO nivo 4 stelt in principe ook niks voor. Dat nivo is huilen met de pet op man 8P

Maatje van me deed Transport en Logistiek op nivo 4, dus ik heb "de inhoud" gezien.

Kom jij dan maar de Vapro C operator opleiding volgen, als je dat nog steeds appeltje eitje vind, dan zwijg ik :P

Niet om het een of ander Dennis, maar ik zwijg altijd als ik mensen om me heen over hun studie hoor (puur omdat ik iedereen respecteer om wat hij/zij doet). Of dit MBO/HBO of Universitair is. Maar ik denk wel dat sommige tentamens op de Uni gewoon veel meer tijd/energie vergen dan een doorsnee toets op het MBO. Wiskunde toetsen van MBO laatste jaar (nivo 4) had ik in VWO 4 al gehad.

ik loop nu 1 jaar rond in de werkplaats van een apparaatbouw en constructie bedrijf. Daarvoor 1 jaar HTS autotechniek gedaan, maar daar vond ik teveel theoretisch gezwam omheen , dus interesse weg en gezakt op wiskunde / mechanica. Wist niet wat ik wilde en ben dus maar aan de gang gegaan in de praktijk. Iedereen zegt "je moet niet gaan werken , want je gaat daarna nooit meer leren". Ik ben echt super blij nu dat ik van alles leer daar, zagen knippen zetten lassen mig / tig , constructies bouwen etc. Want de gemiddelde student zal je NEVER NOOIT op de werkvloer tegenkomen na zijn opleiding etc, en dan mis je toch wel heel belangrijke praktijk informatie :) Wil wel weer wat gaan doen kwa school, maar geen idee wat, dus ik werk totdat ik echt iets leuks zie (anders verkloot ik het weer). Toekomstdroom is een eigen bedrijf in weetikveel wat :)

http://www.blomopmeer.nl/?pagina=begin

Last edited:
Dat heeft allemaal met het vak te maken.

Transport en logistiek wat jij aangaf als voorbeeld is idd niet veel bijzonders.

Maar technische MBO opleiding exlcusief automonteur leer je wel degelijk iets. Die opleidingen zijn vooral op de practiesche kant gericht.

Las ik nu goed dat iemand die het vertikt om punten noch komma's te gebruiken, daar niet meer op wordt afgerekend, maar wordt ondersteund door mods die hem feliciteren met z'n MBO3? Heb het een en ander gemist hier op forum denks..

Om ontopic te blijven, werk fulltime bij Pearle Opticiens en verdien bar weinig. Komend jaar nog even fulltime werken, soliciteren bij andere bedrijven, en dan weer een leuke studie gaan doen. Heb het werken wel weer een beetje gehad dan denk ik.

:*

De een is de ander niet. Pietje doet een master opleiding omdat hij goed kan leren , maar weer ondertussen niet hoe hij een ikea kast inelkaar moet zetten om een voorbeeld te noemen.

En klaas heeft moeite met leren , maar bouwt ondertussen complete huizen etc.

Dat vind ik zo'n zwak argument, alsof je mensen in kunt delen in groepen die 'goed kunnen leren' (wat aan intelligentie gekoppeld is) of 'handig zijn' (is ook gekoppeld aan intelligentie). Iemand die goed kan leren is waarschijnlijk intelligenter dan iemand die een praktische opleiding volgt. Dus als hoger opgeleiden voor een praktische opleiding hadden gekozen, waren ze waarschijnlijk beter geweest in de praktijk dan Klaas.

Naar mijn idee boeit je opleiding helemaal niks.

emo.gif

maar dat hebben de hoger opgeleiden niet, dus word klaas er niet minder op..

me zus heeft nu hbo accountancy afgerond, en voelt zich gelijk beter dan minder opgeleiden, afschieten dat volk :)

Niet om het een of ander Dennis, maar ik zwijg altijd als ik mensen om me heen over hun studie hoor (puur omdat ik iedereen respecteer om wat hij/zij doet). Of dit MBO/HBO of Universitair is. Maar ik denk wel dat sommige tentamens op de Uni gewoon veel meer tijd/energie vergen dan een doorsnee toets op het MBO. Wiskunde toetsen van MBO laatste jaar (nivo 4) had ik in VWO 4 al gehad.

Vergeet niet dat sommige mensen net zoveel tijd moeten steken in een tentamen van het MBO als de doorsnee uni-student die dat voor zijn tentamen moet doen..
Sommige mensen kunnen gewoonweg niet leren en dan vergt een opleiding die voor jou relatief makkelijk is voor hun wel veel energie :)
Beetje kortzichtige reactie van je..

Dat vind ik zo'n zwak argument, alsof je mensen in kunt delen in groepen die 'goed kunnen leren' (wat aan intelligentie gekoppeld is) of 'handig zijn' (is ook gekoppeld aan intelligentie). Iemand die goed kan leren is waarschijnlijk intelligenter dan iemand die een praktische opleiding volgt. Dus als hoger opgeleiden voor een praktische opleiding hadden gekozen, waren ze waarschijnlijk beter geweest in de praktijk dan Klaas.

Als jij daarin geen onderscheid kan maken dan geeft dat een gebrek in je mensenkennis aan.

Want zo zijn de feiten nou eenmaal , je ziet het zelfs hier op het forum.
Sommige lui kunnen rekenen als een Einstein , maar hun simpele scootertje afstellen zit er niet bij.

Handigheid en/of leren is iets wat in je zit.

Ik zeg dat ze niet in te delen zijn in die TWEE groepen, er zijn veel mensen die goed kunnen leren EN handig zijn, omdat het beiden met intelligentie te maken heeft. Het indelen van mensen in twee groepen met ieder slechts één sterke kant getuigt van een gebrek aan mensenkennis.

@ruud.: Ik probeer jullie er niet van te overtuigen dat mensen met een praktische opleiding 'minder' zijn, laat dat duidelijk zijn, ik ben niet zo verwaand als jouw zus;)

Vergeet niet dat sommige mensen net zoveel tijd moeten steken in een tentamen van het MBO als de doorsnee uni-student die dat voor zijn tentamen moet doen..
Sommige mensen kunnen gewoonweg niet leren en dan vergt een opleiding die voor jou relatief makkelijk is voor hun wel veel energie :)
Beetje kortzichtige reactie van je..

Beetje jammer vind ik dan de mensen die maar MBO gaan doen, puur uit gemakzucht en luiheid.. Ik gun het de minder-makkelijk-lerenden voor de volle 100%, verder dus no offence. Heb je wel het koppie voor HBO, maar werk je liever met je handjes, waarom dan idd geen MBO?

Back