Toen ik mijn mavo t afmaakte (gymnasium advies, en begonnen op havo/vwo). Wilde ik het liefst zo snel mogenlijk naar de hbo elektronica opleiding.
Met die intentie begon ik dus aan mijn opleiding mbo elektronica, maar na 2 jaar begon ik te realizeren dat elektronica leuk is, maar ik werktuigbouw ook zeer interessant vond. Ondertussen werkte ik bij een metaalconstructie bedrijf en heb daar zodoende veel ervaring opgedaan. De bedoeling was toen eigenlijk om na mijn mbo electro, een hbo wtb opleiding te volgen.
Best of both worlds zullen we maar zeggen, echter toen ik er langer over nagedacht had kwam het in me op dat een technische hbo'er vaak tekenaar is en voornamenlijk goed ik een klein stukje van de techniek.
Maar dat stond me niet zo aan, je blijft altijd in je eigen hoekje..
Op een gegeven moment was ik op een opendag van het hbo en zag daar de opleiding technische bedrijfskunde. Ik vroeg aan n leraar wat de opleiding inhield en wat een tbk'er zijn inhoud. Het Bedrijfskunde problemen oplossen leek me heel erg leuk, voldoende afwisseling doordat er bijna altijd in projecten word gewerkt en van alle markten thuis.
In september begin ik dus aan deze opleiding na dit jaar een instapcursus wiskunde van 14 weken op het hbo gevolgd te hebben (de havo wiskunde was te lang geleden en op het mbo is het om te huilen) Deze cursus was eigenlijk bedoeld voor elektro hbo'ers. Maar ik kon ook inplaats van netwerken enz wat uurtjes bedrijfskunde volgen daar. Na een paar lessen was ik helemaal om
. In september begin ik aan de tbk opleiding, en heb er best wel zin in.
Ik denk op het moment dat ik nog ga proberen een master er achteraan te halen, want de opleiding wordt gewoon 'te doen' geacht mits je een beetje inzet toont..
Maar dan, ik heb altijd gewilt om voor mezelf te beginnen. Dat kan als tbk'er met ook wat technische kennis in een heel legio aan richtingen.
Het is allemaal nog zo'n 4/5 jaar weg dat ik eventueel afstudeer, maar ik zit te denken om voor die tijd al voor mezelf te beginnen als ik precies weet wat ik wil gaan doen. Daarnaast heb ik als beginnende 23/24'er financieel niks te verliezen en het lijkt me een leuke uitdaging.
Dus wie heeft er ervaring mee?