werken of leren

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, maar ik ben gewoon door gaan leren, waarom 2 jaar mbo weggooien? Probeer die 2 jaar af te maken haal je mbo diploma en kijk dan wat je wilt gaan doen, of het leger of doorgaan in een andere richting op het hbo.
 
Ik ben net gestopt met me opleiding Logistiek&Economie op de HES. De stof interesseerde me totaal niet en was dan ook helemaal niet gemotiveerd. Ouders uiteraard niet blij, maar waren niet echt verrast toen ik het vertelde :?

Mijn geval is misschien wat anders omdat het mijn eerste jaar was, nou ja....half jaar :p Ik had de opleiding genomen, omdat ik gelijk verder wilde gaan na de havo. Ik wist totaal niet wat ik wilde gaan doen, maar die opleiding leek me wel wat. Maar uiteindelijk was het helemaal niks. Hele tijd over bloemen praten van de veiling naar de koper :L

Werk al 3jaar bij de C1000 als bijbaantje, waar ik wel wat extra uur terecht kan. Maar als ik daar werk denk ik bij mezelf.....hier ligt mijn toekomst niet (kijkt naar collega van 35 die vakken vult). Werk van niveau nul (no offence voor de mensen die zich aangesproken voelen), veranderd nooit wat daar.

Dan ga je beetje denken.... werken met school combineren, dus 4dagen werken 1dag school. Dat lijkt mij persoonlijk best moeilijk. Je werkt...komt thuis....moe...dus geen zin meer in huiswerk etc.

Ik ga denk in september beginnen aan de IVA in driebergen. Auto's interesseren mij best veel. Dus op gebied lijt het mij wel wat.
Maja eerst maar is de opendag bekijken hehe.

Tis vooral eerst kijken waar je interesse ligt. Wil je gaan werken met wat je nu leert??
Je vind werken in de werkplaats leuk zeg je....ik zou dat dan gaan doen. Het gaat er uiteindelijk om dat je in de toekomst elke dag met plezier naar je werk gaat.
 
Ossje said:
Ik ga denk in september beginnen aan de IVA in driebergen. Auto's interesseren mij best veel. Dus op gebied lijt het mij wel wat.
Maja eerst maar is de opendag bekijken hehe.

Tis vooral eerst kijken waar je interesse ligt. Wil je gaan werken met wat je nu leert??
Je vind werken in de werkplaats leuk zeg je....ik zou dat dan gaan doen. Het gaat er uiteindelijk om dat je in de toekomst elke dag met plezier naar je werk gaat.


opendagen zuigen naar de open dagen waar ik ben geweest vertellen ze allemaal dingen die niet waar zijn. helemaal bij mij opleiding die ik volg/volgden
er werden allemaal dingen vertelt dit ga je doen dat ga je doen wat daar van waar was is hooguit 40% dus opendagen zien er leuk uit maar geloof er maar weinig van.
 
Funk_dm said:
30ste naar doorn :)

Dat word dan aardig vroeg op staan voor je :p, er rijden enkel tussen half 9 en half 10 bussen richting de kazerne in Doorn. Vanaf station Driebergen-Zeist
 
Funk_dm said:
het motiveert gewoon niet dat als je je kei hard inzet voor een som dat het niet lukt ook met de hulp van verscheidene leraren.
zelfs onder de bijles wist 1 van de leraren het te presteren om weg te gaan en niet terug te komen.
ik heb de laatste 6 jaar niet uitgevoerd, onderbouw was te makkelijk, heb ik ik schommelde tussen mavo en havo, mavo gedaan.

3e klas vmbo kader metaalektro gedaan 4e ook diploma gehaald met een 7 gemiddeld.

nooit een fuck gedaan zelfs mijn examen opdracht metaal bewerking heb ik nooit ingeleverd, en mijn elektro opdracht heeft de leraar werkende gemaakt.

ik ben dus ook lui geworden maar de praktijk die we nu hebben zoals :

lasjes leggen
torentjes draaien
bakjes vouwen
draaien
frezen

heb ik allemaal al gehad.
dus ik zet me daar ook niet voor in.
Dat heb ik nu ook met me MBO detailhandel :X (niveau 4, BOL)

Ik wil gewoon erg graag naar HBO Small Business & Retailmanagement (eindelijk eens wat op niveau doen :rolleyes: ) maar ik mag daar nog niet beginnen omdat ik nog 1 jaar mbo moet. (dit jaar + komend jaar).

Ik verveel me soms dood in de lessen, discussies die uitlopen (vb. Algemene Economie [doorstroom module], discussie over wereld economie, inflatie. Waar komen we uit? Politieke discussie over het feit dat ze in china maar 1 kind mogen krijgen :| Net of je daar OOIT nog wat aan hebt in een eigen winkel met motoren).

Daarnaast is de klas/school ook niet echt motiverend, sommige gasten zijn gewoon NOOIT aanwezig (alleen met proefwerken) en daar wordt gewoon geen f*ck aan gedaan. Mensen die wel altijd aanwezig zijn worden er dan uitgezet met alle gezeik van dien als ze eens keer niet opletten.
Daarnaast willen ze nu weer terug naar een 50 minuten roost ipv 45, wat dus inhoud (gezien ik veel 10e uren les heb) dat ik ipv half 5 pas om 17.15uur uit ben. Daarna heb ik nog 1 UUR reistijd in een gare BBA bus om thuis te komen. Zelfde geld s'morgens ook trouwens, veelal om 8.30 uur al les, wat inhoud: 7.30 bus, 6.45 opstaan. Tis gewoon belachelijk hoeveel lessen er tussendoor uitvallen en hoeveel vaste tussenuren wij hebben :|
Voor mensen uit de omgeving is dat geen probleem, die fietsen ff op en neer naar huis, maar wat moeten wij, als mensen van veraf? Beetje gaar in de aula zitten? (welke overigens in de planning staat dat hier na 15uur niemand meer mag zijn in het nieuwe regelement)

Meestal kan ik me nog wel vermaken met het surfen op scooterfora, profielen en chics kijken, maar na paar uur heb je de meeste nieuwe posts ook al wel gehad en de (zeldzame) mooie dames op school zien er ook elke dag hetzelfde uit (op kleding na dan he).

Maar jah, ik moet me er nog maar doorheen slepen, ik wil perse naar de HBO SB&RM. Dan kan ik ook Bachelor achter me naam zetten, en als dat bevalt nog Master opleiding. Ik voel gewoon dat ik toeben aan het serieuze werk (op SB&RM wordt namelijk nog maar tussen de 5 en 12 lesuren per week gegeven, en ben je met projecten voor bedrijven bezig, zoals Groeiplannen schrijven, assortiments weizigingen berekenen, automatiserings risico bepalen, ondernemersplannen maken/wijzigen, etc).

Net wat al in de quote staat, van dit niveau word ik lui, en ik ben gewoon bang dat ik dan net zo laks word als nu op het HBO. Huiswerk weinig/nooit maken, beetje tekenen in lessen ipv opletten, nooit hoeven leren voor toetsen omdat ik die vaak toch met goede cijfers haal. Gezien hier op het HBO totaal geen controle meer op is (ook niet op aanwezigheid enzo, dat is gewoon eigen verantwoording) ben ik bang dat dat niet positief zal uitpakken.

Ik heb mijn doelstellingen gezet, en ik moet gewoon koste wat het kost die bereiken, hoe maakt me eigenlijk weinig uit. Ik had destijds gewoon de HAVO moeten kiezen ipv de MBO, had me achteraf ook nog eens 2 jaar gescheelt. Echter heb ik straks wel een MBO diploma op zak, wat ook niet onaangenaam is...
 
vandaag alleen al ving ik van 2 personen op(waarvan 1 onbekende) dat ze terug willen naar het oude systeem waar men lessen heeft, opdrachten krijgt en waar de leraren daadwerkelijk lesgeven.
vrijheid is leuk uiteraard maar teveel vrijheid niet!
vind het jammer dat het zo loopt, ik denk dat als het systeem zoals vroeger was dat ik nu geen enkel probleem had gehad :)

vorige scholen heb ik nooit hoeven leren ik pik alles vrij makkelijk op, mits er gewoon goed les gegeven word.
van dat systeem naar het systeem van nu, is gewoon een te grote omschakeling.
ik pik niets meer op, omdat ik geen fuck uitvoer merk ik vooral alleen, dat doen me klasgenoten maar ik zelf ook omdat ik hun verder geen problemen wil bezorgen.
heb nu 2.5 maand achterstand ongerveer, en zal morgen ofzo maar eens vragen naar een alternatieve opdracht die ik uiteraard zelf bedacht heb (zelfstandig les systeem) :p hopen dat dat mag aangezien de stof er in verwerkt zit en ik zal er wat leuks aan overhouden.
 
wanksta1 said:
wihi ik ook })

ben vandaag ook tot de conclusie gekomen dat ik echt ga stoppen

Nu lijkt het in je ogen de beste keuze te zijn. Omdat je gewoon NIKS meer voor school voelt en met welke argumentatie men ook aankomt, je trekt het niet meer.

Toch, over een paar jaar krijg je gegarandeerd spijt. Het is echt jammer dat mensen alleen maar op de korte termijn leven en niet een paar jaar verder kijken.

Ik had door problemen tijdens en na afstudeerstage zo de motivatie verloren, dat ik een half jaar niet meer naar school ben geweest, omdat het me niks meer kon rotten.

Tot je gaat bedenken dat je al ruim 3,5 jaar van je 4 jaar studie hebt gehaald, en met groete moeite bepaalde vakken hebt gehaald (vooral Propedeuse was echt rampzalig) dat ik me toch echt ging afvragen waar ik mee bezig was.
Al die moeite, al dat bloed, zweet en tranen, om nog maar te zwijgen van 4 x €1500 schoolgeld....
....Na half jaar weer contact met school gezocht. 3 maanden later was ik afgestudeerd.

Ik zou mezelf nu echt elk uur met me kop tegen de muur stoten als ik het had laten lopen....

Moraal van dit verhaal? Hoe hopeloos de situatie ook mag lijken en als (denk) je dat je studie toch niks is (en ik bedoel niet als je net in 1e jaar zit van een studie oid)
MAAK HET AF!

Dit is echt zo'n typisch geval van....had ik toen maar geluisterd..., waarom wilde ik het niet inzien....

Zo'n keuze nu, kan je hele leven een behoorlijke wending geven. Zoals al genoemd:

Moeilijk of helemaal geen baan kunnen vinden, of echt de gaarste banen.
Vrijetijd snoepende avondstudies etc etc.

Stay In School.
 
Folkert@MinaRally said:
Het is een basis. Het echte leren gebeurt in de praktijk. Echter het papiertje is en blijft goud waard.


kan nog altijd bij pappie gaan werken.

nee maar folkert zoals ik zei op msn die school helpt mij ook niet ff met het zoeken van een stage adres en dergelijke. en ik heb eem keer gespreek gehad met een groot bekend en goed bedrijf en die zeiden dat niks kon met deze opleiding in de tv wereld

maar jah ik heb nou een beslissing gemaakt kan nog veranderen maar denk het niet
 
dartmaster187 said:
Dat doe ik dus ook nu. Niveau 3 ben nu met stage bezig en dan klaar.
Daarna ga ik niveau 4 doen en dan denk HBO. Ik heb vaak zat mensen gezien die nu aant werk zijn. Nu verdienen ze leuk geld en kunnen ze een GTI rijden. Maar dat boeit me nix.

Ik doe nu 3e jaars niveau 4 Netwerkbeheerder. Ik heb echt alle jaren niks gedaan simpelweg omdat het niveau te makkelijk is. Hallo niveau 4 moet je wat van verwachten, en dan ga je leren te formateren :X dan neem je wel es vrij van een aantal lessen. Zolang je maar op de toetsing goed scoort. zal niemand daar een probleem van maken, het is je eigen verantwoordelijkheid. Mijn motivatie was ook ver te zoeken. Maar wel denkend aan mijn niveau 4 diploma, waarmee ze mij op bijna alle opleidingen wel toe moeten laten. Zit nu in mijn laatste stage periode waarna ik mijn diploma's voor MBO zal ontvangen. Ik heb geen idee wat ik hierna wil. Mijn huidige werkgever bied mij allemaal opleidingen aan op het werk. Opzich wel ideaal, werken en betaald leren, maar om daar nou de rest van mijn leven te werken? Nee, denk niet dat ik dat wil. Op dit moment kan ik geen beter betaalde baan krijgen dan ik nu heb.Ik werk na mijn stage regelmatig nog in de 3 ploegen.
08.30 tot 15.30 stage en dan van 16.00 tot 22.00 werken. Lange dagen maar kan wel mooi in mijn alfatje blijven rijden. Zou niet weten hoe ik zonder auto zo makkelijk mijn stage opleiding zou kunnen volgen. Vooral met betrekking tot niet afhankelijk openbaar vervoer etc etc. Als ik jouw was Dennis zou ik vragen om extra toetsen zodat je uitstel krijgt van vakken als jouw kennis beter is dan de rest van de klas. En het leren van de stof, er is vast niemand die het jouw beter kan uitleggen dan mensen op je stage plekken. Leraren zijn toch 80% zeker onder het niveau, dan een gemotiveerde leerling. Zeker met betrekking tot les geven. Hun wijze is les geven in wat HUN weten. Bij de marine/landmacht whatever wat je ook maar wou, lijkt makkelijk om voor alle problemen weg te komen, en het lichamelijke inzetten wat je zei lijkt je ook prima. Maar wat als je dat gehaalt hebt? Wat wil je dan? je hele leven in zo'n pakje met een aantal streepjes rondlopen? Er zal altijd een oorzaak gevolg verhaal zijn, maar de gevolgsituatie zal je maar het beste moeten overzien.
Een kantoorbaan voor iemand die graag met de handen werkt is moeilijk.
Maar probeer eerst geld te verdienen met je hersens. Werken met de handen kan altijd nog, laat staan het als hobbie erbij nemen. Ik wou eerst auto monteur worden. Maar doe dat nu liever als hobbie. Als je later leuk verdient kan je altijd nog je eigen constructie bedrijf whatever gaan beginnen, zeker met de juiste papieren.

deels allemaal offtopic, maar stay @ skool

Ciao Arjan
 
Funk_dm said:
het punt is dat de richting wel goed is maar de stof niet, mijn intresse ligt niet bij de tekenkamer of een andere hoge functie, ik wil de werkplaats in, dat is de enige plek waar ik mij kan vermaken op school.
ik zit er de laatste tijd dan ook regelmatig in mijn vrije tijd.

ik snap het punt "met diploma's verdien je meer" donders goed, maar wat heb ik in hemels naam aan geld als ik geen plezier heb in mijn werk.
ik heb geen zin om later dagen lang op een kantoortje te zitten met een computer en een rekenmachine, en allerlij constructies op afschuiving en stuik te berekenen bijv.

nou kan ik natuurlijk ook een niveau lager dan doe ik werkend leren, ik weet dat dat ook zuigt dus dat gaat zoiezo over.
dan kan ik nog een niveau lager naar niveau 2, heerlijk alle dagen naar de werkplaats.
zou hardstikke mooi wezen, alleen dan kom ik in een klas van kampers stakkers low lives en achterlijken die allemaal alle dagen lang lasjes leggen.
niets voor mij dus.

mariniers, dat zie ik niet als werk, ik zeg ook tegen iedereen dat ik er vooral heen ga om de training.
zodra ik in de sportschool ben vole ik me goed en zal ik ook mijn volle 100 % geven.

Waarom ga je dan geen niveau 2 opleiding doen, dat is werken/leren en daarmee kom je in de werkplaats terrecht.

Ik zelf doe installatie techniek niveau 4, maar ik wil juist een hoge functie krijgen want ik wil niet op de bouw lopen vanaf me 22ste oid.
Wij hebben ook een niveau 2 opleiding en daarmee kom je in de bouw terrecht.
Dan doe je toch zoiets?

(heeft niet het hele topic doorgelezen)

EDIT : zelfs niet jouw hele reply :D

Tja het is ff nadenken en een keuze maken :)
 
ik heb vandaag dus een gesprek gehad met een decaan over hoe het nu verder moest, ben al aangenomen voor een andere opleiding voor volgend schooljaar...

en daar kwam uit dat ik per direct kon stoppen met school:W
en me ouders vonden het ook wel goed dat ik ging stoppen omdat mijn motivatie nu compleet weg was..

:W
 
GROSSIE said:
ik heb vandaag dus een gesprek gehad met een decaan over hoe het nu verder moest, ben al aangenomen voor een andere opleiding voor volgend schooljaar...

en daar kwam uit dat ik per direct kon stoppen met school:W
en me ouders vonden het ook wel goed dat ik ging stoppen omdat mijn motivatie nu compleet weg was..

:W

Als ik jou was zou ik nog 5 maandjes gaan werken:p
 
Back
Top