werken of leren

maj ik heb dat nu ook man, alleen op de havo al :S
ik doe voor de 2e keer havo4, maar ik vind t niet leuk, ik skip soms hele dagen omdat t me allemaal niet interesseerd. Nou wil ik volgend jaar met een mts opleiding beginnen, maar me ouders vinden wel dat ik dit jaar moet halen :? terwijl ik net zo goed kan gaan werken tot de zomervakantie :|
Maarja, gezeik zeg, ik weet ook echt TOTAAL niet wat ik wil gaan doen later...
 
theorie lessen vind ik helemaal niet erg als het maar betrekking heeft tot de opleiding.

voorbeeld:

er hangt een uihangbord boven een kroeg, op een gegeven moment word er opgemerkt dat het bord door buigt doordat er dronken mensen aan hangen.
bestudeer de situatie en geef een advies.

okee leuk, als ik een puur praktijkgericht advies zou moeten geven, dan zou dit het wezen.

hang het bord een halve meter hoger en maak een steun die een keer zo breed en hoog is.
klaar probleem is opgelost.

wat wil de school?
ik moet de steun berekenen op buiging :X prima als school dat wil dan probeer ik dat.
maar niemand kan mij de formule uitleggen, ik snap er niets van, heb er uren op geoefend bijlessen gehad maar niets lukt.
 
Ik begon dit school jaar met 5 dagen school Bouwkunde, maar na een paar weken wist ik 100% zeker dat ik dit niet wou. Na een beetje gezeik met me ouders, waarvan me ma heel de tijd stresste, ben ik er na een maand afgegaan en nu doe ik 4 dagen werken 1 dag school en dat vind ik gewoon een vele malen leuker. Maar je moet vooral doen wat jij wil maar ik heb gekozen voor 1 dag school omdat ik dan toch nog diploma`s heb
 
Funk_dm said:
het punt is dat de richting wel goed is maar de stof niet, mijn intresse ligt niet bij de tekenkamer of een andere hoge functie, ik wil de werkplaats in, dat is de enige plek waar ik mij kan vermaken op school.
ik zit er de laatste tijd dan ook regelmatig in mijn vrije tijd.

ik snap het punt "met diploma's verdien je meer" donders goed, maar wat heb ik in hemels naam aan geld als ik geen plezier heb in mijn werk.
ik heb geen zin om later dagen lang op een kantoortje te zitten met een computer en een rekenmachine, en allerlij constructies op afschuiving en stuik te berekenen bijv.

nou kan ik natuurlijk ook een niveau lager dan doe ik werkend leren, ik weet dat dat ook zuigt dus dat gaat zoiezo over.
dan kan ik nog een niveau lager naar niveau 2, heerlijk alle dagen naar de werkplaats.
zou hardstikke mooi wezen, alleen dan kom ik in een klas van kampers stakkers low lives en achterlijken die allemaal alle dagen lang lasjes leggen.
niets voor mij dus.

mariniers, dat zie ik niet als werk, ik zeg ook tegen iedereen dat ik er vooral heen ga om de training.
zodra ik in de sportschool ben vole ik me goed en zal ik ook mijn volle 100 % geven.

Ik heb eigenlijk wel een beetje het zelfde probleem gehad. Ik heb eerst 4 jaar havo gedaan, waar ik vervolgens geen zin in had. Daarna ben ik mbo werktuigbouwkunde gaan doen. De praktijk van die opleiding was leuk alleen de theorie minder :'( De richting was idd goed, maar ik zag mezelf ook niet hele dagen op kantoor zitten.

Ik heb ervoor gekozen om een bbl opleiding te doen (constuctiebankwerker/ lasser niv 2) Nu heb ik het goed naar mn zin, alleen ik weet wel dat er in deze baan niet echt carriere zit.

Als ik jou was zou ik proberen om deze opleiding toch af te maken, mocht het ECHT niet lukken zou ik voor de mariniers gaan.
 
Rens123 said:
Ik begon dit school jaar met 5 dagen school Bouwkunde, maar na een paar weken wist ik 100% zeker dat ik dit niet wou. Na een beetje gezeik met me ouders, waarvan me ma heel de tijd stresste, ben ik er na een maand afgegaan en nu doe ik 4 dagen werken 1 dag school en dat vind ik gewoon een vele malen leuker. Maar je moet vooral doen wat jij wil maar ik heb gekozen voor 1 dag school omdat ik dan toch nog diploma`s heb


en een velen malen lager diploma, vriend van mijn broer heeft het ook gedaan.
had op een gegevene moment een vaste baan.
werkte 40 uur in de week en verdiende minder dan me broer die een bij baantje had van 16.25 uur.
 
Bij een deel van de opleiding is een BBL Diploma even waard als een BOl Diploma maar vaak zijn de BBL opleidingen niet van zo`n spectucalair niveau dat je later veel zal gaan verdienen, maar als jij er plezier in hebt en het ligt je het beste moet je dat gewoon doen.
 
dieselmaniac said:
op deze leeftijd, is stoppen met school en gaan werken erg aantrekkelijk, maar als je later je vrienden een BETERE baan zien krijgen, omdat die hun school hebben afgemaakt, of een betere of verdere opleiding hebben gevolgd, ga je er spijt van krijgen. je zit maar een klein deel van je leven op school, en je hebt nog jaren genoeg om straks te gaan werken.

Als ik jouw was zal ik nog gewoon even doorzetten met deze opleiding, want je gaat er echt spijt van krijgen als je stopt!

Je zit toch een kwart van je leven op school, bij een beetje fatsoelijke opleiding. Ervan uitgaan de dat een mensen leven 80 jaar is... Dat noem ik niet klein.
Ik ben ook gestopt met school omdat ik er zo de schijt aan had, lessen die altijd uitvielen sta je voor niets op kun je 2 uur in de aula gaan hangen. Toetsen die ik kreeg terwijl ik mischien 4 keer les heb gehad in dat vak.
Mja mischien word ik ooit toch nog verstandig en ga terug leren. Anders ga ik maar lekker hard werken.
 
Ik denk dat je ook vooral niet moet vergeten dat je het kut vind op school OMDAT alles niet lekker loopt. Ik weet wel dat het misschien niet je opleiding is, maar als je goede cijfers haalt en je punten scoort dan is het allemaal al een stuk aantrekkelijker... Ik heb afgelopen periodes ook klote cijfers gehaald, maar nu ik ondertussen door echt hard te werken alles weer heb opgehaald weer goede cijfers haal vind ik alles een stuk leuker. School is klote als je constant het gevoel hebt dingen slecht te doen en hard te MOETEN werken... Als je alles strax hebt opgehaald door hier wat minder te kijken en desnoods op zaterdag eens niet uit te gaan en zondags een hard te leren vind je alles een stuk mooier, ga daar maar van uit!

1 ding, ga niet van school af en werken zonder opleiding... Ik heb nog nooit!!!!! van mijn hele leven iemand gehoord die zei dat hij daardoor beter af was.. Tuurlijk is het het eerste, 2de en mss ook wel 3de jaar leuker, maar later in je leven ga je daar echt spijt van krijgen, hoor je van iedereen...

Dus wees niet 1 van die lui die alsnog denken dat werken beter voor ze is terwijl iedereen zegt van niet! Zorg iig dat je een opleiding hebt
 
Funk_dm said:
het is wel duidelijk hoe slecht het gaat met de scholen in nederland :X
hier ben ik het 100% mee eens.
na mijn mavo opleiding ben ik begonnen aan de koks-opleiding.. dit was dus 3 keer niets. de koksopleiding was een niveau 2 opleiding (zwaar onder mijn niveau dus, geslaagd met 7's en 8'en). ik ben hieraan begonnen omdat de "dekaan" van die school (ROC De sumpel in Almelo) mij vertelde dat ik beter "zijn" niveau 2 opleiding eerst kon doen ipv meteen naar de middelbare hotel school. dit omdat ik op de mavo geen praktijk lessen gehad heb en puur theoretisch les kreeg.

in het begin was de opleiding best leuk, leuke mensen.. niet te moeilijk.. maar naarmate de opleiding vorderde werd het saaier en saaier. we hadden zo'n 4 maand besteed aan het LEREN snijden van groente.
de theorie was ook niet om uit te staan, zwaar onder mijn niveau en ik haalde zonder enige moeite/leren dikke cijfers. de stage was nog veel erger.. 3 maanden lang, 4 dagen per week, 8 uur per dag... SNIJDEN SNIJDEN en nog eens SNIJDEN.

mijn mentor kende me nog nieteens na een half jaar van hem les gekregen te hebben. hij wist nieteens dat ik op die opleiding zat. als ik een uur na moest komen, of een uur eerder op school moest komen was hij het "vergeten" en stond ik daar dus voor niets. lapzwans eerste klas was het dus :|

toen heb ik dus ook besloten om ermee te stoppen, en het jaar erop aan een andere opleiding te beginnen. doe nu commercieel medewerker marketing & communicatie, en dat bevalt me vele malen beter.. het is niet makkelijk, maar zeer zeker goed te doen.

wat jij moet doen dennis, is gewoon een opleiding zoeken in de SECTOR die bij jou past. daarin zoek je de meest breede opleiding zodat je daarna lekker naar het HBO een leuke gerichte studie kan volgen.
stoppen met school en gaan werken raad ik je écht af!

en verder, maak je niet druk dennis, dat soort shit komt uiteindelijk altijd weer goed. :*
 
uiteindelijk komt het goed maar ik loop hier al 2 kjaar mee.
het probleem is dat er teveel opleidingen zijn, ik zie door de bomen het bos niet meer.
metaal bewerking vind ik leuk, en dat is wat ik nu deels doe.
 
SiRoj said:
Ik denk dat je ook vooral niet moet vergeten dat je het kut vind op school OMDAT alles niet lekker loopt. Ik weet wel dat het misschien niet je opleiding is, maar als je goede cijfers haalt en je punten scoort dan is het allemaal al een stuk aantrekkelijker... Ik heb afgelopen periodes ook klote cijfers gehaald, maar nu ik ondertussen door echt hard te werken alles weer heb opgehaald weer goede cijfers haal vind ik alles een stuk leuker. School is klote als je constant het gevoel hebt dingen slecht te doen en hard te MOETEN werken... Als je alles strax hebt opgehaald door hier wat minder te kijken en desnoods op zaterdag eens niet uit te gaan en zondags een hard te leren vind je alles een stuk mooier, ga daar maar van uit!

1 ding, ga niet van school af en werken zonder opleiding... Ik heb nog nooit!!!!! van mijn hele leven iemand gehoord die zei dat hij daardoor beter af was.. Tuurlijk is het het eerste, 2de en mss ook wel 3de jaar leuker, maar later in je leven ga je daar echt spijt van krijgen, hoor je van iedereen...

Dus wees niet 1 van die lui die alsnog denken dat werken beter voor ze is terwijl iedereen zegt van niet! Zorg iig dat je een opleiding hebt

ben ik het helemaal mee eens... besef me ook maar al te goed dat ik hiermee niet verder kom en dat het gewoon kansloos is... als ik nou is wist wat ik later wil gaan doen of op ze minst welke richting :|
 
SiRoj said:
Ik denk dat je ook vooral niet moet vergeten dat je het kut vind op school OMDAT alles niet lekker loopt. Ik weet wel dat het misschien niet je opleiding is, maar als je goede cijfers haalt en je punten scoort dan is het allemaal al een stuk aantrekkelijker... Ik heb afgelopen periodes ook klote cijfers gehaald, maar nu ik ondertussen door echt hard te werken alles weer heb opgehaald weer goede cijfers haal vind ik alles een stuk leuker. School is klote als je constant het gevoel hebt dingen slecht te doen en hard te MOETEN werken... Als je alles strax hebt opgehaald door hier wat minder te kijken en desnoods op zaterdag eens niet uit te gaan en zondags een hard te leren vind je alles een stuk mooier, ga daar maar van uit!

1 ding, ga niet van school af en werken zonder opleiding... Ik heb nog nooit!!!!! van mijn hele leven iemand gehoord die zei dat hij daardoor beter af was.. Tuurlijk is het het eerste, 2de en mss ook wel 3de jaar leuker, maar later in je leven ga je daar echt spijt van krijgen, hoor je van iedereen...

Dus wees niet 1 van die lui die alsnog denken dat werken beter voor ze is terwijl iedereen zegt van niet! Zorg iig dat je een opleiding hebt


het motiveert gewoon niet dat als je je kei hard inzet voor een som dat het niet lukt ook met de hulp van verscheidene leraren.
zelfs onder de bijles wist 1 van de leraren het te presteren om weg te gaan en niet terug te komen.
ik heb de laatste 6 jaar niet uitgevoerd, onderbouw was te makkelijk, heb ik ik schommelde tussen mavo en havo, mavo gedaan.

3e klas vmbo kader metaalektro gedaan 4e ook diploma gehaald met een 7 gemiddeld.

nooit een fuck gedaan zelfs mijn examen opdracht metaal bewerking heb ik nooit ingeleverd, en mijn elektro opdracht heeft de leraar werkende gemaakt.

ik ben dus ook lui geworden maar de praktijk die we nu hebben zoals :

lasjes leggen
torentjes draaien
bakjes vouwen
draaien
frezen

heb ik allemaal al gehad.
dus ik zet me daar ook niet voor in.
 
JeffreyZwolle said:
ben ik het helemaal mee eens... besef me ook maar al te goed dat ik hiermee niet verder kom en dat het gewoon kansloos is... als ik nou is wist wat ik later wil gaan doen of op ze minst welke richting :|

Ben ik helemaal met je eens, maar ga desnoods een week lang niet naar school om te kijken wat je wilt gaan doen ;)... In een week kun je veel dingen bekijken, altijd beter dan stoppen voor een lange tijd

@Funk: Tuurlijk is dat klote, je hebt waarschijnlijk ook wel gelijk dat je beter een andere opleiding kunt gaan doen, maar wat ik wilde zeggen is dat je beter kunt zorgen dat je volgend jaar direct iets anders doet dan dat je gaat werken en denk dat het allemaal wel komt. Als jij tegen je ouders verteld dat je je hebt ingeschreven voor een nieuwe opleiding en dat je daarom de rest van het jaar gaat werken, dan zullen ze het allemaal makkelijker nemen!
 
Ik werd even aangetrokken door het topictitel zodat ik dit ging lezen.

Allereerst wat voor funk, ik zou iig NIET gaan werken zonder diploma's. Dus OF je maakt je school af, OF je gaat het korps in. Als ik jou goed begrijp vind je dat heel leuk, wat houdt je dan tegen?! Ik had het wel geweten hoor, als ik kon kiezen tussen een MBO opleiding voor monteur of nog niet eens een MBO diploma dan zou ik echt voor het leger kiezen. Maarja dat verschilt nu eenmaal heel erg per persoon, ikzelf houd nu eenmaal van zogenaamde 'uniformberoepen'. Als jij zelfs al aangeeft dat jou dat wel wat lijkt, zou ik ook zeker daarvoor gaan. Enne kom op... monteur zijn is hetzelfde als een kantoorbaan, alleen je zit elke dag in de kou met een smerig pak en smerige handen. Korps marinier daarentegen is iets heel anders en heeft iets avontuurlijks. Ik denk dat op het door jou aangegeven niveau het korps mariniers 1 van de leukere banen is.

Zelf zit ik ook een beetje te twijfelen. Maar ik heb alles heel anders op de rit staan dan jij. Momenteel ben ik bachelor in economics wat dus betekent dat ik een HBO diploma op zak heb. Ook heb ik een baan die ongeveer in mijn richting zit. Ik verdien lekker voor een starter, maar toch ben ik niet blij. Daarom denk ik er weer aan om te gaan studeren, dus naar de universiteit. Het werken bevalt me nog niet. Komt ook deels omdat het een baantje is wat ik niet 100% wil, maar ik toch maar moest doen omdat de banenmarkt zo ontzettend KUT is. Maar het komt ook omdat ik mn vrijheid nog niet kwijt wil en nog ff wil lamballen.

Maar zoiets is een keuze die je ZELF moet maken... Je kan advies meenemen, maar er is geen sluitend antwoord op te geven. Je zult moeten doen wat je zelf wilt en als ik je zo hoor/lees, zou ik voor het korps gaan in jouw geval. En het korps is zeker niet min ofzo, je kan er veel mee en het is natuurlijk een overwinning voor jezelf als je erbij kunt komen.
 
SiRoj said:
Ben ik helemaal met je eens, maar ga desnoods een week lang niet naar school om te kijken wat je wilt gaan doen ;)... In een week kun je veel dingen bekijken, altijd beter dan stoppen voor een lange tijd!

ben dus al gestopt heh... :rolleyes: mijn verhaal staat @ de vorige page.
 
JeffreyZwolle said:
had btw niet gedacht dat er nog zoveel mensen zijn die met dit soortgelijke probleem zitten


Dat vond ik ook al jeff, Ik d8, ben ik weer zo'n loser die ALTIJD gezeik heeft met school:P.. is nogal de normaalste zaak van de wereld hier..

Ik doe MVT op het albeda in Rotterdam, en ik ben gewoon TE vaak thuis, heb nu al 25% van het jaar gemist ofzo, ik weet dat ik superfout bezig ben, maar ik zie er gewoon zo tegen op elke dag, en ik heb met 3 uurtjes les al zoiets, ik blijf wel thuis want die lessen zijn toch niet boeiend.. Of ik zit langer in de trein dan op school, dat is ook zo demotiverend.. Dan natuurlijk het feit dat je ouders hier absoluut niet mee meewerken, en sinds kort knerpt mn vriendin ook dat ik beter naar school kan gaan, Nu weet ik echt wel dat ze gelijk hebben, maar ik denk dat je zelf met zo'n probleem moet zitten om dit te kunnen beoordelen/begrijpen.. Ik wil heel graag deze opleiding afmaken, vooral het 3e en 4e jaar is een half jaar stage, dus dat bevalt me echt wel, maar de eerste 2 jaar, gvd, alleen maar theorie.. ik heb daar denk ik niet genoeg doorzettingsvermogen voor.. Da ook nog is de gang van zaken daar op school met bepaalde vakken, bijv wiskunde en natuurlunde, alles gebeurd op de comnputer, opzich is dat wel handig, maar de leraar helpt maar 1 tegerlijk, en hij legt een soma lleen uit als je m al 83 keer zelf hebt geprobeerd, come on brother, daar is dus echt geen tijd voor, je moet 18 onderwerpen in 3 weken tijd doen ofzo, en ze zijn dus serieus echt wel moeilijk.. doe het gewoon met het ''oude'' systeem, leg die sommen gewoon uit, daar heb je veel meer aan..

Sommige mensen denken dat het me allemaal geen reet interesseerd, en dat ik al zou kunnen leven met een vriendin/vrienden en mn scooter, zo zit het natuurlijk niet in elkaar en dat weet ik echt wel, ik denk ook echt elke dag wel aan mn school, maar tis gewoon KUT..

Ik wil dus wel graag wat anders gaan doen, maar ik denk dat het tergewoordig toch op elke school hetzelfde gaat, dus dan zit ik over een jaar weer met precies hetzelfde probleem, dat schiet dus ook niet echt op..
 
Ik ga ook met mn huidige opleiding nokken (na dit schooljaar). Maar blijft kut om een nieuwe te kiezen....

Werken kan je altijd nog, maar om nou op je 26e ofzo nog op school te zitten lijkt me ook niks.
 
Back
Top