werken of leren

Sjoerd said:
Twee vrienden van me, die bij mij op de HEAO in de klas zaten zijn naar de uni gegaan. Ze vinden het zeer goed te behappen en denken dat ik het ook wel moet kunnen. Als ik de uni ga doen, ga ik me zeker 100% inzetten.

Lennox paas anders ff je MSN als je wilt. Ik heb ook nog veel updates over die Mini ;)

kranendonkl @ hotm

Mn oom ging vandaag aan die van mij lassen }) . Abder topic eigenlijk :X
 
Rens123 said:
Ik wil zelf misschien ook een eigen winkel starten maarja ben nu pas 17 jaar dus lijkt me nog iets te vroeg en ik zou niet echt weten wat ik dan voor winkel zou moeten nemen maar Scooter vind ik nu leuk maar over 5 jaar nog? Game vind ik wel grappig maar over 5 jaar? En het is maar de vraag of het goed loopt dat je wel een redelijk inkome heb.


reken er maar op dat je de eerste jaren weinig overhoud voor jezelf.

en je zal er niet 1 2 3 rijk van worden.
mijn ouders hebben nu in mij 11 jaar een zaak van 300m2, en er komt nu weer 1 van 300m2 bij.
zij verdienen minder dan een gezin waarin de man en vrouw fultime werken.
bedenk je dat goed.

hans ik zit met vervoer wil wel graag even kijk maar weet niet of ik dat red :s
 
deed vorige jaar nog 4 havo! Maar dat ging gewoon ronduit slecht! Ik liep echt ver achter, breeg helemaal niks van sommige vakken! Toen zeiden me ouders of je gaat nu stoppen en werken of doorleren! Ik heb voor dooleren gekozen! Heb een stapje minder gedaan ben MBO gaan doen gaat nu helemaal goed! Wilde zelf door gaan met leren omdat je nu misschien denkt oo leuk geld, kan je goed uitgaan! Maar een normaal huis kan je er niet van betalen?!
 
Funk_dm said:
hans ik zit met vervoer wil wel graag even kijk maar weet niet of ik dat red :s

Ja dat probleem heb ik ook, trein naar Utrecht of zo. Ik weet dus niet of er vanaf CS dan een aparte buslijn gaat richting de Kazerne, ik zal het vrijdag eens navragen bij het IKS als ik voor mijn Psychologisch Onderzoek moet :)
 
Misschien schot voor open doel (en misschien al gezegt maar ik heb niet hele topic gelezen):

Eerst leren, dan werken.

Simpel. Zonder opleiding, zal je van je leven gewoon nooit fatsoelijk werk vinden. Je kan wel ergens ooit (per ongeluk) binnenrollen en je opwerken, maar als je niet op ze minst een papiertje hebt, wordt het gewoon moeilijk.

Nu begrijp ik dat topictarter dus wel ze mavo heeft (of hoe dat tegenwoordig heet) maar dat is toch wel minste wat je moet hebben. Maar het is iig een papiertjes.
 
hmm..ik heb zo ongeveer hetzelfe probleem als funkdm....

doe ook dezelfde opleiding....:X
tis leuk voor me hobby...minibike bouwen etc...maar voor de rest is het super ''ongeregeld''
er zit over paar weken wel een reis naar gambia in....(zelf betalen) en 3e jaar misschien stage in engeland...

dit houdt mij deels op de been...het is zo ongeregeld...
we lopen veel(bijna alleeen maar) stage..dus lijkt wel werken/leren ipv leren....
en leraren tekort etc spelen mee voor leuke 8erstand.
en daarom moeten wij bijv. CNC in 8 weken leren 8P wat 4e jaars een jaar ong. over gedaan hebben...
wekelijks 2tekeningen in je eigen tijd...want door stage heb je amper tijd...
en natuurlijk heb je alleen op school een simulator...en alle cnc banken zijn ook kapot/buiten werking..

toch ga ik maar door...nog 2,5 jaar...en dan ben ik hopelijk weg....kan niet w88...
hierna hbo industriel product ontwerpen...

mijn mening...ff doorbijten en hbo doen...ipv weggegooide jaren(tja..andere kant ook weer gare mening:p)

edit..nivo is telaag...heb wel 8erstand door stages etc..maar toetsen simpelweg 9'es etc..edit
 
Last edited:
tja hier ook het standaart gezwam, geen zin in school (havo5) al blijven zitten, matige cijfers, gezeik met pa en ma etc

ik kies er zelf gewoon voor me havo af te maken en dat me volgende opleiding me wel goed interesseert (hts autotechniek) . Tis sowieso sonde hoe moeilijk het ook is om een paar jaar leren (lopen kutten) door de plee te spoelen. En als die leraren van jou echt van die stakkers zijn zou ik er sowieso melding van maken en kijken of je een vriend / kennis kan vinden die het wel goed uit kan / wil leggen. Veel willen daar gerust de moeite voor nemen denk ik...

succes verder met je keuze :)
 
Ik doe werkend leren, 4 dagen werken en 1 dag in de week naar school. Om later chef monteur of opdrachtgever te worden.

Studeer voor monteur installatie techniek en het bevalt me heel goed :)
 
JE MOET OP SCHOOL BLIJVEN ZITTEN!!!

Heb je strax de rest van je leven spijt van. 2 maten van me z'n gestopt met school op hun 19e.
Toen is 1tje hovenier geworden. Bedrijf is failliet gegaan na een paar jaar, en hij staat op straat en kan nergens aan de bak komen.
Andere doet nu nog steedts een bijbaantje en moet nu in de avonden studeren en heeft er ook flink de balen van in.

En een jaartje er tussenuit is ook erg moeilijk (heeft mijn broer gedaan) een jaartje gestopt met school en daarna weer begonnen. Het was wel relexed zei hij, maar om de stap te maken van het beginnen met school en huiswerk te maken was wel lastig.

Ik doe zelf nu niv 3, 3e jaars (dus over 2 maanden diploma)
Daarna ga ik BBL niv 4 doen, dat is 2 jaar lang in de avonduren studeren. En overdag school.
Maar ben nog ff aan het kijken naar 3/4 dagen werken en 1/2 dagen school, want ik ben tegenstander van avondschool.
Ik zat tijden stage op de bouw, en als je thuis komt heb je 's avonds geen zin meer in school. Want moest nog wat toetsen inhalen 's avonds, en kwam bijna nooit :X
 
Ik ben ook niet altijd even gemotiveerd, ondanks dat ik (vrij) goede resultaten haal op de universiteit. Er werd op de vorige pagina's ook vaak geroepen 'school is niets voor mij' en 'je zal maar tot je 26e op school zitten'.

Nou, daar zit misschien wel wat in zou je zeggen, maar kijk eens verder, wat het leven als scholier je te bieden heeft NAAST je studie?

Veel vrije tijd, geen grote economische verantwoordelijkheden, uitslapen, bier drinken, gezelligheid met leeftijdsgenoten, uitgaan op donderdag, chickies. Allemaal zaken die het schoolleven voor mij motiverend houden hoor! Kies dan voor een andere opleiding, maar ga nog niet gelijk werken denk ik dan. 'Veel' vrienden van mij werken wel, en zijn af en toe jaloers omdat ik zoveel vrijheden heb en nergens mee rekening hoef te houden.
 
Uit eigen ervaring zeg ik: Leren. Heb me HBO niet afgemaakt, en denk nu nogsteeds had ik dat maar gedaan, want dan was ik al klaar geweest. Ik heb wel geluk gehad dat ik een normale baan nu heb, en doe alsnog een HBO studie in de avond, maar elke keer als ik naar school ga denk ik steeds, had ik maar toen ff die paar jaar uitgezeten, en dan was ik nu gewoon klaar geweest... Geeft je een stuk meer zekerheid en toekomst als je wel een diploma hebt.
 
Ja ik werk nu ook een jaar ofzo 1 dag school,(wegenbouw) maar is niks. Je zit de hele dag tussen van die ouwe stinkers, je kunt geen wijven chekke, je steekt er niks van op, vroeg eruit.
Ik ga over een paar maanden gewoon weer fulltime naar school. werken=kut
 
Ik heb zelf eerst 3 jaar havo gedaan, hier bakte ik in. Toen heb ik vervolgens de mavo afgemaakt en heb ik een toelatingstest gedaan voor Grafisch Lyceum, helaas werd ik hier niet aangenomen. Op dat moment was ik eigenlijk te laat om nog voor een andere opleiding in te schrijven en wist ik zelf ook niks echt leuks om te gaan doen. Ben toen een jaartje met school gestopt. Half jaar full time bij bouwmarkt gewerkt en leuk salaris maar zeker niet genoeg om fatsoenlijk van te leven. Na dat half jaar ben ik daar gestopt. Toen zat ik veel thuis, uit verveling maar eens bij me vader in de winkel gaan helpen (heeft een eigen juwelierszaak). Ik had hier al eerder zaterdagjes gewerkt, maar nu ik er echt full time werkte besefte ik dat ik dat ook wou. Doe nu sinds augustus de juwelier/ondernemers opleiding aan de Vakschool in schoonhoven en dat bevalt me prima. Kan niet wachten om over 3,5 jaar me diploma te hebben en of de zaak over te nemen of voor mezelf te beginnen. Eventueel wil ik nog small bussiness school doen daarna, dat geeft toch weer dat beetje extra kennis.
 
Ik ga dus ook kappen met de opleiding die ik nu doe (ICT) ben al aangenomen op andere opleiding:W

maar nu heb ik compleet geen motivatie meer om nog iets uit te voeren op deze opleiding, alleen de 1 zegt dat ik nog leerplichtig ben en de ander zegt van niet (ben 17, 20-07-87) maar ik heb vrijdag een afspraak met de decaan over hoe nu verder....
 
GROSSIE said:
Ik ga dus ook kappen met de opleiding die ik nu doe (ICT) ben al aangenomen op andere opleiding:W

maar nu heb ik compleet geen motivatie meer om nog iets uit te voeren op deze opleiding, alleen de 1 zegt dat ik nog leerplichtig ben en de ander zegt van niet (ben 17, 20-07-87) maar ik heb vrijdag een afspraak met de decaan over hoe nu verder....
Dat doe ik dus ook nu. Niveau 3 ben nu met stage bezig en dan klaar.
Daarna ga ik niveau 4 doen en dan denk HBO. Ik heb vaak zat mensen gezien die nu aant werk zijn. Nu verdienen ze leuk geld en kunnen ze een GTI rijden. Maar dat boeit me nix. Ik wil het zoiezo afmaken (mijn vader heeft tot zijn 30ste gestudeerd, en als ik zie wat hij per maand krijg dan hoef ik nieteens na te denken)
Hij kan een leuke auto rijden en heeft leuk geld, dat wil ik ook. Ik ga gewoon lekker door. Ik loop nu 40 uur in de week stage en heb er nou al de pest in. School is 100x beter, soms om 1 uur al thuis op een vrijdag en nu hele dag verneukt tot half 6, dan eten en vroeg naar bed want anders te laat wakker. Dit is echt klotetijd met stage, maar ik weet het zeker.
Definitely school :D 8)
 
Back
Top