This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Algemeen fotografie topic #7

Status
Not open for further replies.
Photoshop

Persoon selecteren (dus helemaal omringen met je selectie tool), rechtermuisknop en dan "Select inverse". Dan heb je de complete achtergrond geselecteerd behalve je persoon/voorwerp. Dan ga je naar Image -> Adjustments -> Black ans white en knalle maaaaar :W

Ik vind dat zelf altijd een beetje scherp die lasso etc, dus gebruik Color overlay met Snapshots en History Brush, mooier effect imho

Het komt uiteindelijk op hetzelfde uit en duurt minder lang, ik kan ook gewoon niet overweg met selection tools.
Het mooier effect is er dus niet als je al goed overweg kan met hoe je het nu doet

Vindt die 2de een stuk fijner Henk, eerste zijn de kleuren redelijk hard. Waardoor ik hem niet al te lekker vindt kijken.

Bij die 2de kan je dat oor er wel uit sjoppen hoor. Oowja beetje knullige DJ volgens mij of niet ?? Kijk even naar kop telefoon

Laaste tijd niet zo veel meer gepost, was niet zo tevreden meer. Maar gister eindelijk weer een plaatje geschoten waar ik wel blij mee ben.

Voor de mensen die een foto z/w willen maken en 1 object juist in kleur willen hebben.

Dit is dé manier aangezien je ten alle tijden weer terug kan en alles altijd kan blijven aanpassen.

1 open je foto in photoshop en ontgrendel hem eventueel
2 dupliceer (kopieer) je laag en dus je foto

3 kies de bovenste laag, dus de gekopieerde foto en kies (windows) control-u, (Apple) appeltje-u om het Kleurtoon/verzadiging venster te open
4 trek nu de kleur eruit zodat de foto zwart wit word
5 Pas eventueel de zwart witte foto nog aan met curven of met de kanalen als er te weinig wit of zwart inzit

Nu ga je beginnen.

6 selecteer je net zwart wit gemaakte foto en houd Alt ingedrukt en klik onderaan je lagenpallet op het vierkantje met een stipje erin (Maskeren)

Nu zie je de zwart witte foto opeens niet meer en zie je alleen je foto in kleur (de onderliggende laag)

Omdat je de zwart witte foto hebt gemaskerd zie je in je lagenpallet een zwart vlak naast de foto staan, dit is je masker.

7 Klik nu het zwarte masker van je zwart witte foto en kies B (brush of in een nederlandse versie penseel)
Gebruik bij je penseel gewoon een tip brush met uitvloei en zet de dekking op 100%
Ga nu met je brush/penseel poetsen op je kleurfoto en je ziet dat de zwart witte foto tevoorschijn komt.
Poets nu net zolang tot je alles zwart wit ziet wat je zwart wit wil.

MAAR.. nu zal je ook per ongeluk iets te veel poetsen bijvoorbeeld over hetgene wat je juist in kleur wilt hebben. Hou het zwarte masker geselecteerd en gebruik je brush tool, kies nu X (kleuren omdraaien) en zo kun je ten alle tijden weer terug.

Alleen tekst kan een beetje verwarrend overkomen, ik wil het eventueel wel toelichten met wat printscreens.
Waarom is dit imo de beste manier? je kan alles altijd blijven aanpassen dus kleur/selectie etc etc
Met je lasso tool word het 9 van de 10 keer erg scherp en is het klote als je iets vergeten bent te selecteren aangezien je niet makkelijk terug kan en je niet goed ziet wat je eigenlijk aan het doen bent.

Succes!

Ik voorkom dat scherpe een beetje met "feather" van 1 pixel (ligt aan aantal pixels van de foto, maar te veel pixels nemen wordt de rand juist onscherp)

Status
Not open for further replies.