Welke opleiding ga je doen? #3

Er is maar één lening schappelijk en dat is die van de IB groep. Als je het kan moet je het doen, 3.5 jaar waarschijnlijk? Anders zal je de rest van je leven er spijt van hebben.

Als je thuiswonend bent is het zonder lening ook allemaal goed te bekostigen zonder lening. Veel erbij werken kan gewoon, als je het allemaal een beetje goed weet te plannen.
 
Zoveel kost het nou ook weer niet, een HBO opleiding. Deeltijd kost me 1000/1050/1200 per jaar (1/2/3e jaar, is wel omhoog gegaan dus). Boekenkosten heb ik bijna niet, alles staat tegenwoordig in readers etc :) Hooguit 250 euro per jaar.
Ik werk voltijd, en mijn werkgever betaald in dit geval de studiekosten, maar zou ik het zelf moeten betalen zou ik het ook niet zo erg vinden...

Mijn advies, ga eerst een jaartje werken maar geef wel aan dat je verder wil leren en groeien, dat je na een jaar gewerkt te hebben wil starten met een studie.
 
Nee, uiteraard moet je het zonder lening doen als dat kan. Maar als je dan toch moet lenen dan is de IB lening de beste optie, met voorsprong :)
 
Iemand die hier op de HTO Autotecnhiek HAN zit?

1 van de weinige plekken waar je autotechniek kan gaan studeren.

Wil namelijk toch gaan switchen nu ik op Bouwkunde HTS zit. En hier niet men hele leven in wil blijven zitten.
Dus wil nu een andere richting kiezen die me heel erg aanspreekt :)

Is de opleiding goed te volgen? Ook zonder vooropleiding MTS?
 
Vriend van me heeft het gedaan. Het is 95% werktuigbouw met wat meer aandacht voor motoren en dynamica. Omdat ik zelf wtb heb gedaan kan ik zeggen dat het goed te doen is zonder mts vooropleiding. Je moet wel er genoeg tijd en aandacht aan besteden anders gaat het wat langer dan 4 jaar duren.
 
hmm werktuigbouwkunde he. Deze opleiding kan ik ook gewoon op mijn huidige school doen. Als het vrijwel hetzelfde is.. dan hoef ik niet helemaal na Arnhem te verkasten.

Zat namelijk tussen deze opleidingen te twijfelen (HAN + wtb) Maarja 15 nov. is der een open dag. Ga der dan wel wat meer informatie opvragen :)

Edit: heb 4 jaar MTS bouwkunde gedaan, dit is nu men 2e jaar HTS (P gehaald) ma de drive om verder te studeren is ver te zoeken.
 
Vergeet ook niet dat je met autotechniek in Nederland niet heel veel kan aangezien de automotive arbeidsmarkt in NL gewoon heel klein is. Die van wtb daarentegen is veel groter.

Waar studeer je nu dan trouwens?
 
pff. viel goed tegen ja. heb zelf beetje nagekeken en zit 50/50 met goed fout.
is t gewoon 2 punt per vraag? neem aan/hoop van wel.

Wat meestal is:
gokkans eraf--> 9 vragen goed. Dan nog 26 vragen over. Daar nog eens de helft van goed=5,5. Dus 9+13 goed=22 goed=5,5. Afhankelijk van hoe het gemaakt is worden er eventueel nog aanpassingen gedaan. Had eigenlijk al wel een antwoordmodel verwacht.
 
Wat meestal is:
gokkans eraf--> 9 vragen goed. Dan nog 26 vragen over. Daar nog eens de helft van goed=5,5. Dus 9+13 goed=22 goed=5,5. Afhankelijk van hoe het gemaakt is worden er eventueel nog aanpassingen gedaan. Had eigenlijk al wel een antwoordmodel verwacht.

hmm als dat zo is vrees ik t ergste
 
Vergeet ook niet dat je met autotechniek in Nederland niet heel veel kan aangezien de automotive arbeidsmarkt in NL gewoon heel klein is. Die van wtb daarentegen is veel groter.

Waar studeer je nu dan trouwens?

Ook een beetje bekrompen om met die gedachte die HBO te gaan volgen. Ik zou als doel Wolfsburg oid hebben.
 
Zoveel kost het nou ook weer niet, een HBO opleiding. Deeltijd kost me 1000/1050/1200 per jaar (1/2/3e jaar, is wel omhoog gegaan dus). Boekenkosten heb ik bijna niet, alles staat tegenwoordig in readers etc :) Hooguit 250 euro per jaar.
Ik werk voltijd, en mijn werkgever betaald in dit geval de studiekosten, maar zou ik het zelf moeten betalen zou ik het ook niet zo erg vinden...

Mijn advies, ga eerst een jaartje werken maar geef wel aan dat je verder wil leren en groeien, dat je na een jaar gewerkt te hebben wil starten met een studie.

Ik zou een goede bijbaan zoeken, voor iets van 12 - 20 uur per week. 1 die aansluit bij je opleiding is het mooist. Dan moet je rekenen op 1400 per jaar ofzo? Dus per maand ~115 Euro oid. Verdere studiekosten iets van 75 Euro per maand. Dan nog je stufi wat eraf kan, ligt aan je woonsituatie maar ervan uitgaande dat je bij je ouders woont zit je op zon 125 Euro per maand wat het dan zou kosten.

Valt wel mee denk.
 
Ook een beetje bekrompen om met die gedachte die HBO te gaan volgen. Ik zou als doel Wolfsburg oid hebben.
Technische hbo opleidingen zijn vrijwel volleding in het Nederlands. Na wat omscholing zou het kunnen maar dan lijkt het mij handiger om een master wtb er tegenaan te gooien. Feli trouwens :)
 
Zoveel kost het nou ook weer niet, een HBO opleiding. Deeltijd kost me 1000/1050/1200 per jaar (1/2/3e jaar, is wel omhoog gegaan dus). Boekenkosten heb ik bijna niet, alles staat tegenwoordig in readers etc :) Hooguit 250 euro per jaar.
Ik werk voltijd, en mijn werkgever betaald in dit geval de studiekosten, maar zou ik het zelf moeten betalen zou ik het ook niet zo erg vinden...

Mijn advies, ga eerst een jaartje werken maar geef wel aan dat je verder wil leren en groeien, dat je na een jaar gewerkt te hebben wil starten met een studie.

Gene waar ik dus bang voor ben is dat ik het niet kan betalen etc. Dus lijkt mij het beste om een jaar te gaan werken voor de kosten. Dat zou volgensmij al een heleboel schelen.

En dan naast de studie ook natuurlijk een baan waarmee ik de overige kosten zou betalen. Ik blijf dan gewoon bij mijn ouders wonen zolang ik studeer.

Maar, wat nou als je het niet haalt? Als je voor jaar 1 zakt? Of als je jaar 1 haalt en voor jaar 2 zakt? Hoe zit dat dan met de studie finaciering? Moet je dat dan allemaal terug betalen?
 
Ik zou een goede bijbaan zoeken, voor iets van 12 - 20 uur per week. 1 die aansluit bij je opleiding is het mooist. Dan moet je rekenen op 1400 per jaar ofzo? Dus per maand ~115 Euro oid. Verdere studiekosten iets van 75 Euro per maand. Dan nog je stufi wat eraf kan, ligt aan je woonsituatie maar ervan uitgaande dat je bij je ouders woont zit je op zon 125 Euro per maand wat het dan zou kosten.

Valt wel mee denk.

Feli!

Dat is trouwens ook een goeie optie. Je kunt ook duaal proberen (1 dag school en 4 dagen werken toch?), maar dan moet je opleiding daar maar net in aangeboden worden.

Moet er trouwens wel bij zeggen dat je redelijk wat discipline nodig hebt voor een deeltijd (avond) opleiding, maar het voordeel is dat binnen een jaar echt alleen de serieuze mensen nog overblijven en je van iedereen 100% inzet kunt verwachten.
 
Master die ik volg wordt ook door deeltijdstudenten gedaan. Zijn wel de grootste balharen hoor. Veel poeha en weinig discipline/werk wat eruit komt.
 
Word soms wel eens naar beneden aangepast, maar dan moet ie echt slecht gemaakt zijn. Als je je 2e opdracht ook zo'n goed resultaat hebt zit je toch wel vrij safe?

ik weet t niet. ik ging uit van 2 punt per vraag. dus 15+10(stel) =25
en dan nog 15 vragen goed = 55.

maar zoals jij t nu verteld wordt t wat anders. ik heb denk +-15 goed als ik zo snel even doorkijk. dan is t zelfs met 15+15 voor essays nog krap denk ik.
 
Back
Top