jij ziet alles zo negatief ruud
, of heb je er al ervaring mee?
ik ben van mening dat je voor topvermogens inderdaad drastisch moet gaan spelen met cilindertimingen en uitlaat.
zuigpuls heb je eigenlijk nauwelijks meer nodig met de timingen die nu in de bestaande cilinders zitten (maar je wilt ook niet teveel weerstand tijdens het vullen), een erg goede drukpuls kan wel enorme verschillen in vermogen geven.
ik denk wel dat je met de huidige uitlaten al een winst in vermogen moet kunnen zien.
de turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, imo maakt het niet uit hoeveel energie je gebruikt voor de drukpuls, aangezien deze altijd ook weer de uitlaat uit moet.
het totale debiet wat de uitlaat verlaat wordt dus groter (mits de turbo inderdaad voor een drukverhoging zorgt).
met het volume van de pijp doelde ik meer op de hoeveelheid gas die verplaatst wordt, het is alsof je met meer cc's rijdt.
als je van 50 naar 90cc stapt pak je ook een uitlaat met meer volume.
aangezien er niet veel ervaringen mee zijn moet je er gewoon aan beginnen en kijken hoe het werkt en wat je tegenkomt.
er eindeloos over discussieren schiet ook niet op.
daarnaast moet je niet gelijk al teveel dingen veranderen (tenzij je zeker weet dat het anders niet zal starten), anders weet je nooit wat je fout doet.