Turbo

Dit is het blokje waar ik zo nu en dan iets mee bezig ben. Ik haal binnenkort even de poulies en een snaar. Voor de vario komt de grote poulie op de krukas en op de as van de charger komt een zeer kleine poulie. Toerental gaat 100.000+ ongeveer worden eerst.
[IR]http://i34.tinypic.com/6to4yo.jpg[/IR]

[IR]http://i38.tinypic.com/2emmvza.jpg[/IR]
 
ga je er ook een oliepomp op zetten om hem te smeren?? en ik zie dat je je turbo na je carb hebt zitten, dus je turbo is gevuld met brandbaar gas als hij draaid, en nu moet je bij een auto eens kijken hoe warm een turbo precies wordt. dat lijkt me een beetje gevaarlijk
 
ga je er ook een oliepomp op zetten om hem te smeren?? en ik zie dat je je turbo na je carb hebt zitten, dus je turbo is gevuld met brandbaar gas als hij draaid, en nu moet je bij een auto eens kijken hoe warm een turbo precies wordt. dat lijkt me een beetje gevaarlijk

Als ik zo naar zijn turbo-setup kijk (edit: en het verhaaltje lees) dan gaat die niet aangedreven worden door uitlaatgassen, maar door een pulley bij de vario.
De warmteopbouw in de turbo zal dus aanzienlijk minder zijn dan bij een auto.
 
Zoals hierboven genoemd zit die warmte ontwikkeling voor een erg groot gedeelte in de uitlaatgassen. Er komt inderdaad nog een oliepomp op. Ook deze neemt nog warmte weg, plus dat de turbo zonder die olie vrijwel direct kapot zou lopen door het hoge toerental.
 
roterende inlaat is het principe waarmee het zou werken.
Ook heb ik wat voorbeelden gezien met directe injectie. (in de kop)

Turbo systeem met verbrandingsgassen in de turbo werkt ook gewoon, suck thru-setup.
Wordt veel toegepast bij kevers, en je ziet het ook wel is op oude motorfietsen zonder injectie.

Ik heb trouwens al meerdere plaatjes gezien op google, waarbij er een turbo op een brommer is gebouwt, maar bij meerdere kon ik geen enkele vorm van smering(olietoevoer) vinden...
 
Mijn plan was eerst ook om een roterende inlaat te maken op dit blok tot ik met een 'tweetaktspecialist' eens ging bedenken waarom het met een membraan niet zou werken.. We denken dat het blok het membraan alleen echt nodig heeft tijdens het starten (wanneer de charger erg weinig toeren maakt) en eventueel tijdens stationair lopen. Wanneer de toeren oplopen en die van de charger dus ook, zal het membraan constant open staan. Door de constante druk voor het membraan zal de membraan functie waarschijnlijk overbodig worden. Dat was ons idee en zo wordt dit blok gebouwd, en we zullen het allemaal wel zien.
 
nee niet altijd. stationair niet maar dan bouw je ook geen druk op .
eenmaal op toeren staat het carter onderdruk en hoeft het menbraam niet af te sluiten omdat er niet terug geblazen kan worden.

ik denk dat het werkt 'kan werken'
 
alleen moet je een geschikte oliepomp vinden die ongeveer 3 bar druk levert anders is het snel afgelopen natuurlijk.

iemand een adresje voor een mooi klein pompje? het begint me aardig te jeuken wellicht dat ik het niet laten kan deze winter..
 
ik heb even nagedacht.

mijn idee is een grote turbo te pakken
en afgesloten kogellagers om het asje te zetten ipv het koperen lagerbusje
dankzij het grote formaat van de turbo hoeft hij in verhouding niet zoveel toeren te maken. lagertjes zullen vaak vervangen moeten worden maar dat is niet zoown probleem.

overgens over het menbraan werking.
je blaast de kleppen niet open. je zet het carter onder druk maar komt de zuiger naar beneden zal de druk in het carter hoger worden als de turbo druk dan sluiten de kleppen alsnog.
 
een nog grotere turbo is echt niet nodig in mijn ogen.
als je nagaat dat je waarschijnlijk een turbo van een auto pakt, en die dan al heel vlug van een 1400cc motor af komt ( als het niet groter is ) dan is dat al 20 keer groter dan een 70cc cilindertje. oke, de blok maakt meer toeren, maar niet 20 keer zoveel als een normale 4t motor. dus je hebt druk zat.
 
het ging mij erom dat een normale kleine turbo op een auto rond de 200K aan toeren maakt en mn scootertje maar 14K pak je een grote turbo die draait op een auto 80 tot 125K en lijkt mij meer geschikt om een mechanische compressor van te maken anders lijd de overbrenging enorm evenals de kogellagertjes die niet voor die toerentallen geschikt zijn.
 
Je kan niet zomaar elke turbo op elke motor schroeven. Een turbo heeft namelijk een beperkt werkgebied, zoals je die kan zien op onderstaand plaatje.

http://www.lovehorsepower.com/images/CompressorMaps/td06h-20g-cfm_points.jpg

Bij een bepaald turbotoerental horen dus een bepaalde druk en flow.Je gaat dus eerst bepalen hoeveel lucht je nodig hebt om een bepaald vermogen te halen.
Als je de cilinderinhoud weet, dan kan je de druk bepalen die nodig is om al die lucht de cilinder in te krijgen. Dan ga je in de compressormap kijken of de turbo geschikt is.

Omdat een scooter een kleine cilinderinhoud heeft, zal een grote turbo sowieso nooit goed kunnen werken omdat hij nooit in zijn werkgebied zal komen.

Wil je meer hierover weten kijk dan bijvoorbeeld op:
http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/compressor_flow_maps.htm
 
Last edited:
bedenk wel dat je maximaal koppel bij een veel hoger toerental ligt en je met een tweetakt de cilinder 2x zo vaak moet vullen.

als je bv een 1400 turbo op een 90cctje zet kom je al aardig in de richting.
vw 1400cc heeft max koppel bij 1800 rpm, dat delen door 2 en je komt op ongeveer dezelfde doorstroom als een 90cc tweetakt bij 14000 rpm.
(je zit dan nog niet onderin de compressormap, ik denk dat je alleen onder de 10000rpm wat problemen krijgt)
koppel daaronder zal misschien wat lager liggen dan zonder turbo, maar dat kun je oplossen met nx :p

daarnaast komen er komende jaren ook genoeg 800-1100 motoren met een turbo (met 100-150pk), met een kleiner turbotje dan de vw 1400.

grootste probleem zal het verlies aan mengsel zijn of het uitzoeken van een goed werkende uitlaat denk ik.
 
bedenk wel dat je maximaal koppel bij een veel hoger toerental ligt en je met een tweetakt de cilinder 2x zo vaak moet vullen.

als je bv een 1400 turbo op een 90cctje zet kom je al aardig in de richting.
vw 1400cc heeft max koppel bij 1800 rpm, dat delen door 2 en je komt op ongeveer dezelfde doorstroom als een 90cc tweetakt bij 14000 rpm.
(je zit dan nog niet onderin de compressormap, ik denk dat je alleen onder de 10000rpm wat problemen krijgt)
koppel daaronder zal misschien wat lager liggen dan zonder turbo, maar dat kun je oplossen met nx :p

daarnaast komen er komende jaren ook genoeg 800-1100 motoren met een turbo (met 100-150pk), met een kleiner turbotje dan de vw 1400.

grootste probleem zal het verlies aan mengsel zijn of het uitzoeken van een goed werkende uitlaat denk ik.

De uitlaat zal denk ik een stuk minder belangrijk worden als je met Turbo rijd.
De teruggaande puls om het mengsel in de cilinder te houden word stukken minder belangrijk omdat je het mengsel er toch met geweld inramt.

Dat is namelijk ook direct waarom een turbo minder efficiënt is op 2 takt, je kan de uitlaat niet dichthouden en 'echt' druk opbouwen. In al mijn hersenspinsels over een turbo @ 2takt heb ik er ook vaker over gedacht om 2 extra spoelers te maken die boven de uitlaatpoort komen, die helpen dan al op een vroeger stadium met het eruit blazen van het mengsel van de huidige slag en met de volgende slag helpen ze ook weer langer met het vullen van de cilinder.

Bij een normale 2 takt zou je dan juist krijgen dat je door de compressie mengsel verliest, maar als de turbo genoeg druk levert werk je dit tegen.

Ik ben er zelf ook nog niet uit of het echt zou werken, maar het lijkt mij wel een goed experiment.

En dan is er nog iets waar ik ook wel iets werkends in zou kunnen zien. Het is bedoeld als grap, maar goed uitgewerkt zie ik er wel iets in:
DaMol4-taktzuiger.jpg

Door de overdruk onder de zuiger vliegen de kleppen open en en ram je dus ook weer extra mengsel in de compressieruimte. Zolang de turbo meer druk levert als de compressie tegendruk kun je blijven vullen ook al zijn de spoelers dicht. De valkuilen die ik erbij zag zijn vooral de kracht die bij verbranding onstaat en de hitte. Kleppen van carbon gaan iig zeker niet werken, maar het principe is misschien niet eens zo stom.
 
Back
Top