Turbo op scooter - 2

ja ok maar als jij je turbo laat blazen op je inlaat dan blijven je membraam kleppen open staan de druk word te hoog in je carter.

en bij een auto geeft de uitlaat geen tegen druk bij een scooter wel ! dus als jij dan weer uitlaat gassen gaat afnemen dan word de druk in je uitlaat minimaal.

ten tweede zou je de turbo moeten kunnen regelen en niet op constante toeren moet laten draaien want anders heb je een injectie systeem nodig die je brandstof toevoer regelt

ok nu goed ?
 
Alles wat je over membraankleppen vertelt heb je met een supercharger ook last van. Je bent denk ik een beetje in de war. Door een SC te gebruiken heb je geen gedoe met de uitlaat. Het gedoe aan de inlaat blijft gedoe. Maar zouden je membraankleppen bij 15kRPM echt 15.000 keer per minuut sluiten? Ik denk van niet...
 
neej ok maar je zou de turbo wel zo moeten kunnen bedienen dat hij pas bij een bepaald toerental inslaat zeg maar, plus dat hij daarvoor al druk opbouwt.

sorry maar ben inderdaad niet echt goed in uitleggen :D

maar hopelijk snap je wel een beetje wat ik bedoel

plus ik denk dat de druk in je carter kan oplopen tot splitsing van je carters !!!!dus die moet je ook onder contole krijgen ! dus moet je een sc hebben die ongeveer 0.1 bar ofzow produceerd en dan is de winst die je krijgt waarschijnlijk ook weer zo minimaal . dat je beter een nos injectie kan fiksen dat is dus denk ik stukken goedkoper en het werkt !


edit: een maat van mij is automonteur en die zeg dat een cold air intake ook nog zou werken maar die zou je dan ook op een lage druk erin moeten pompen anders krijg je weer gezeuk met je membraan ( misschien is de oplossingen van het membraam dan om dikkere plaatjes te regelen plus een injectie systeem van een ditech te nemen en daar mee te gaan testen
 
Koop een roterende inlaat blok, of maak er een. Is allebij mogelijk. ALleen dan is een Turbo (bijv. van een smart (want die is klein)) of Supercharger mogelijk, omdat de inlaat door de metalen schijf maar op een bebaald moment open gaat. Zoals ghost-dna al zei, je kleppen blijven open staan door de luchtdruk die op de kleppen komen te staan.

Nog een mogelijkheid is een 4 takt onder je scooter. Dan kan een turbo er zonder probleem op. Misschien beete gekloot met afstelling. Meer niet denks. :)
 
De Turbo van de smart :)
turbo-smart.jpg
 
ghost-dna said:
maar hopelijk snap je wel een beetje wat ik bedoel

dus moet je een sc hebben die ongeveer 0.1 bar ofzow produceerd en dan is de winst die je krijgt waarschijnlijk ook weer zo minimaal . dat je beter een nos injectie kan fiksen dat is dus denk ik stukken goedkoper en het werkt !

Ik begrijp het wel, maar zelf benader ik het liever op de "gewoon maken en kijken wat er gebeurd methode".... Dus daar zijn we aan begonnen.

Als je op de testbank kijkt wat 30 milibar al kan doen kun je je voorstellen wat 0,1bar al kan doen... Dat zijn geen minimale verschillen meer.

Natuurlijk werkt NOS ook, maar dat kan iedereen inderdaad kopen en monteren.
 
Net iets anders. Het is een soort zuiger met een veer erachter die dat stangetje naar buiten drukt bij een bepaalde druk. Als dat gebeurt opent er een bypass-klep die de "overtollige" lucht laat ontsnappen om het turbine wiel op de jusite snelheid te houden.
 
ok ik vind het vett dat je het probeert !

alleen pas wel op hoeveel dat je niet te veel bar erop zet !!!!! heb je kans dat tie wreed vlamt en dat je blok dan ineens splitst :D
 
Ohw er is ook mee gereden hoor..maar er was iets...volgens mij hadden we nog geen koeling ofzo waardoor we niet echt konden kijken wat het nou deedt. Zoals Joor al aangaf..toen we er echt verder mee wilde ging fred naar duitsland, erg jammer...
 
Joor said:
Hier een kleine website met hoe wij bezig zijn geweest. Ik zou het nu anders aanpakken, maar ok... Het was leuk for the time beïng:

http://mol.scooterforum.net/supercharger/


blaas je membraan dan niet open? Bij hoge toeren kan het geen kwaad omdat ik van oordeel ben dat je klepjes gaan zweven aan 13000 toeren, maar ik heb nog stationair de compressor even op mijn kelk gezet en scoot viel uit.

of heb ik ergens overgelezen?
 
ghost-dna said:
en bij een auto geeft de uitlaat geen tegen druk bij een scooter wel ! dus als jij dan weer uitlaat gassen gaat afnemen dan word de druk in je uitlaat minimaal.

ten tweede zou je de turbo moeten kunnen regelen en niet op constante toeren moet laten draaien want anders heb je een injectie systeem nodig die je brandstof toevoer regelt

Curses Motor techniek nodig? :x
Auto uitlaat geeft wel degelijk een bepaalde tegendruk.

En er zijn ook carbs met een powerjet die bij een grotere zuiging inschakelen
 
Tof :W. foto's kende ik al :), wist dat het filmpje bestond maar nog nooit gezien, wel tof.... (joor oid had het eens gepost, en 5minuten later weer verwijdert :D)

Jammer dat dit nooit is afgerond/door getest...
 
Jumper said:
blaas je membraan dan niet open? Bij hoge toeren kan het geen kwaad omdat ik van oordeel ben dat je klepjes gaan zweven aan 13000 toeren, maar ik heb nog stationair de compressor even op mijn kelk gezet en scoot viel uit.

of heb ik ergens overgelezen?

Een scooter start en loopt op elk toerental zonder membraankleppen,start wel wat moeilijk, maar ik heb het zelf ervaren, en dat was nog eens met het blok met de compressor erop ook...:)

Dat bevestigd maar weer dat membraankleppen op een hoog toerental toch echt gaan zweven..
 
Back
Top