PTT NRG said:Hoe zit het dan met de van Schie sprinter? Die heeft een soort van Ram-air op zijn carb gericht. Wat dus ongeveer het zelfde effect heeft op het moment dat je hogere snelheden bereikt.
Nee Ram Air biedt meer voordelen als we spreken over zaken als gasreactie, koppel en acceleratie door de efficientere vulling van de cilinders en de hogere zuurstofconcentratie in het mengsel.
PTT NRG said:Idd, uit het stukje van sander maak ik op dat het topvermogen alleen zal toenemen bij snelheden boven de 200Kmh, maar dat het daaronder invloed heeft op de acceleratie, het koppel en de gasreactie. Overigens geld het verhaal van gasreactie natuurlijk niet voor een sprint.
Het zou dus wel "iets" op kunnen leveren vanaf snelheden waarbij de verplaatsing van lucht door het Ram-air systeem hoger zijn dan de snelheid waarmee de carburater het aanzuigt, wat mij opzich heel erg sterk lijkt voor 150 meter, waarbij je top op ongeveer 115 licht. Maarjha al zou je op die laatste 50 meter nog iets winst boeken, alle kleine beetje helpen denks, en van Schie heeft er wss ook wel over na gedacht
Zoek de winst eerder hiermee. Aan de voorkant van de motor/scooter is de koelste lucht met daarin dus ook de hoogste zuurstof dichtheid.Sander said:Nee Ram Air biedt meer voordelen als we spreken over zaken als gasreactie, koppel en acceleratie door de efficientere vulling van de cilinders en de hogere zuurstofconcentratie in het mengsel.
Klees said:even tussendoor over dat "geleide lucht door middel van buizen" verhaal.
Als je een trechter vorm hebt, net zoals bij de carburateur, maar dan heel lang, trompetachtig zeg maar. Die zet je achter je carb.
Mijn idee is dan:
opening van groot naar klein, des te kleiner de doorgang, des te hoger de stroomsnelheid maar ook des te kouder wordt de lucht.
Dit zou dan eventueel een vermogenswinst op kunnen leveren, wel heel simpel geredeneerd, maar toch.
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Reacties zijn welkom..
Joël said:Met alle respect voor Gerard v. Schie, maar die buizen op zijn sprinter voegen echt niets toe. De kelk staat al in de rijrichting, de buizen geven eerder een verstoring in de vorm van turbulentie.
Op een gesloten kuip waarbij de luchtaanvoer onder de zitting zit is het natuurlijk een ander verhaal...
rob#10 said:uuu johan.......
ruud. said:zegt genoeg denk ik voorlopig, goede tips zijn meer dan welkom overigens...