Project: Computergestuurde ontsteking

Status
Not open for further replies.
Originally posted by LXSpeedfighterz
Ok, op verzoek hier dan de vorderingen:
* Prototype is klaar, kan alleen niet mee getest worden vanwege hoge gevoeligheid voor storingen van scooter. Prototype is opgebouwd op expirimenteerprint, ik wil eerst een degelijk printje hebben voordat ik verder ga met testen...
* Op dit moment ben ik bezig de prints te ontwerpen

Wanneer de prints klaar zijn kan ik ze laten maken bij de electroboer. Wanneer die gemaakt zijn kan ik beginnen met het echte test en debug werk van de ontsteking+software. Ik hoop binnen 1 á 2 maanden met het eerste officiële werkende testversie te komen. Probleem is ook nog dat ik een testscooter zoek, aangezien ik alweer een paar maanden scooterloos ben.
Gaat nog best veel tijd in zitten, he, dat elektronica ontwerpen! ;)
 
Originally posted by mhr#27

Gaat nog best veel tijd in zitten, he, dat elektronica ontwerpen! ;)

Yes, maar het eerste resultaat in de vorm van een print-design ligt hier al voor me op tafel. :# Helaas neemt het altijd meer tijd in beslag dan ik heb :(
 
Volgende week laat ik het printje maken als ik hopelijk weer geld heb. Printje is klaar, kan wezen dat ik hem nog wat ga aanpassen enzo, maar hij is in weze klaar.

Ben nu aan het inventariseren welke behuizing het krijgt. Voor de hoofdprint heb ik een hele mooie aluminium behuizing die perfect past. Alleen voor het lcd moet ik nog een behuizing zien te fixen die waterdicht is en een doorzichtig schermpje heeft..... iemand die daarbij misschien kan helpen?
 
Last edited:
Als dit projectje af is ga ik trouwens met een meet-project beginnen. Iets met toerenteller,flowmeter voor benzinestroming, druksensors voor carterdruk, temp sensors enzo. Maar eerst ff dit project afmaken...
 
Met wat voor minimale en maximale spanning heb je de hardware van deze CDI ontworpen voor de puls gever en voor de ontsteek spanning???
 
Originally posted by EGT
Met wat voor minimale en maximale spanning heb je de hardware van deze CDI ontworpen voor de puls gever en voor de ontsteek spanning???


Ik kan alleen richt-cijfers geven waar ik me op gebaseerd heb tijdens het ontwerp, echte cijfers moeten nog komen als het hele circuit is getest in de praktijk.

Ik ben er vanuit gegaan dat een standaard ontstekingsspoel ongeveer 50 tot 200Volt gaat leveren (afhankelijk van het toerental), dit variëert met het toerental. Het circuit kan tot 400Volt hebben bij hele extreme omstandigheden.
De trigger kan via massa of positieve spanning de schakeling aansturen, dit is met een knop in te stellen.

Ontsteekspanning hangt af van de gebruikte bobine.. zal later uit tests blijken..
 
Ik bedoelde dus hoeveel spanning de CDI maximaal kan hebben afkomstig van de ontstekingsspoelen. Lijkt mij dat je dit eerst meoet berekenen en niet achteraf gaat testen totdat eht kapot gaat...

Verder weet ik niet wat voor spoelen jij gebruikt, maar 50-200 Volt vind ik erg weing voor de ontstekingsspoelen. Ik verwacht uit mijn ontstekingen toch wel meer te krijgen eerlijk gezegd.
Dan zal dus een CDI iontworpen tot 200 Volt en kortstondig 400 Volt niet echt voldoen.

Wat bedoel je met: "De trigger kan via massa of positieve spanning de schakeling aansturen, dit is met een knop in te stellen." Een spanning is eigenlijk gewoon een gesloten circuit van elektronen die van de min naar de plus pool lopen. Als het circuit niet gesloten is zal er nix gebeuren. K snap daarom deze zin niet helemaal.

Verder heb je ook allerlei soorten puls gevers, externe pulsgevers, interne pulsgevers etc. Voor wat voor pulsgever is deze CDI ontworpen en voor wat voor puls spanning? Allemaal belangrijke factoren die zeker aan het begin van het ontwerp gewoon duidelijk moeten zijn lijkt mij.

Uiteraard is de spanning afgegeven aan de bougie afhankelijk van de CDI, lijkt me logisch, maar als de hardware van de CDI-unit geen grote spanning kan verwerken, zal de bobine ook minder ontvangen, waarna er dus na de bobine ook minder uit komt heel simplistisch gezegd...
 
Ik ben bij het ontwerp uitgegaan van specificaties die ik her en der heb ontvangen... en cdi krijgt 50 tot 200Volt normaal wat kan oplopen tot 400Volt waarmee de CDI ook nog langdurig goed hoort te functioneren. Als iemand zich nuttig kan maken en dit voor mij na zou kunnen meten / kijken zou dat leuk zijn, maar dan moet ik wel getallen hebben en niet "meer dan...."...

Mja, het ligt maar net eraan welke trigger je bedoelt. Ik noem de sensor bij het vliegwiel een trigger en in het circuit zit ook een trigger die het CDI-cicruit triggert... Ik had het over de sensor namelijk, de sensoringang van de CDI kan aangestuurd worden met een sluiting naar massa of naar een positief voltage.

Bekijk binnenkort de schema's maar 's, dat is makkelijker denk ik, een deel ervan komt op 't forum.
 
OK, lijkt me tof om het te bekijken.

Maar als je je CDI nu ontwerpt voor langdurig 450 Volt, kan je leuke dingen doen denk ik.
Probleem is alleen dat je dan wel moet zorgen dat mocht je hem op een standaard ontsteking of zo willen gebruiken, dat de voltage die daar uit komt nog steeds genoeg is voor de juiste werking aangezien die natuurlijk minder volt geeft.
 
Last edited:
Alex,
ik heb bij 6000 toeren al een spanning van 350 volt gemeten bij een standaard ontsteking.
Ga gewoon uit van een maximale spanning van 600 Volt, dan zit je zeker safe.
 
Originally posted by EGT
OK, lijkt me tof om het te bekijken.

Maar als je je CDI nu ontwerpt voor langdurig 450 Volt, kan je leuke dingen doen denk ik.
Probleem is alleen dat je dan wel moet zorgen dat mocht je hem op een standaard ontsteking of zo willen gebruiken, dat de voltage die daar uit komt nog steeds genoeg is voor de juiste werking aangezien die natuurlijk minder volt geeft.
Is niet zo'n probleem om het aan te passen lijkt me, gewoon componenten monteren die een hogere maximale spanning aan kunnen, die componenten werken dan ook nog wel op een standaard ontsteking.
 
Originally posted by mhr#27
Alex,
ik heb bij 6000 toeren al een spanning van 350 volt gemeten bij een standaard ontsteking.
Ga gewoon uit van een maximale spanning van 600 Volt, dan zit je zeker safe.

Heb al even wat aanpassingkjes gemaakt.......Bruggelijkrichter kan 1500Volt aan (zover zal het denk ik nooit komen :p)
De rest van de componenten ligt tussen de 600 en 1000Volt
 
ziet er best leuk uit :W

moet je redelijk veel verstand voor hebben allemaal over elektronica.
heb zelf 2 jaar elektro gedaan, maar snap geen reet van al jou verhalen.
Maar weet wel dat je met iets cools bezig bent :W
 
Originally posted by Rocket death
ziet er best leuk uit :W

moet je redelijk veel verstand voor hebben allemaal over elektronica.
heb zelf 2 jaar elektro gedaan, maar snap geen reet van al jou verhalen.
Maar weet wel dat je met iets cools bezig bent :W

Ik heb 0,0 jaar elektro gedaan om eerlijk te zijn.... Maar ik krijg af en toe wel hulp van mensen die er meer verstand van hebben. Maar het meest complexe van het hele gebeuren is de software, de hardware zelf is niet zo moeilijk...
 
ok, ik kom steeds weer een stukje verder met het project, heb weinig tijd maar kan gelukkig tijdens stage nog wel 's wat doen.

Updates:
* Gratis software updates, je kunt de chip opsturen naar mij en dan update ik hem gratis mocht er een nieuw versie zijn.
* Het project heeft de naam CCIU gekregen (computer control ignition unit)
* De CCIU heeft een mooie aluminium behuizing gekregen, afmetingen 170x114x34.
* Printplaat wordt nog aan gewerkt vanwege wat kleine aanpassingen aan het schema.

Binnenkort hoop ik de eerste te kunnen testen met Rob, eerst ff proberen af te stellen (ben al blij als ie het doet) en daarna moet ik nog ff testbank run zien te versieren.
 
Last edited:
klinkt wel vet zo'n systeemp[je, als je dit helemaal goed lukt zou je het ook voor andere maken en op welke kosten zou het dan ongeveer komen
 
Originally posted by LXSpeedfighterz
ok, ik kom steeds weer een stukje verder met het project, heb weinig tijd maar kan gelukkig tijdens stage nog wel 's wat doen.

Updates:
* Gratis software updates, je kunt de chip opsturen naar mij en dan update ik hem gratis mocht er een nieuw versie zijn.
* Het project heeft de naam CCIU gekregen (computer control ignition unit)
* De CCIU heeft een mooie aluminium behuizing gekregen, afmetingen 170x114x34.
* Printplaat wordt nog aan gewerkt vanwege wat kleine aanpassingen aan het schema.

Binnenkort hoop ik de eerste te kunnen testen met Rob, eerst ff proberen af te stellen (ben al blij als ie het doet) en daarna moet ik nog ff testbank run zien te versieren.

Zal het hok ff snel rijklaar maken dan :D
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top