Heinz
Well-Known Member
Mijn eerste projectscooter
Sinds de zomer heb ik een huis met een garage, dus eindelijk ruimte om lekker te hobbyen. Het liefste pruts ik aan scooters, maar aan de goede scooters hoeft naast regulier onderhoud weinig te gebeuren. En ik ben bepaald geen professionele monteur, dus ik wil ze ook niet slopen. Kortom, er moest een projectscooter komen.
Na een korte Marktplaatssessie kwam ik een niet rijdende V-Clic tegen uit 2010. Die stond blijkbaar al meer dan een jaar op betere tijden te wachten. Voor 50 euro mocht hij mee, dus dat was niks te duur. Enige nadeeltje was dat ik mijn nieuwe trots een half uur naar huis moest duwen. Dat viel, mede door de aanlopende rem, niet mee. Maar goed, na een snel wasje stond hij in de garage. En hij ziet er op het eerste gezicht niet eens zo slecht uit.
Uiteraard was de accu helemaal plat. Tot mijn verbazing lukte het wel om hem op te laden met de acculader. De accu ziet er ook nog erg nieuw uit, dus misschien heeft de vorige eigenaar toch zelf nog een keer geprobeerd om de scooter te starten.
Daarna de luchtfilterbox opengemaakt en nog een royale hoeveelheid bagger van het blok geveegd.
Dat knapt wel op!
Het luchtfilterelement zelf zag er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit.
Daarna de hele buddy eruit om de vonk te checken en de carburateur te inspecteren. Dat valt natuurlijk altijd een beetje tegen, maar toch vind ik het er niet heel slecht uit zien. Alles lijkt op z'n plek te zitten en ik zie geen sporen van overduidelijke beunhazerij.
Het bougietje ziet er als nieuw uit, en de verbranding was ooit erg goed zo te zien. Na testen blijkt de bougie ook als de beste te vonken, dus geen problemen met het elektrische systeem.
In de carburateur had ik wel wat troep verwacht, maar ook die ziet er goed uit. Geen afzetting in de vlotterbak, sproeiers schoon en open, en ook het membraan van de gasnaald is heel. Zou moeten werken.
De eerste test
Na montage van de carburateur heb ik het restje oude benzine afgetapt en wat verse benzine in de tank gegooid. En dan proberen maar! Helaas, hij slaat niet aan. Dan maar kicken. En warempel, hij geeft een paar plofjes. Maar meer dan een paar seconden loopt hij niet. Zodra ik gas probeer te geven, valt hij direct weer uit.
In denk in twee richtingen:
- Er zit toch iets niet goed in de carburateur of elders in het brandstofsysteem.
- De kleppen staan niet goed.
Hebben jullie nog ideeën die ik kan uittesten?
Kosten
Aanschaf scooter: € 50
Cilinderkop: € 50
Pakkingset: € 10
Pakking kettingspanner: € 3
Pakking koelkappen: € 3
Variobus: € 3
Accu: € 16
1L 10w40: € 5,50
Kleinmateriaal: € 5
Sinds de zomer heb ik een huis met een garage, dus eindelijk ruimte om lekker te hobbyen. Het liefste pruts ik aan scooters, maar aan de goede scooters hoeft naast regulier onderhoud weinig te gebeuren. En ik ben bepaald geen professionele monteur, dus ik wil ze ook niet slopen. Kortom, er moest een projectscooter komen.
Na een korte Marktplaatssessie kwam ik een niet rijdende V-Clic tegen uit 2010. Die stond blijkbaar al meer dan een jaar op betere tijden te wachten. Voor 50 euro mocht hij mee, dus dat was niks te duur. Enige nadeeltje was dat ik mijn nieuwe trots een half uur naar huis moest duwen. Dat viel, mede door de aanlopende rem, niet mee. Maar goed, na een snel wasje stond hij in de garage. En hij ziet er op het eerste gezicht niet eens zo slecht uit.
Uiteraard was de accu helemaal plat. Tot mijn verbazing lukte het wel om hem op te laden met de acculader. De accu ziet er ook nog erg nieuw uit, dus misschien heeft de vorige eigenaar toch zelf nog een keer geprobeerd om de scooter te starten.
Daarna de luchtfilterbox opengemaakt en nog een royale hoeveelheid bagger van het blok geveegd.
Dat knapt wel op!
Het luchtfilterelement zelf zag er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit.
Daarna de hele buddy eruit om de vonk te checken en de carburateur te inspecteren. Dat valt natuurlijk altijd een beetje tegen, maar toch vind ik het er niet heel slecht uit zien. Alles lijkt op z'n plek te zitten en ik zie geen sporen van overduidelijke beunhazerij.
Het bougietje ziet er als nieuw uit, en de verbranding was ooit erg goed zo te zien. Na testen blijkt de bougie ook als de beste te vonken, dus geen problemen met het elektrische systeem.
In de carburateur had ik wel wat troep verwacht, maar ook die ziet er goed uit. Geen afzetting in de vlotterbak, sproeiers schoon en open, en ook het membraan van de gasnaald is heel. Zou moeten werken.
De eerste test
Na montage van de carburateur heb ik het restje oude benzine afgetapt en wat verse benzine in de tank gegooid. En dan proberen maar! Helaas, hij slaat niet aan. Dan maar kicken. En warempel, hij geeft een paar plofjes. Maar meer dan een paar seconden loopt hij niet. Zodra ik gas probeer te geven, valt hij direct weer uit.
In denk in twee richtingen:
- Er zit toch iets niet goed in de carburateur of elders in het brandstofsysteem.
- De kleppen staan niet goed.
Hebben jullie nog ideeën die ik kan uittesten?
Kosten
Aanschaf scooter: € 50
Cilinderkop: € 50
Pakkingset: € 10
Pakking kettingspanner: € 3
Pakking koelkappen: € 3
Variobus: € 3
Accu: € 16
1L 10w40: € 5,50
Kleinmateriaal: € 5
Last edited: