Peugeot V-Clic projectje

Status
Not open for further replies.

Heinz

Well-Known Member
Mijn eerste projectscooter
Sinds de zomer heb ik een huis met een garage, dus eindelijk ruimte om lekker te hobbyen. Het liefste pruts ik aan scooters, maar aan de goede scooters hoeft naast regulier onderhoud weinig te gebeuren. En ik ben bepaald geen professionele monteur, dus ik wil ze ook niet slopen. Kortom, er moest een projectscooter komen.

Na een korte Marktplaatssessie kwam ik een niet rijdende V-Clic tegen uit 2010. Die stond blijkbaar al meer dan een jaar op betere tijden te wachten. Voor 50 euro mocht hij mee, dus dat was niks te duur. Enige nadeeltje was dat ik mijn nieuwe trots een half uur naar huis moest duwen. Dat viel, mede door de aanlopende rem, niet mee. Maar goed, na een snel wasje stond hij in de garage. En hij ziet er op het eerste gezicht niet eens zo slecht uit.

20231126_131952.jpg

Uiteraard was de accu helemaal plat. Tot mijn verbazing lukte het wel om hem op te laden met de acculader. De accu ziet er ook nog erg nieuw uit, dus misschien heeft de vorige eigenaar toch zelf nog een keer geprobeerd om de scooter te starten.

20231126_142932.jpg

Daarna de luchtfilterbox opengemaakt en nog een royale hoeveelheid bagger van het blok geveegd.

20231126_144414.jpg

Dat knapt wel op!

20231126_144804.jpg

Het luchtfilterelement zelf zag er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit.

20231126_144408.jpg

Daarna de hele buddy eruit om de vonk te checken en de carburateur te inspecteren. Dat valt natuurlijk altijd een beetje tegen, maar toch vind ik het er niet heel slecht uit zien. Alles lijkt op z'n plek te zitten en ik zie geen sporen van overduidelijke beunhazerij.

20231126_150238.jpg

Het bougietje ziet er als nieuw uit, en de verbranding was ooit erg goed zo te zien. Na testen blijkt de bougie ook als de beste te vonken, dus geen problemen met het elektrische systeem.

20231126_150558.jpg

In de carburateur had ik wel wat troep verwacht, maar ook die ziet er goed uit. Geen afzetting in de vlotterbak, sproeiers schoon en open, en ook het membraan van de gasnaald is heel. Zou moeten werken.

20231126_153536.jpg

20231126_153033.jpg

De eerste test
Na montage van de carburateur heb ik het restje oude benzine afgetapt en wat verse benzine in de tank gegooid. En dan proberen maar! Helaas, hij slaat niet aan. Dan maar kicken. En warempel, hij geeft een paar plofjes. Maar meer dan een paar seconden loopt hij niet. Zodra ik gas probeer te geven, valt hij direct weer uit.

In denk in twee richtingen:
- Er zit toch iets niet goed in de carburateur of elders in het brandstofsysteem.
- De kleppen staan niet goed.

Hebben jullie nog ideeën die ik kan uittesten?

Kosten
Aanschaf scooter: € 50
Cilinderkop: € 50
Pakkingset: € 10
Pakking kettingspanner: € 3
Pakking koelkappen: € 3
Variobus: € 3
Accu: € 16
1L 10w40: € 5,50
Kleinmateriaal: € 5
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Werkt de choke , en doe ook eens een compressie meting . En een valse lucht test als hij die paar seconden loopt als het kan . Soms wil de pakking ring van het spruitstuk weleens problemen geven .
 
Nog effe gekeken, bleek de benzineslang van de tank naar het vacuumkraantje niet vast te zitten. Maar ook toen die weer op z'n plek zat was er nog geen succes. Morgen maar eens verder kijken of de benzine nu wel goed doorstroomt naar de carburateur.
 
Klep verbrand?
Het projectje lijkt snel een groter projectje te worden...

Het vacuumsysteem werkt. Althans, als ik aan de vacuumslang zuig, komt er volop benzine uit de slang. De carburateur is schoon en ziet er netjes uit. Het elektrische systeem werkt ook en de bougie vonkt goed. Dan maar de klepspeling controleren. De inlaatklep staat op 0.1, dat moet wel werken. De uitlaatklep zit echter bijna dicht. Zelfs 0.05 krijg ik er niet tussen. Klep stellen dan maar op 0.1. Opnieuw proberen te starten en... NIKS!

Dan maar het hele spruitstuk eraf en rechtstreeks remreiniger in de inlaat spuiten. Niks... Dan nog een keer controleren of de cilinder druk opbouwt als je je vinger op het bougiegat zet. Valt tegen.

Ik ben heel bang dat de uitlaatklep verbrand is. Wat denken jullie?
 
0,05 koud , is wel erg weinig voor een uitlaatklep , voor de zekerheid even de compressie meten , maar als je al vind dat het met je vinger ( al is dat geen maatstaaf ) , tegen valt vrees ik het ergste voor je . Voel je hem met de compressie slag blazen uit je uitlaat ?
 
Klep verbrand?


Ik ben heel bang dat de uitlaatklep verbrand is. Wat denken jullie?
ik denk: meten is weten.
het kàn ook zijn dat je klep open blijft staan op vervuiling/roest (als ie dat jaar open heeft gestaan) op de klepsteel en dat jij vanaf dàt punt speling afstelt..
Post automatically merged:

Nog effe gekeken, bleek de benzineslang van de tank naar het vacuumkraantje niet vast te zitten. Maar ook toen die weer op z'n plek zat was er nog geen succes. Morgen maar eens verder kijken of de benzine nu wel goed doorstroomt naar de carburateur.
op z'n plek is 1, afdichten is 2. als het slangetje uitgehard is in een te grote diameter kost dat vacuüm om je pompje/kraantje aan te drijven, maar ook om mengsel aan te zuigen.
maar als ie op remmenreiniger óók niet aanslaat, is er meer aan de hand dat eerst aandacht verdient.
 
0,05 koud , is wel erg weinig voor een uitlaatklep , voor de zekerheid even de compressie meten , maar als je al vind dat het met je vinger ( al is dat geen maatstaaf ) , tegen valt vrees ik het ergste voor je . Voel je hem met de compressie slag blazen uit je uitlaat ?
Nog niet eens 0.05 koud, die voeler paste er zelfs niet tussen. ;) Ik ben ook bang voor slecht nieuws.
ik denk: meten is weten.
het kàn ook zijn dat je klep open blijft staan op vervuiling/roest (als ie dat jaar open heeft gestaan) op de klepsteel en dat jij vanaf dàt punt speling afstelt..
Post automatically merged:


op z'n plek is 1, afdichten is 2. als het slangetje uitgehard is in een te grote diameter kost dat vacuüm om je pompje/kraantje aan te drijven, maar ook om mengsel aan te zuigen.
maar als ie op remmenreiniger óók niet aanslaat, is er meer aan de hand dat eerst aandacht verdient.
Maar ook als de klep vast zou zitten, moet de kop eraf.
 
Maar ook als de klep vast zou zitten, moet de kop eraf.
is wel het beste, maar hoeft niet. (al is het om eerst te testen/proberen)
de volgende techniek heb ik van Steve's Small engine saloon, let wel die deed dit bij een grasmaaier met een "ondernokker" volgens mij, maar die spoot flink wat kruipolie op de klepsteel (onder het kleppendeksel, tussen de veer) terwijl die klep omhoog (dus zo dicht als hij kon) stond, en ging deze toen handmatig indrukken en weer terug laten veren (klepveer stelt niks voor bij zo'n klein motortje) waarna deze langzaam (nog x keer inspuiten, het moet wel langs je klepsteelrubber/-seal) weer terugveerde tot hij weer sloot. eventueel zou je die olie ook via de uitlaatopening (bocht eraf) omhoog kunnen spuiten.
aangezien je hier een tuimelaar boven die klepsteel hebt zitten, zou je je speling héél ruim (1 mm?) kunnen zetten en het bewegen door de nokkenas (elektrisch starten/kicken/tornen) kunnen laten verzorgen. Door de extra speling druk je de steel weliswaar minder diep in, maar heeft hij ook de ruimte om verder terug te veren. als je na een paar keer tornen ineens 0,5 mm hebt, ben je op de goede weg.

Steve's way
 
Last edited:
Het is nog te proberen. En anders moet de kop eraf. Als de scooter niet start als er rechtstreeks remreiniger in de inlaat wordt gespoten, zie ik geen andere opties.

Ik heb zelfs nog een cilinder van een Agility liggen die destijds goed liep. Als het echt nodig is zou ik die ook nog kunnen monteren. Alleen zou ik wel een nieuwe kop moeten kopen. Valt nog enigszins mee qua prijs.

 
Transmissie
Ondanks de scooter nog niet rijdt, had ik toch zin om alvast naar de transmissie te kijken. En ik kwam de zwaarst begrensde vario tegen. Twee ringen, een varioplaat, afgetopt met rollen van 5,1 gram! Die zal niet hard gereden hebben... Door al die beperkingen is er een dikke groef in de vario gesleten. Gelukkig had ik nog een goede vario liggen, dus die heb ik er meteen maar ingezet met 6,5 gram rollen. Als hij ooit gaat rijden, kan ik er tenminste nog een fietser mee inhalen.

20231130_185352.jpg

20231130_185704.jpg

Toen ook maar meteen de achterpoelie aangepakt. Die zag er wel redelijk uit op een beetje roest en een hele hoop zwarte smeer na. Eerst natuurlijk effe uit m'n handen laten kletteren (gelukkig is het een beunscooter), daarna schoongemaakt en weer gemonteerd. Dat gaat wel weer werken.

20231130_192936.jpg

Poh wat mooi. Morgen maar eens kijken of ik een start kan maken met de demontage van de cilinderkop.

IMG-20231130-WA0009.jpeg
 
Cilinderkop
En de kop is los! Wat vinden jullie ervan? De cilinderwand lijkt keurig.

20231201_144303.jpg

20231201_142324.jpg
 
Last edited:
Je kan de holte van de kop eens vullen met benz ,en dan kijken of het blijft staan , of dat er iets langs een klep lekt
Geprobeerd met remreiniger, en dat lekte wel weg. Dus een nieuwe kop aangeschaft, en toch ook maar de voetpakking meegepakt.

Cilinder leek netjes, bovenaan een heel klein beetje koolafzetting. Ook een beetje slijtage op de zuiger, maar dat was volgens de brommerman niet erg. Kortom, de boel gemonteerd en nu maar hopen dat het geholpen heeft. De pakking voor de kettingspanner zat helaas niet in het setje, dus ik kon nog geen eerste startpoging doen.

IMG-20231201-WA0008.jpeg

20231201_171403.jpg

IMG-20231201-WA0010.jpeg

De montage vond ik eigenlijk niet eens zo heel lastig, en ik had niet eens onderdelen over. :p Het zou misschien kunnen dat ik het zomaar goed heb gedaan.
 
Geprobeerd met remreiniger, en dat lekte wel weg. Dus een nieuwe kop aangeschaft, en toch ook maar de voetpakking meegepakt.
zag je het er echt aan de andere kant doorheen komen? (remmenreiniger lijkt mij hiervoor geenszins geschikt, dat is zó dun, het verdampt voordat het ergens doorheen loopt..)
is de oude kop in de bak beland?

en, sorry dat ik het zeg, maar ik vind je zuiger er toch niet heel florissant uitzien: kool maar vooral die lengtesporen onderaan het hemd.
dìe zou ik ook vervangen hebben (òf dwarsgepoetst, in lijn met de draaigroeven, zodat die groeven weer olie kunnen vasthouden).
 
Nee hoor, oude kop ligt hier gewoon nog.

Zuigerveren waren netjes los, dus ik denk niet dat dat het probleem is. Natuurlijk is hij niet nieuw, maar hij ziet er niet slechter uit dan een zuigertje dat ik van een prima lopende Kymco af heb gehaald. Het is nu even afwachten of de nieuwe kop geholpen heeft.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top