Peugeot V-Clic projectje

Status
Not open for further replies.
Hehe, het blijft ouwe troep natuurlijk. Ben heel benieuwd of hij nu genoeg compressie gaat hebben. Ik durf nog nergens op te hopen. In het minst gunstige geval moet ik toch ook die andere cilinderset erop knutselen.

Hoe belangrijk is die pakking die rubberen pakking die tussen de koelkappen zit? Die is natuurlijk in duizend stukjes gebroken toen ik hem eraf haalde...
 
Eerste start!
Aangezien de scooter vandaag weer ver genoeg in elkaar zat om te starten, kon ik het toch niet laten om het te proberen. Dus carburateur er weer op en starten maar. In eerste instantie gebeurde er niks, maar na een pufje remreiniger startte hij al snel. Omdat de koelkappen en uitlaat er nog niet op zitten, heb ik hem maar heel kort laten lopen. Maar het begin is er!
 
Vacuüm
Na de eerste euforie toch wat twijfel. Ik vind dat hij de benzine niet zo vlot oppompt. Bij kicken lijkt hij via de vacuümkraan wel wat benzine te geven, maar lang niet zo snel als ik aan de vacuümslang zuig. Aan de andere kant, hij zuigt wel de ether naar binnen, anders zou hij niet kunnen starten. Maar hij moet natuurlijk ook goed op benzine kunnen lopen.

Iemand nog ideeën hierover?
 
Heb je een compressie meter , sluit te weinig compressie dan eerst uit , kan natuurlijk nog steeds langs de zuiger druk verloren gaan .
Kan je niet met een slangetje met een trechter b.v. de vlotterkamer vullen , en hem een tijdje laten lopen
 
Hij loopt, maar je weet niet hoe dat op straat gaat. Misschien is de toevoer van benzine prima, en rijdt ie spontaan 55!
En misschien moet je de straat op met een tijdelijke, andere benzine toevoer. Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
 
Het liefste zou ik ook de compressie meten, maar ik heb geen meter. Misschien tzt even aan de buurman vragen, want die sleutelt veel aan auto's en heeft vast wel zo'n ding liggen. Of zelf even zo'n ding kopen. Nu blijft het gokken en gissen. In het ergste geval moet er toch een andere cilinderkit op en die heb ik ook nog liggen.

Omdat er nog geen koelkappen en uitlaat op de scooter zitten, heeft hij maar heel kort gelopen. Te kort om te kunnen beoordelen wat wel en niet werkt. Maar hij viel niet meteen uit, dus dat gaf wel een beetje hoop. Komende week komen de accu en de pakking voor de koelkappen binnen, en dan is een langere test mogelijk. En ik moet de uitlaat nog repareren...

Wat me wel duidelijk wordt, is dat als je alles goed wil hebben veel moet repareren/ vervangen. Inmiddels heb ik al een kleine 100 euro aan onderdelen uitgegeven, en dat kan nog makkelijk het dubbele worden. Dan is het opeens niet zo'n spotgoedkoop scootertje meer. Aan de andere kant, de kennis die je opdoet is onbetaalbaar. Ik had nog nooit zelf een topend gemonteerd, en dat is toch maar mooi gelukt!
 

Attachments

  • 20231201_132210.jpg
    20231201_132210.jpg
    327.6 KB · Views: 20
  • 20231201_132157.jpg
    20231201_132157.jpg
    213.5 KB · Views: 18
Last edited:
Hij rijdt!
Mede op jullie advies gewoon de zaken terug gemonteerd en weer gestart. En ik kan jullie vertellen dat hij start en rijdt! Eerst een beetje twijfelend, maar al snel begon hij steeds beter te rijden. De carburateur kan nog wat fijnafstelling gebruiken, maar in de basis ging hij eigenlijk best goed!

Ook rookte hij zeker in het begin nogal, maar dat zal voornamelijk liggen aan de 75w90 die ik rijkelijk als montageolie heb gebruikt. De carterolie moet nu sowieso snel ververst worden, want die zit er waarschijnlijk al een paar jaar in.

To do:
- Olie verversen
- Nieuwe variobus monteren
- Carburateur afstellen
- Aantal cosmetische zaken aanpakken (teller en tellerglas zijn stuk, linker spiegel mist, evenals een paar plaatwerkschroeven)
 
Ok ... waarom niet gelijk Carter Olie vervangen ??? kan rotzooi in de oude Olie zitten , en bij de Action heb je voor 5,00 Valvoline 1 Liter Kwaliteit Olie
 
Moeizaam starten, wel goed rijden
De titel zegt alles al, de scooter slaat moeilijk aan (vrij lang doorstarten), maar rijdt daarna eigenlijk best prima. Tijdens een proefritje vanmiddag viel hij ook uit en wilde niet meer starten. Bleek er geen benzine meer in te zitten... Zou dat misschien de bron van de ellende geweest kunnen zijn?

Zojuist heb ik nog een stukje gereden en toen deed hij het eigenlijk heel goed voor een 50 euro scooter. Geen haperingen, redelijk optrekken (er zit een 25 cdi in dus hij wordt nooit snel) en prima stationair lopen. Over de compressie maak ik me dus eigenlijk geen zorgen meer.

Ook de uitlaat moet nog goed dichtgemaakt worden, daarvoor haal ik nog wel een potje gungum bij de Gamma. En de scooter moet toch maar uit de schorsing, want ik wil er straks gewoon legaal op kunnen rijden. Had hem beter gewoon meteen voor 3 euro per maand kunnen verzekeren, was ik goedkoper uit geweest.
 
Sinds de tank voller zit, start hij wel in een keer. Dus er zat of te weinig benzine in, of de choke is weer gangbaar geworden. Hoe dan ook, het is goed nieuws. Verder was de uitlaat niet gasdicht door een roestgat, en maakt daardoor teveel herrie. Dat heb ik dichtgemaakt met gungum, een stukje metaal en een slangklem. Die gungum heeft de structuur van bedorven draadjesvlees, en laat zich heel moeilijk bewerken. Echt een beunmiddel voor uitlaten die eigenlijk al bij het oud ijzer horen. Ik ben benieuwd hoe lang het blijft zitten.

20231209_142516.jpg

Verder is de teller ten prooi gevallen aan vandalisme of frustratie van de vorige eigenaar. Het tellerglas was kapot geslagen, dus dat heb ik er maar helemaal uit gezaagd. En de naald van de kilometerteller is afgebroken. Maar misschien doe de teller het nog wel met een nieuwe kabel. Als de scooter straks echt goed rijdt, doe ik die investering misschien nog wel.

20231209_135556.jpg

20231209_151518.jpg
 
Ok ... waarom niet gelijk Carter Olie vervangen ??? kan rotzooi in de oude Olie zitten , en bij de Action heb je voor 5,00 Valvoline 1 Liter Kwaliteit Olie

Die heb ik ook geprobeerd. Maar raad het je niet aan. Voor een scooter heb je de motor versie nodig en niet de olie voor een auto op benzine of diesel. Deze hebben allebei een hele andere bescherm waarde.

Je kan dan met het koude weer nog beter op castrol 5w40 rijden dan dat spul van valvoline in die zwarte fles.


valvoline-durablend-4t-10w-40-1-ltr.jpg



image
 
Last edited:
Dat is helemaal niet waar. Motorfiets olie is anders omdat die een natte koppeling hebben. Dat hebben scooters niet. Je kan gewoon auto olie gebruiken.
 
Ik heb jaar en dag de huismerk olie van de action gebruikt in viertaktscooters. Zonder problemen uiteraard. Maar weinig zaken zijn zo smaakgevoelig als motorolie.

Het is wel zo dat luxere oliën betere dopes hebben, maar dat is voor een gy6 niet van belang.
 
Vandaag een paar kilometer gereden, en eigenlijk doet hij het gewoon best goed nu. Alleen als je gas loslaat en hij terug naar stationair moet, heeft hij nog de neiging om uit te vallen. Dus ik denk dat de mengselschroef wat verder open moet. Hebben jullie daarbij nog suggesties?

Verder blijft de achterband niet op druk en moet ik de remklauw nog even schoonmaken.
 
De oorzaak van de lekke band is gevonden:
20231211_175223.jpg

Dus gerepareerd met een prop, en het lek lijkt zowaar dicht te zitten!
20231211_175214.jpg

20231211_180033.jpg

Verder bleek een spiegeltje van een kymco dat ik had liggen te passen, dus daar kan ik ook niet meer voor worden aangehouden. Hij kan bijna weer de weg op!

20231211_175203.jpg

Edit: en net voor de 2e keer de tank leeg gereden. Maar ik ben er nu wel achter dat de tankmeter toch werkt...
 
Last edited:
Klaar!

Vandaag met een vollere tank een ritje gemaakt, en hij rijdt nu gewoon goed. Voor het mooie zou er nog een nieuwe uitlaat op kunnen. De huidige maakt ondanks een provisorische herstelpoging een net wat te sportief geluid. Aan de andere kant is het nu net een ghetto Turbokit, geheel in stijl van deze scooter. Verder zouden er eigenlijk ook een ander zadel en een goede kilometerteller moeten komen om de scooter helemaal netjes te maken. Maar de vraag is of hij dat waard is.

Ik ga er gewoon een beetje mee rondkarren en kijken wat ik ermee doe. Hij haalt trouwens een gezonde 45 gps, dus hij is ook helemaal niet traag. Als de cdi-begrenzer eraf zou gaan, zou hij denk ik makkelijk 60 halen.

20231213_145635.jpg

20231213_145625.jpg
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top